Annons:
Etiketthuskurer-egenvård
Läst 7644 ggr
Castiel.
10/29/14, 6:53 PM

Varblåsa i munnen

Jag har under några dagar besvärats av en varblåsa strax nedanför en av mina tänder (blåsan befinner sig där tandköttet är som tunnast) och jag orkar verkligen inte med detta. Har någon något tips som jag kan använda för att skynda på läketiden?

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
vallhund
10/29/14, 6:57 PM
#1

Besök hos tandläkare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[kerstinthemilklover]
10/29/14, 7:04 PM
#2

Som #1 säger : Besök tandläkaren, gärna akut.
Om det är en stor varblåsa så kan du i värsta fall få blodförgiftning, dö eller tappa tänder. Det jag vill säga är att det kan vara allvarligt. Gå till tandläkaren och få den hjälp du behöver. Är det en mesig blåsa så kan de rengöra och ge dig skötselråd.

Castiel.
10/29/14, 7:07 PM
#3

Jag är inne och tittar på lediga tider hos min tandläkare och det finns ingen ledig tid förrän i December…

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

[TanatosNyx]
10/29/14, 7:09 PM
#4

#3 Du behöver ringa dem och be om en akuttid.

Under tiden kan du behandla med corsodyl, finns receptfritt på apoteket. Det tar kål på bakterier i munnen, och är "snällt" (används efter t.ex. kirurgiska ingrepp och vid infektioner i munhålan).

Castiel.
10/29/14, 7:10 PM
#5

Okej, jag får försöka ringa dom imorgon under praktiken. Gör ju ont bara jag rör på munnen.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

[kerstinthemilklover]
10/29/14, 7:15 PM
#6

Men stackare, det är verkligen fruktansvärt att ha ont i munnen. Kan du skölja munnen med saltvatten för att få bort lite bakterier? Tänkte att du kanske inte har tillgång till corsodyl eller hexident för tillfället.

Bra att du försöker få tag i en tandläkartid. Ring dit nu på en gång, om du har tur så svarar de, annars får du reda på öppettiderna och då kan du ringa på en gång i morgon. Tandläkarna brukar snabbt boka in tider när man ringer in och gråter pga tandvärk.

Annons:
Castiel.
10/29/14, 7:24 PM
#7

Jag försökte ringa nu ikväll och deras öppettider per telefon är 7:45 till 16:45 på Onsdagar-Fredagar. Så imorgon under lunchen så ringer jag, om inte tidigare.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Maria
10/29/14, 7:25 PM
#8

Finns det ingen tandakut där du bor?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Castiel.
10/29/14, 7:34 PM
#9

Jag tittade på Mina vårdkontakter och det finns lediga tider i December, inte Oktober och inte i November.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Maria
10/29/14, 9:06 PM
#10

Men jag menade en tandakut dit du kan ringa och få en tid omgående eller nästa dag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Castiel.
10/30/14, 5:25 PM
#11

Jag försökte ringa till det numret där man bokar akuttid, men dom hade tydligen stängt idag… Får försöka igen imorgon.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

[kerstinthemilklover]
10/30/14, 7:02 PM
#12

Men nej, det här låter riktigt dåligt. Ring sjukvårdsupplysningen 1177 och rådfråga hur du får tag i akuttid hos tandläkaren. Så här ska du inte ha det. Du kan bli vidarekopplad av dem.

[rumelle]
10/30/14, 8:18 PM
#13

En varblåsa i tandköttet vid en tand kommer ofta från en infektion vid roten på tanden. De går inte bort av sig själva så länge man inte behandlar infektionen. Det är då rotfyllning eller extraktion som gäller. 
När det har gått så långt att en fistel har bildats ("varblåsan") så får man sällan tandvärk. Det är inte jätteakut att få en tid samma dag men det är ju heller inte bra att gå runt med en infektion i flera månader då det med tiden kan påverka även närliggande tänder.

Annons:
Castiel.
11/1/14, 10:49 AM
#14

Jag ringde igår och fick en tid på Måndag.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

IceTee
11/1/14, 2:27 PM
#15

#14 du får säga hur det gick sen!

Medarbetare på Skor iFokus

Halvdansken
11/3/14, 11:28 AM
#16

Det är inte afte?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Castiel.
11/3/14, 5:23 PM
#17

Det var afte. Jag har en till på gång på övre tandköttet.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Halvdansken
11/3/14, 5:27 PM
#18

Gör ont som fasen, tar ca 7-10 dagar innan den försvinner. Dock ofarligt.
Ät inte tomater när du har det 😉

De brukar komma i grupper, jag hade 4 st (små) i underkäken som precis försvunnit.

Sajten jag länkade till är den bästa jag hittat, massor med information.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Castiel.
11/3/14, 6:39 PM
#19

Konstiga är att jag har inte varit förkyld och jag känner mig inte förkyld. Kan dom komma även fast man inte är förkyld? Det var ialla fall det min tandläkare sa till mig idag.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Maria
11/3/14, 7:11 PM
#20

Min son har besvär av afte och oftast så kommer det i samband med förkylning men kan även komma annars också.

Man kanske har någon infektion i kroppen som så att säga inte alltid bryter ut i någon förkylning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Halvdansken
11/3/14, 9:29 PM
#21

Jag är inte ett dugg förkyld, men har precis haft 4 och kan märka att en till är på gång. Läs på den sajten jag länkade till.!! ( www.afte.se)
Det finns ingen förklaring på vad det är. Virus? Bakterier?  Ibland kan det komma om man river sig med tandborsten, ibland om man stressar, ibland utan nån anledning alls.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ladydragon
11/3/14, 10:31 PM
#22

Själv har jag just nu ett stort Aftesår i munnen efter jag råkat bita mig i kinden

bitskador stress infektioner eller så vet man inte varför det blommar ut 

på Afte länken finns det några tips på salvor som eventuellt kan lindra det lite annars så är det bara tålamod som gäller tills det har läkt 
och äta dricka det som funkar

mongu
11/9/14, 8:54 PM
#23

Afte kan komma i samband med mens.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Upp till toppen
Annons: