Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 9486 ggr
Niklas
11/23/14, 10:46 AM

D-vitamintillskott, när märks effekten?

Hur länge dröjer det innan man märker effekten när man börjar ta D-vitamintillskott?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
aggeelin
11/23/14, 10:52 AM
#1

Ingen aning. Men jag som alltid tycker att mars är så jobbig tyckte att den var riktigt  ok sist. (jag gillar vinter och mörker men ogillar att frysa i mars).

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

OlgaMaria
11/23/14, 11:00 AM
#2

Det är helt individuellt, beror på hur mycket brist man har och vilka bristsymptom man har, samt vilken dos d-vitamin man tar. Effekt märks oftast inte på en gång i alla fall utan efter kanske 1-5 veckor, om man tar en adekvat dos. Vissa personer blir pigga av d-vitamintillskott och märker en uppiggande effekt så gott som direkt efter att de tagit tabletten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
11/23/14, 11:04 AM
#3

Det här med kosttillskott är klurigt och när det gäller D-vitamin så går också meningarna isär. Jag tror man är på gång att höja RDI (rekommenderat dagligt intag) när det gäller just D eller om man redan har gjort det?.

Har man riktiga brister så märks förmodligen effekten ganska snart men få människor har sjukliga brister och då blir ju det mätbara kanske svårare att känna gissar jag.

D-vitamin är fettlösligt så det lagrar man i kroppen till skillnad mot vattenlösliga vitaminer.

Jag äter D-vitamin tillskott för jag har läst så mycket om det men märker ingen särskild skillnad😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
11/23/14, 11:18 AM
#4

Okej. Tack för era svar! :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Thiah]
11/23/14, 5:49 PM
#5

Vi har ätit en rejäl dos här hemma i en vecka nu. Jag tar 50mikrogram per dag. Tycker att jag redan märker skillnad. Min psoriasis är inte lika blossande vilket or skönt. :)

OlgaMaria
11/23/14, 8:13 PM
#6

#5 Vad härligt! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Record
11/23/14, 10:37 PM
#7

TS

Du bör välja ren D3-vitamin med ett intag (RDI) av 2500/dag i dessa solfattiga dagar. efter några veckor märker du att du inte behöver sova middag under en hel dag. 😃

[Thiah]
11/24/14, 4:44 AM
#8

50mikrogram är 2000ie. Min make äter 2 sådana tabletter för att få i sig en bra dos.

Niklas
11/24/14, 11:12 AM
#9

#7, 8: Jag tar 5.000 iE per dag. Två tabletter D3-vitamin alltså.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
11/24/14, 11:17 AM
#10

Jag tror man lägger maxtaket på 4000-5000 iE per dag.

Här kommer en länk från Livsmedelsverket.

Precis som med allt annat så kan man faktiskt överdosera även vitaminer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
11/24/14, 12:19 PM
#11

Jag läste på Kostdoktorns hemsida. Där skriver de att friska människor i princip inte kan överdosera D-vitamin. http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin#skadligt


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Thiah]
11/24/14, 12:45 PM
#12

#11 tror vi läst samma ganska samma saker. :)

OlgaMaria
11/24/14, 12:48 PM
#13

#11 Fast det är inte riktigt vad som står. Men om man håller sig till max 5000IE om dagen kan man antagligen vara lugn. Men jag tror att 10000 IE kan bli för mycket om man tar så året runt. Jag tog 10000 IE under flera månader och kollade sedan mitt värde och då låg jag högt, men ändå inom normalt, alltså inte för högt. Men då kände jag att jag ville minska intaget i alla fall. Kändes som att det skulle bli för högt om jag fortsatte som innan. Verklig överdosering kan trots allt leda till riktiga skador i kroppen.

Det är också vad som står på sidan, att om man tar över 5000IE om dagen under längre tid så bör man nog kontrollera sina värden emellanåt.

Sen behöver man heller inte vara rädd för att ta t ex 30000IE vid enstaka tillfällen och inget andra dagar. Kroppen kan hantera större mängder eftersom vi är byggda för att lagra d-vitamin under soliga dagar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Niklas
11/24/14, 2:12 PM
#14

#13: Ja, okej, det går så klart att överdosera, men inte om man håller sig inom det jag tycker är förnuftets gräns. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Maria
11/24/14, 2:18 PM
#15

Jag håller med om att det absolut finns en förnuftsgräns och då är det givetvis svårt att överdosera men jag har stött på riktiga fanatiker och då är det svårt att övertyga om att kosttillskot kan vara farligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Niklas
11/24/14, 2:23 PM
#16

Okej, tack för omtanken!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: