Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2347 ggr
[Lollo 97]
10/27/14, 11:57 AM

Såriga händer

Hej, vet inte om jag hamnat rätt nu :) Jag har stora som små sår på mina händer. Typ som torkad hud som spricker och svider. Jag smörjer och smörjer med special krämer och sånt. Det hjälper lite men inte helt.

Vad ska jag göra för att det ska försvinna för jag vill inte att mina händer ska se ut som de gör :(

Annons:
Sjöstjärna
10/27/14, 12:07 PM
#1

Jobbar du med händerna mycket i vatten eller rengöringsmedel, eller tvättar händerna väldigt ofta? I så fall så är det förmodligen anledningen och då kan det vara väldigt svårt att komma till rätta med utan att ändra på förutsättningarna. Om du inte håller på mycket med vatten eller starka medel så är sannolikheten stor att du antingen dricker för lite eller har för lite fett i maten eller båda delar. Även brist på fett och/eller vatten är väldigt svårt att kompensera för med en kräm, hur bra kräm det än är. Slutligen så kan det vara en god idé att läsa på krämens innehållsförteckning så att den inte innehåller uttorkande ämnen som t ex mineraloljor. Det bästa är en kräm med enbart naturliga ämnen eller att smörja med t ex ekologisk kokosolja som för övrigt också är väldigt bra att ha i maten.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Frosstis
10/27/14, 12:12 PM
#2

Min mamma hade också så, hon smörjde in med krämer och började använda diskhandskar när hon diskade t.ex

[Lollo 97]
10/27/14, 12:35 PM
#3

Håller på mycket ute med djur och växter. Så jag behöver tvätta händerna ofta. Handskar är inget alternativ för mig.

Sjöstjärna
10/27/14, 2:14 PM
#4

Då har du ditt svar där. Vill du inte använda handskar för att skydda händerna så får du stå ut med att de är torra och såriga, det är tyvärr inte mycket att välja på. Huden är tålig men inte hur tålig som helst, utsätter du den för vatten, vind och kyla utan att skydda den så är risken stor att den skadas.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Lill-Kisse
10/27/14, 6:00 PM
#5

Det är stor skillnad på handskar och handskar numera. Titta in på t ex Clas Olssons och prova de varianter som finns där. Nog bör det finnas någon handske, som du kan trivas med.

FemFem
10/27/14, 6:47 PM
#6

Jag tvättar också händerna sjukt mycket (har ett sånt jobb) och de är helt förstörda i perioder. Kan tipsa om salvan Betnovat som är suveränt bra. Den är dock på recept. Även Canoderm har jag fått tips om både på apoteket och hos vårdcentralen. Jag smörjer in händerna med någon av krämerna på kvällarna och sover sen med bomullsvantar. Betnovat hade jag två ggr per dag innan, nu bara en gång/dag. Och Canoderm försöker jag smörja på varje gång jag tvättat händerna.

Annons:
Upp till toppen
Annons: