Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 10668 ggr
Starfall
11/11/14, 10:48 PM

Konstant hosta

Hej! Under en längre tid, ca ett halvår, har jag besvärats av hosta. Typ som rethosta, oftast. Men ibland känns det som att halsen slemmar igen , inklusive att slemmet sätter sig på stämbanden. I våras när symtomen kom hade jag haft en långlivad förkylning som inte ville gå över. Läkaren sa att jag hade luftrörskatarr så jag fick nån medicin mot detta. Det blev bättre men symtomen kommer och går. Andas jag ut fort så får jag hosta. Får även extrem hosta om jag skrattar mycket. För en stund sedan fick jag en sådan skratthosta att det kändes som jag skulle kräkas. Obehagligt.. Känner mig även ganska trött och har huvudvärk nästan varje dag sedan nån månad tillbaka. Jag borde nog kolla upp detta, men jag har sån läkarskräck så det sitter långt inne. Och jag vet att ni inte kan ställa diagnos över nätet såhär.. men känner nån igen symtomen? Kram

Annons:
Aristarcos
11/11/14, 10:51 PM
#1

Kan vara Astma !? Kollas enkelt med utandnings test hos astma sjuksköterska på vårdcentralen..

[Thiah]
11/13/14, 3:17 PM
#2

idag såg jag på ett läkarprogramm där en dam hade andnöd och det var en förstorad mjälte som var problemet.

VildaVittra
11/14/14, 3:09 PM
#3

Börja med att utesluta sådant som folk ofta är överkänsliga/allergiska emot som parfymer, sköljmedel (även oparfymerad), skurmedel (såpa brukar vara okej) osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Starfall
2/23/15, 10:45 PM
#4

Oj, här har jag visst glömt att svara. Tack för era svar :) Jag var hos läkaren i november. Fast det var inte på grund av hostan utan för att jag har haft huvudvärk sedan i höstas.. Läkaren trodde spänningshuvudvärk och skickade mig till en sjukgymnast, som i sin tur absolut inte tror på spänningshuvudvärk då min huvudvärk är annorlunda mot vad den brukar vara.. Hostan är kvar, jag blir även förkyld ofta och hostan sitter kvar i en evighet efter. Jag får nog ta och beställa en tid, och hoppas det inte är något som kräver mediciner. Jag gillar inte att behöva ta mediciner.

OlgaMaria
2/24/15, 10:06 AM
#5

Jag tror snarare att det är någon långdragen infektion eller virus.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lill-Kisse
2/24/15, 5:06 PM
#6

Att  undersöka om det är astma, så vill jag försäkra att undersökningen är hur trevlig som helst. Det är inte svårt alls. 
Lite spray mot astma e dyl är inte heller besvärande på något sätt, utan kan kännas skönt att ha till hands. Gå och gör testet!

Annons:
Starfall
2/27/15, 6:20 PM
#7

Hej! Tack för era svar :) Ringde vc idag och fick en tid till läkaren 11/3. Hoppas på att få nåt vettigt svar då :)

Starfall
3/10/15, 11:24 PM
#8

Imorgon gäller det.. är ganska nervös faktiskt :/ Jag har sådan enorm läkarskräck.. Men hoppas på att få svar på vad det är för något.

Aristarcos
3/11/15, 6:30 AM
#9

Om det är astma undersökning, så behöver du inte alls vara orolig :) Man får blåsa lite  i en slang med hållare, bara för att mäta lungkapaciteten. Hoppas du får hjälp nu ! ( av mycket hosta får man också huvudvärk)

Starfall
3/11/15, 9:47 AM
#10

Jaha.. läkaren rekommenderade vitaminer och en bättre kost och mer motion. Och om det inte blir bättre inom 3 månader skulle jag göra av mig för att göra en ev. Spirometri. Om det inte blir bättre innan dess.. vet inte vad jag ska tro om detta faktiskt. Men läkare brukar ju ha koll.

OlgaMaria
3/11/15, 11:53 AM
#11

Jag tror det är som jag sa i #5 och att det är inte motiverat att behandla med antibiotika. Så det du kan göra är att försöka boosta din hälsa på andra sätt. Vitaminer och olika tillskott är bra. Bättre kost och motion.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aristarcos
3/11/15, 6:38 PM
#12

#10 märkligt att rekommendera det, om du har hostat i ett halvår 😮då är det ju någon annan anledning. Kan inte förstå varför du inte fick blåsa i spirometern direkt. Det är ju inte alls avancerat, och finns på de flesta VC.

VildaVittra
3/11/15, 6:42 PM
#13

Du har hostat i nära på ett år och läkaren tycker du ska avvakta? Byt läkare. Denne var ju inte mycket att hänga i julgranen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Starfall
3/12/15, 8:40 AM
#14

#11 Nej, jag fick ta blodprov och det visade inte på någon infektion. Så jag tror inte det är någon infektion. #12 Det kan inte jag heller förstå.. Vet att dom utför spirometri där för vet andra som gjort det. Läkaren lyssnade på lungorna och enligt honom lät det inte som nåt konstigt sa han. #13 jo jag får nog göra det.. eller byta vårdcentral, för tycker inte dom verkar ta en seriöst där

OlgaMaria
3/12/15, 9:23 AM
#15

#14 Långt ifrån alla infektioner och virus visar sig på blodprov. De måste dessutom vara starka/aggressiva vid tillfället för att det ska ge utslag på prov.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Thiah]
3/13/15, 5:11 PM
#16

#14 mina lungor är kassa men låter normalt. Däremot ser man på spirometrin direkt att något är knas. Tycker du borde försöka få en annan läkare som tar dig på allvar.

Aristarcos
3/13/15, 10:04 PM
#17

#16 precis som för mig med :P

[Thiah]
3/14/15, 7:59 AM
#18

#17 anade att jag inte var ensam. :) När jag var gravid fick jag göra ett spirometri test för att kolla kapaciteten. Läkaren kunde bara rycka på axlarna och konstatera att jag har kassa lungor och inget går att göra åt det. Jag hade kunnat berätta det för honom direkt men det skulle finnas på papper. (Bytt land sen flera gången) Läkaren var själv lite ursäktande med att jag varit där och slösat en halvtimme av dagen. :p Bebis gillade iaf astmamedicinen så någon blev glad… ;)

Aristarcos
3/14/15, 12:06 PM
#19

#18 det är därför jag i det här fallet tror att det kan vara det. Man behöver inte vara tät för att diagnosticera astma. Däremot har jag enstaka tillfällen blivit lite tät men normalt inte. Astma kan visa sig på olika sätt. För mig så är det hosta mestadels.

Starfall
5/11/15, 1:46 AM
#20

Tack för alla svar, blir att ringa vårdcentralen imorgon igen. Gör ont när jag andas. Hoppas dom tar mig på allvar nu, annars vet jag inte vad jag ska göra. Orkar inte kämpa i motvind..

Annons:
Starfall
5/11/15, 12:44 PM
#21

Fick en tid på onsdag.

Aristarcos
5/11/15, 8:27 PM
#22

Har det blivit värre nu ?? Än tidigare… Då tror jag tom på allergisk astma…

Starfall
5/12/15, 5:14 PM
#23

Ska fråga om det kan vara någon allergi.. tror kanske det kan vara det. Får utslag på armarna om jag gosar med mammas hund för länge. Samma med katten som bor där jag jobbar, den tål jag inte. Men jag har två katter som bor hos mig, och dom tål jag vad jag vet. Visserligen är dom inte så sociala så det är inte så ofta jag har dom i famnen. Hade undulater för några år sedan, fick omplacera dom för att jag inte kunde andas när jag var i samma rum som dom. Kollade inte upp mig hos läkaren då för att jag var rädd. Problemet försvann när fåglarna flyttat och jag städat noggrannt. Men nu upplever jag inte det som svårt att andas. Mer att det gör ont att andas, särskilt när jag tar djupa andetag. Samt hostan då. Men får se vad läkaren säger imorgon.

VildaVittra
5/12/15, 5:49 PM
#24

#23 Låter som klockren allergi/astma/KOL. Det kan göra ont att andas då och man hostar så länge man utsätts för allergenet (och ett tag efter).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Starfall
5/13/15, 4:08 PM
#25

Nu har jag varit på vårdcentralen. Läkaren skickade remiss till en astmasköterska för att jag ska få göra en spirometri och allergitest.

Starfall
5/22/15, 12:18 AM
#26

Japp, har fått tid om ett par veckor. Är nervös! Mest kanske för att jag ska höra pricktest.. Är rädd för vad det ska visa.. Och en spirometri ska jag ju också få göra. Nu hoppas jag tiden går fort, skulle helst vilja göra det med en gång för känns läskigare o läskigare ju mer jag tänker på det. Vill ju inte få reda på att jag inte tål djuren, tex..

Aristarcos
5/22/15, 6:59 AM
#27

Bättre att få veta än att inte få veta, sen får man ta de beslut som man känner måste tas. 

Sen kan ju en del ha djur med behandling må bra. De brukar normalt inte säga att man ska göra sig av med djur för allergi numera. Utan mår man hyfsat kan man ha kvar dem man har fn.

Annons:
Honestyisdead
5/22/15, 8:49 AM
#28

#26 Det är inte läskigt att få veta varför du haft dina symptom så länge. Det är BRA! Hoppas dom hittar orsaken och att det går att behandla  :)

Starfall
6/10/15, 1:18 AM
#29

Hej! Var på vc för några dagar sedan. Gjorde pricktest och spirometri. Pricktestet visade inget, samma med spirometrin. Alla värden var helt normala. Men jag fick med en pef-mätare hem så jag ska mäta i två veckor och dokumentera på ett papper jag också fick med. Så får man väl se om det visar något. Just nu ser det ut som en berg och dalbana med värden som är rätt höga (omkring 450-500) och värden som är mindre höga (lägsta värde hittills 320). Men vet inte hur det ska se ut? Blåser iallafall så hårt och fort jag kan varje gång, står även upp och tar i ändå från tårna. Här gäller det att ge allt man har ;)

Maria
6/10/15, 6:12 AM
#30

Värden med en PEF varierar ofta från person till person och det finns någon skala med "normalvärden" för en viss ålder men jag minns inte siffrorna.

Det varierar bland annat beroende på längd, kön och ibland även teknik.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Elsaharr
6/10/15, 11:27 PM
#31

Jag fick bekräftat att jag hade astma förra året. Det började med en förkylning, alla symptom försvann förutom hostan och jag hostade i flera månader. Så vi åkte in och jag har astma hela tiden, men det blir värre vid ansträngning och förkylning! Nu tar jag Giona regelbundet och det blir bättre! Hoppas att allt löser sig!

Zingo ;D

Starfall
6/11/15, 11:20 PM
#32

Tack för era svar! :) Mätningarna går bra. Har varit lite förkyld ett par dagar och då har resultaten blivit betydligt sämre. 280som lägst. Jaja, får väl se var dom på vc säger när jag lämnar in pef-pappret jag fyller i resultaten i. När jag gjorde spirometin fick jag andas i en sån där inhalator. Men det blev endast 5% förbättring av det och gränsen går vid 12%. Så känns ju inte troligt att det kan va astma.

VildaVittra
6/11/15, 11:31 PM
#33

#32 Jag har ju astma och mina resultat på spirometrin var strålande, har nämligen en väldigt bra andningsteknik som gammal tävlingssimmare. Sånt påverkar resultaten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Starfall
6/16/15, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Okej, ja det ska bli spännande att se var pef-mätningarna visar. Har bara några dagar kvar att mäta nu, sedan ska jag lämna in lappen för bedömning. Såhär ser resultaten ut hittills: Ni som gjort såna här mätningar, ser det bra ut tkr ni? ;) vet att ni inte kan eller får ställa diagnos, vill bara förbereda mig mentalt eftersom jag är så otroligt rädd för att gå till läkare, och är rädd för att det ska behövas nån medicin. Men behövs det så måste jag ju.

Annons:
Starfall
6/27/15, 9:54 PM
#35

Lämnade in lappen i måndags, men har inte hört nåt ifrån läkaren än. Vill bara ha svar nu, gör så ont att andas. Och hostan är jättejobbig! Orkar snart inte mer :(

Maria
6/28/15, 7:50 AM
#36

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Starfall
6/28/15, 11:10 AM
#37

Okej, förstår inte riktigt vad alla siffror betyder

Starfall
6/28/15, 11:12 AM
#38

Oj, blev nåt knas med flera inlägget! Förstår inte riktigt vad alla siffror betyder, men om jag förstått det rätt är 433 "normalt för mig. Är 24 år och 165 cm lång. Mina värden befinner sig både långt över och långt under, jaja får se vad läkaren säger sen :)

Maria
6/28/15, 11:12 AM
#39

#37 Du tar din längd på vänstersidan och så drar du fingret åt höger till din ålder och där hittar du ett normalvärde (+-100 ca)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
6/28/15, 11:16 AM
#40

#38 Ja precis. med en diff på 106 upp eller ner.

Jag gissar att din läkare gör ett snitt av dina värden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Starfall
7/23/15, 12:39 PM
#41

Nu har jag fått svar. Jag har tydligen astma :( kommer få börja med mediciner och göra en ny spirometri om 3 månader.

Annons:
Honestyisdead
7/23/15, 2:21 PM
#42

#41 Bra att du fått diagnos så ni kan behandla. Hoppas ni hittar rätt medicinering!

Aristarcos
7/23/15, 5:39 PM
#43

#41 Skönt att få veta, då kan man göra något åt det! Det kommer säkert bli bra med behandling!

Starfall
9/4/15, 11:13 PM
#44

Nu har jag använt pulmicort två gånger om dagen i lite mer än en månad , och jag mår mycket bättre redan! :) Det är bara vissa dagar jag hostar en del och ibland känner jag att jag inte får luft, och då får jag ju ta nån extra dos.. men annars känns det mycket bättre :) är så glad!! Äntligenkan jag börja leva normalt igen!

Aristarcos
9/6/15, 12:06 PM
#45

#44 gött att höra, synd bara att de väntade så länge med att prova pulmicourt på dig.. Hade vidriga vintrar flera år innan jag fattade att hostan efter förkylningarna inte var av det normala slaget.. Gick och hostade typ 2 månader efter varje infektion. Snart dags att börja använda pulmicourten igen, efter ett par månaders uppehåll.

Upp till toppen
Annons: