Annons:
Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 1981 ggr
[Sandi92]
12/19/14, 8:59 PM

Extremt trött

Jag har under större delen av 2014 varit extremt trött. Jag är 22 år, men känner mig ibland som en 80-åring. Jag är iväg 3 timmar om dagen på en praktikplats och efter det är jag helt slut och behöver sova runt 3 timmar. Jag orkar inte engagera mig eller ta tag i någonting, inte ens saker jag tycker är kul.

* Jag lägger mig i normal tid och sover om nätterna.
* Jag äter bra och näringsriktigt.
* Jag får en hel del vardagsmotion varje dag pga att det är ganska långt från bussen till min praktikplats.
* Jag är inte deprimerad längre och har sällan ångest, tack vare att jag tar antidepressiv medicin.
* Jag har ingen vitaminbrist, järnbrist, diabetes eller sköldkörtelsjukdom. (har tagit prover)

Vad kan det då finnas för anledning till min extrema trötthet? 😴

Annons:
farvendal
12/19/14, 9:05 PM
#1

antidepressiva mediciner brukar kunna ha trötthet som biverkning.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

OlgaMaria
12/19/14, 9:10 PM
#2

Skulle också säga som #1. Man blir ju ofta liksom lite hämmad/håglös av antidepp. Initiativkraften kan försvinna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

sisela
12/19/14, 9:26 PM
#3

Har du varit pigg tidigare, efter depressionen? Det kan ju ta lång tid att komma upp på "frisk" energinivå igen.

Niklas
12/19/14, 9:43 PM
#4

Har du jobbat väldigt mycket eller så?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Sandi92]
12/19/14, 10:15 PM
#5

#1 och #2 Jag visste att man kunde bli trött, men inte så förlamande trött som jag är nu. Kanske ska byta medicin då. Den funkar dock väldigt bra annars och har hjälpt mig mycket.

#3 När medicinen hade börjat verka så var jag lite piggare ett tag.

#4 Nej, det har jag inte.

farvendal
12/19/14, 10:45 PM
#6

hur länge har du gått på antidepp? är det citalopram du käkar?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
OlgaMaria
12/20/14, 5:41 AM
#7

Hormonnivåerna förändras ju med tiden som man tar antidepp. I början var det kanske en förbättring men efter en tid har hormonnivåerna kanske blivit mer och mer skeva. Du kanske kunde ha en medicin mot ångest vid behov istället, eller som du tar varje kväll.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[rumelle]
12/20/14, 7:14 AM
#8

Jag har varit extremt trött under de perioder jag har medicinerat med antidepp (fluoxetin). Har lätt kunnat sover över 10 timmar på natten och ett par timmar till på eftermiddagen men ändå känt mig trött. Inte kroppsligt trött utan helt enkelt sömnig. Så ja, det kan säkert bero på medicinen.
Du kan ju alltid prata med din läkare och se om man tror att det går att byta medicin bara sådär. Men om den har fungerat bra i övrigt så kanske det inte är värt att experimentera för mycket. Det beror ju också på hur länge det är planerat att du ska ta medicinen. Vissa äter det ju konstant men för mig har det varit i perioder om ett halvt till ett år så då har det ju varit ok. Om alternativet är att må dåligt så tar jag ju hellre sömnigheten.

Upp till toppen
Annons: