Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 20212 ggr
Lia
10/29/14, 6:26 PM

Långvariga blåmärken

Vad jag förstått ska blåmärken försvinna efter någon till några veckor. Vad finns det för anledningar för blåmärken att ta längre tid på sig? Hur länge håller era i sig?

Alltid när jag får blåmärken känns det som om de aldrig kommer försvinna. I juni ramlade jag på trappan i uterummet. Det blev ett blåmärke ganska direkt, ungefär stort som en femma. Det som stör mig nu är att det fortfarande är lika stort, och det gör ont om jag rör det. Inga problem egentligen, men lite irriterande att mina blåmärken aldrig vill ge med sig.

Så vad beror det på? Är det helt enkelt min kropp som är långsam, blir det så för vissa, eller är det nåt fel?

Annons:
Lia
10/29/14, 6:30 PM
#1

Jag vet inte om det gör någon skillnad, men jag kan tillägga att jag under flera års tid har haft oförklarad blodbrist i perioder. Men som sagt, vet inte om det hjälper.

[TanatosNyx]
10/29/14, 6:53 PM
#2

Det kan nog vara bra att du utreder detta vidare. Att ha blåmärken från juni när vi strax går in i november är inte normalt under några omständigheter.

Lia
10/29/14, 6:57 PM
#3

#2 Nej, jag kände också att det började bli lite märkligt, men samtidigt vill jag inte verka gnällig. Tror att det började för några år sen. Vet att jag ramlade ner för en trappa för två år sen och hade ett decimeterstort blåmärke på benet i närmare ett år. 

Men tänkte om någon kanske visste vilka rimliga orsaker det kunde vara :)

[kerstinthemilklover]
10/29/14, 7:06 PM
#4

Om du vill ha snabb vägledning så kan du ringa till 1177 och få hjälp. Sjukvårdsrådgivningen är bra!

[TanatosNyx]
10/29/14, 7:06 PM
#5

#3 Om du inte har andra allvarliga symptom så vill jag inte dra till med onödiga gissningar som kan skrämma upp dig. Det kan ju ha en väldigt enkel och logisk förklaring, kanske i anknytning till ditt blodvärde? 🙂

Men man ska ta det på allvar absolut, just för att utesluta allvarliga diagnoser.

Lia
10/29/14, 7:11 PM
#6

#4 Jag är livrädd för att prata i telefon, speciellt med de på sjukvårdsrådgivningen. Många gånger har de varit riktigt elaka, så dit ringer jag inte längre. Men tack för tipset ändå!

#5 Nej, det i och för sig 😃 Vet inte egentligen om jag har allvarliga symtom som kan kopplas till detta. För jag har så många symtom från så många olika diagnoser och akutbesök att de bara smälter ihop. Men ja, jag får ta upp det med läkaren ^^

Annons:
[TanatosNyx]
10/29/14, 7:59 PM
#7

Ja ta upp allt med läkaren, de mest udda ting kan ha ett samband så utelämna inget. 🙂

IceTee
10/29/14, 8:33 PM
#8

#6 ja, ring din vårdcentral och fråga, de kan oftast hjälpa dig om ifall du behöver boka en tid eller inte 🙂

Medarbetare på Skor iFokus

Lia
10/29/14, 8:36 PM
#9

Jag ska ändå till vårdcentralen på fredag för massa andra saker, så jag passar på då också ^^ Dock känns det lite löjligt "jo, jag har det här också…" Så ville kolla först om ni tyckte att det kändes meningsfullt ^^

[TanatosNyx]
10/29/14, 8:37 PM
#10

Förstår hur du tänker. Det är lätt att tänka "det är ju bara ett blåmärke". Men det är lite samma som "det är bara ett födelsemärke som inte riktigt ser ut som andra". 🙂

IceTee
10/29/14, 8:38 PM
#11

#9 finns inget dumt med att fråga 👍

Medarbetare på Skor iFokus

Lia
10/31/14, 3:26 PM
#12

Idag var jag hos läkaren, och hon sa att min hud typ missfärgas av blåmärket och att det är vad som är kvar. Alltså inget farligt ^^ Min hud blir tydligen så, och sen försvinner det efter något år. Sen tog jag massor av blodprov och en influensaspruta på det! Fick även veta att jag har fibromyalgi på papper sen ett år tillbaka, och hon ansåg också att jag har IBS. Så bra möte idag skulle jag säga! (Trots att det tog 5 stick och 3 sjuksköterskor för att få till det.)

IceTee
11/1/14, 2:17 PM
#13

#12 vad skönt att veta! Då kan man ju börja göra något åt saken också själv! (Ändra kosten med tanke på din IBS t.ex.)

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Lia
11/1/14, 2:52 PM
#14

#13 Ja, jag skulle få något pulver av apoteket när det kommit in igen till exempel :)

Upp till toppen
Annons: