Annons:
Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 2680 ggr
IceTee
11/21/14, 6:47 PM

Trött

Jag är väldigt trött hela tiden, och det första jag kommer att tänka på som anledning är att jag har brist på något. Men vad är det som kan göra en så otroligt trött (kan sova en hel dag om jag skulle få…)? Vilka vitaminer/mineraler är det jag ska försöka få i mig först, och vad är lättast? 

För att förtydliga lite: Vad är det mest troligt att jag kan ha brist på om jag är väldigt trött och hur får jag enklast in det i min kost? (kosttilskott är inte uteslutet om det är något som man måste äta mängder av, då jag både är kräsen och inte äter speciellt mycket, blir mätt väldigt fort)

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
VildaVittra
11/21/14, 6:51 PM
#1

Då det är skadligt att ta vitamintillskott när man inte behöver det, så skulle jag rekommendera dig att ta blodprover för att se hur det verkligen ser ut. 

Men med en ung tjej så brukar det vara järn som behövs.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IceTee
11/21/14, 6:56 PM
#2

#1 blodprover brukar ta riktigt lång tid att få ta, då det inte räknas som akut 😕 men många vitaminer är vattenlösliga och försvinner ur kroppen när man kissar, så de gör inget att ta "för mycket" av om jag förstått det rätt, t.ex. c-vitaminen i apelsinjucie

Medarbetare på Skor iFokus

Moalinn
11/21/14, 6:56 PM
#3

Jag har varit trött i flera år, skolan blev riktigt lidande och jag gick till läkaren. De trodde att det berodde på min epilepsi och så var det inget mer med det. Men i slutet på trean var det hemskt, orkade inte gå upp på morgonen, kom försent till skolan och så fort jag kom hem somnade jag. Gick till läkaren igen då jag knappt fungerade som människa och det visade sig att jag har underproduktion av sköldkörtel. Fick medicin som jag skulle ta varannan dag, jo

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
11/21/14, 6:58 PM
#4

Problem med att skriva inlägg från mobilen så fortsätter här! Gick tillbaka till vårdcentralen för prover, visade att jag behövde ta mer medicin och jag märker redan skillnad. Går inte i skolan längre men jag klarar en normal dag utan problem, nästan iallafall. Tjatar du lite så får du blodprov.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Evelina!
11/21/14, 6:59 PM
#5

#2 Det stämmer inte. Blodprover tas i regel alltid vid vartenda nybesök på vårdcentralen för att utesluta eventuella brister eller andra avvikande värden. Så gå till vårdcentralen du, berätta om dina symtom och jag tror att du garanterat kommer få lämna några rör blod.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

tlover
11/21/14, 7:01 PM
#6

Järn och B12 är dom jag kan komma på (blodbrist) men man ska helst inte ta järntillskott utan konstaterad brist (järntillskott kan ge lite förkortat liv om man inte har brist enligt vissa studier).

Järnbrist är den vanligaste mineralbristen i världen har jag för mig också.

D-vitaminbrist kan ge depression (vilket i sig kan ge trötthet) och D-vitaminbrist är väldigt vanligt i Sverige.

Men jag rekommenderar att du går till en läkare, det kan ju vara nått helt annat också.

l'm back

Annons:
IceTee
11/21/14, 7:02 PM
#7

#3 har gått till läkaren med det en gång redan för snart 2 år sen, men de sa att det berodde på förändringarna i mitt liv, sen var det pga min depression och sen var det näringsbrist så jag blev rådd att ta kosttilskott (dock sa de bara att de trodde att det var det och att det inte var farligt för mig att äta kosttillskott för att testa)

Så läkaren går jag inte till på länge då de kastar ut mig så fort jag nämner diagnoser. Det kanske är mina diagnoser som gör mig trött, men jag har aldrig haft de här problemen innan jag började äta mindre (mediciner och nedstämdhet som minskade aptiten, sen antar jag att magsäcken krympte, för nu när jag slutat så kan jag inte äta som jag gjorde när jag var 10-11)

Så det finns inget att tillsätta i maten (grönsaker osv) som kan hjälpa mot den förmodade näringsbristen? 😕 Får inte äta frukt heller, så där försvinner en jäkla massa vitaminer iväg antar jag…

Medarbetare på Skor iFokus

IceTee
11/21/14, 7:04 PM
#8

Som sagt, läkare är uteslutet, orkar inte sitta och vänta till efter jul för att få höra att det inte var något fel (de har testat för en massa grejer redan, så det är inget kroppsligt fel, det vet jag)

Medarbetare på Skor iFokus

tlover
11/21/14, 7:06 PM
#9

#7 Nässlor är supernyttigt, nässelpulver är enkelt att få in i maten (man kan göra egen men det finns att köpa om man inte orkar/hinner).

Grönkål, div annan kål och mer men jag kommer inte på mer just nu.

edit: För D-vitamin är det främst fet fisk som gäller men man kan även få det från kantareller tex

l'm back

Moalinn
11/21/14, 7:08 PM
#10

Fast vad ska du göra utan att veta vad du ska göra? Antingen tuggar du i dig alla tillskott och grejer som finns, vilket inte är hälsosamt i längden, eller så går du till en läkare som kommer berätta precis vad det är du behöver. Du vill ju göra något åt problemet, då kan du lika gärna gå till en läkare om det nu så skulle ta månader att få svar vilket det inte ska göra och har aldrig gjort.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Tant Grön
11/21/14, 7:09 PM
#11

Hur länge har du varit så här trött? Den här hösten är ju ovanligt grå och många kan bli både trötta och deprimerade av brist på dagsljus. Minst en halvtimma per dag behöver du vara ute när det är som ljusast.

IceTee
11/21/14, 7:11 PM
#12

#10 vill ju ha tips på olika sorters mat som innehåller ämnen som det är vanligt att man har brist på (typ d-vitamin)

#7 ska kolla ifall jag kan hitta nässelpulver! Och snart är det ju dags för att äta grönkål igen! 👍

Medarbetare på Skor iFokus

Moalinn
11/21/14, 7:14 PM
#13

Det jag menar är att det inte behöver vara något som går att få i sig via mat eller tillskott som man tänker på vid första taget. Därav är det bra att gå till läkaren för kontroll.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
IceTee
11/21/14, 7:16 PM
#14

#13 jag får väl ringa dit på måndag, men sist var ju diagnosen "förmodligen näringsbrist", vilket jag inte tyckte var så värst hjälpsamt, men jag var alldeles för trött för att bråka med dem i flera månader…

Medarbetare på Skor iFokus

Maria
11/21/14, 7:19 PM
#15

Varför trodde de "förmodligen näringsbrist"? Det låter märkligt.

Äter du så illa? Äter man en normalblandad kost så brukar man inte få så stora brister. Tog de blodprov? Man kan bli trött av lågt blodvärde (Hb).

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

IceTee
11/21/14, 7:32 PM
#16

#15 de hittade inget annat, så det var väl det som återstod antar jag? Jag orkade som sagt inte ifråga sätta det, tyvärr.. 😕

Allsidigt äter jag inte alls, och frukt undviker jag rätt mycket då mina tänder tar stryk av allt socker (godis är sällsynt i mina händer, vilket i alla fall är bra)

Blodprov tog det på sköldkörteln och massor av annat, blodvärdet har jag för mig att de tog också, men jag minns inte! 

Får hoppas att de inte är lika överbemannade så de har tid att ta in mig, tror de var väldigt stressade och underbemannade då

Medarbetare på Skor iFokus

Moalinn
11/21/14, 7:49 PM
#17

#14 Bättre att försöka. Menar absolut inget illa och du ska självklart göra det du tycker känns bäst! Men sjukvården finns för att hjälpa även om den är väldigt konstig ibland (bråkar själv med dem just nu).

Hoppas det löser sig för dig!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

IceTee
11/21/14, 9:45 PM
#18

#17 det förstår jag! Tack till alla som vill hjälpa till! Jag ska ringa på måndag och höra hur det ser ut också, de kanske inte är lika stressade längre!

Medarbetare på Skor iFokus

OlgaMaria
11/22/14, 11:37 AM
#19

Vårdcentralen är inte bästa stället att gå till om man vill veta ordentligt vad man har för brister. De kan upptäcka större brister på vissa ämnen, men det är dyrt och omständigt för dem att kolla många olika ämnen, och de vill ha goda anledningar till att kolla, men det beror ju på vem man får träffa. 

Vissa ämnen är det inte bra att ta utan indikation på brist, men de flesta klarar kroppen mycket bra att ta hand om i ganska höga doser. 

Järn är jobbigt för kroppen att hantera i form av tillskott. Däremot kan man köpa blutsaft eller äta mycket spenat/nässlor samt rött kött och ägg för att få i sig järn. C-vitamin är viktigt också för upptaget av järn och c-vitamin förstörs vid upphettning så det är bra att äta en del råa grönsaker. Själv älskar jag färsk spenat och vitkål att mumsa på och det är rikt på c-vitamin. Frukt är inte så näringstätt som man kan tro. Bär däremot innehåller mycket mer näringsämnen och de är inte så söta som frukt så det kan man äta en del. Hallon är supernyttigt, värm dock inte i mikron utan låt dem tina i rumstemperatur om du köper frysta, så förstörs inte c-vitaminen. C-vitamin tycker jag också man kan ta som tillskott om man vill. Kroppen har lätt för att ta upp c-vitamin, men kan bara tillgodogöra sig lite grann åt gången och kan inte lagra c-vitamin, så det är smart att försöka sprida ut intagen över dagen genom mat och kanske någon tablett mellan måltiderna då och då. Får man i sig för mycket c-vitamin blir man lös i magen, men det är inte skadligt för kroppen på något sätt. Om du ser till att få i dig ordentligt med c-vitamin, försöker äta lite ägg och kött kanske om dagen samt spenat/nässlor så kan du nog få upp järn-depåerna. Vill du boosta kroppen med järn så kan du testa blutsaft.

Du kan ju köpa en multivitamin. Ingen dum idé alls om man äter dåligt.

B-vitaminer får man lätt brist på då man mår dåligt psykiskt så det är bra att fylla på med det, antingen multivitamin eller så finns det många bra tillskott med olika b-vitaminer. Brist på flera olika b-vitaminer kan ge trötthet. Brist på B12 är mycket känt att det leder till stor trötthet. Vanligt att man får brist på det om man inte äter så mycket animaliska proteiner. 

Magnesium försvinner också ur kroppen fort vid stress och ångest och brist på det är vanligt. Det är jättebra att ta magnesium på kvällen för att sova bättre och vakna mer utvilad. Har du problem med syra i kroppen (kopplat till karies och syraskadade tänder) kan man ta ett tillskott med både magnesium och kalcium. Dessa brukar inte finnas i någon större mängd i multivitamintabletterna.

D-vitaminbrist är jättevanligt och kan ge trötthet och depression. 2000IE minst om dagen via tillskott tycker jag är bra. Finns bra alternativ på hälsokosten.

För psykisk hälsa i allmänhet är det bra att ge näring till hjärnan i form av bra fettsyror. Omega 3 och en sked kokosolja om dagen hjälper till.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IceTee
11/22/14, 5:25 PM
#20

#19 tack så mycket! Ska definitivt kolla på allt det!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Lill-Kisse
11/25/14, 11:39 PM
#21

Har suttit och läst en lång stund nu och märker att du inte vill äta vanlig mat, utan har olika ursäkter för att undvika det.
Även om man har dålig aptit, går det utmärkt att bestämma sig för att äta lite mer av allting. Brukar du bara äta en potatis till köttbullarna, går det absolut att peta i sig två, när man väl har bestämt sig för det. Snart blir det en vana.  Brukar du inte äta allsidig kost, är frågan varför du inte vill det. Någon liten ändring av den egna inställningen till olika maträtter brukar gå, om man ger sig själv en chans att prova annat än det gamla vanliga.
Vill du inte äta frukt med motiveringen att dina tänder inte tål det socker som finns i frukten, kan du skölja munnen med vanligt vatten efter varje frukt du äter. Tror du inte att det räcker, så använd munskölj som finns att köpa på apotek och livsmedelsbutiker.

Hoppas verkligen att du vågar prova lite nytt och lite mer av vanlig mat så att du slipper vara så trött.

IceTee
11/26/14, 12:27 AM
#22

#21 problemet är att jag inte bestämmer maten hemma, utan det är mina föräldrar, och de mår bra av vår mat, så de förstår inte varför vi ska köpa massor av extra mat… Och frukt vill jag äta (älskar det) men jag får så fruktansvärt ont i tänderna av det, vilket har fått mig att helt tappa smaken för det! Och jag lovar att jag äter tills jag är proppmätt, så långsamt lär jag nog få i mig mer, men samtidigt kan man ju inte trycka i sig hur mycket som helst på en gång heller! Idag åt jag faktiskt 2 portioner lasagne tillexempel! Med majs och tomat till (och vatten)

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: