Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 6752 ggr
andersson..
2014-10-25 09:37

Törs jag använda Revaxör?

Jag ska försöka beskriva mitt problem.

Jag har varit förkyld men är så gott som bra nu. Kände mig bara lite snuvig i fredags morse så jag skulle snyta mig. När jag gjorde det så sprakade det till i vänster öra samtidigt som det gjorde ganska ont. Sen under dagen så har det varit lock för örat till och från som inte riktigt släppt.

På kvällen la jag mig ner i soffan en kort stund vid TV:n och när jag sen satte mig upp kändes det som örat blev helt vattenfyllt eller fyllt iallafall med något och det släppte bara inte hur jag än ändrade ställning mm. Jag  testade att snyta mig igen för att se om det skulle släppa med det gjorde jätteont och sprakade i örat så jag fick ge mig.

Inatt har jag sovit jättedåligt, jag har inte kunnat ligga på vänster sida för det gör för ont att ligga med örat tryckt mot kudden.

Nu känns örat mer "överfyllt" än nånsin. Jag väntar mig bara att det ska komma ut en massa saker ur örat när jag vänder det neråt.

Jag hör jättedåligt med örat. Det gjorde jag redan igår men nu är det ännu sämre. När jag knäpper med fingrarna utanför öronen är jag så gott som döv på vänster öra.

Det schåsar i örat i takt med pulsen också. Vet inte hur jag ska beskriva det så ni förstår. I takt med att pulsen slår låter det sch….sch…sch…sch… inne i örat och jag har känt så hela natten precis som nu

Jag vet inte om jag har en vaxpropp, har aldrig haft det så jag har inget att jämföra med. Men varför har jag så ONT i örat. Det känns inte som ont som ett sår utan mer en allmän värk, och långt in i örat men det värker rätt mycket.

På Revaxörförpackningen står nånting att man inte ska använda om man har ont eller det är irriterat.

Man sambo har lyst med ficklampa i örat och försökt se men han ser ju bara ytterörat. Inget sår syns men det ser torrt ut säger han Huden fjällar. Han har tagit en tops och smörjt med kortison i ytterörat. Han har själv rekommenderats denna salva av en läkare då han till och från haft exem i ytterörat så den borde ju inte skada mig tycker jag.

Men törs jag använda Revaxör när jag har värk inne i örat tror ni? Det verkar ju bara vara som en fet olja. Kan det vara frätande om man har irriterat i örat?

Tycker ni det låter som en vaxpropp?

Hål i trumhinnan?

Eller nåt annat?

Annons:
Maria
2014-10-25 09:46
#1

Har du värk i örat så tycker jag att du ska vända dig till vårdcentralen. De kan hjälpa dig och se om det är någon vaxpropp och råda dig hur du ska göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

exitingsvillemo
2014-10-25 09:47
#2

Det låter som en vanlig öroninflammation. Ring hälsocentralen och boka en tid så går dom in och kollar. 

Revaxör ska inte användas om man har sår i örat som gör ont (om jag minns rätt) men ska annars inte vara ngt problem. Gör det mer ont när du har revaxör i så ska du givetvis skölja ur det.

Men jag skulle börja med att låta en läkare kolla och ev skjölja/suga ur örat. Är det riktigt illa kan du behöva penicillin.

Öroninflammation är inte alls roligt, jag lider med dig. Är själv öronbarn och har fortfarande problem med mina öron.

andersson..
2014-10-25 09:56
#3

Så jag ska avvakta till på måndag och höra av mig till vc?  Jag kan ju inte åka till akuten.

Maria
2014-10-25 09:57
#4

Ring sjukvårdsupplysningen. De brukar kunna ge bra råd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

andersson..
2014-10-25 12:05
#5

Alltså finns det bara 1177 att ringa eller är det ett annat nummer?

Jag har ringt flera gånger och dom säger bara. "Just nu är det många som ringer, var vänlig försök igen senare"

Sen bryts det. Man hamnar inte i nån telefonkö heller.

Maria
2014-10-25 12:17
#6

#5 Du får nog hålla på att försöka. Förmodligen är det så många som ringer att telefonköerna är för fulla.

Får du olidligt ont nu under helgen så får du kanske åka akut. Det är ju inget farligt men kan vara oerhört smärtsamt.

Du kan också rådfråga på apoteket. De har väldigt kunnig personal.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
andersson..
2014-10-25 16:34
#7

Jag fick tag i dom till slut och då hade jag så rejält ont och hörde inte ett smack. Dom tyckte jag skulle åka in direkt.

Jag hade ingen vaxpropp men längre in i hörselgången var det kraftigt med exem och svamp och hörselgången var nästan igentäppt helt så det var inte konstigt att jag inte hör nånting sa läkaren. Nu får jag behandling i en vecka och hoppas att det snart börjar kännas lite bättre.

Maria
2014-10-25 17:07
#8

#7 Vad skönt att du har fått hjälp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

andersson..
2014-10-31 08:20
#9

Ja jag vet inte om jag borde ringa läkaren igen. Jag fick ju några slags örondroppar som jag skulle ta i en vecka och nu är det bara en dag kvar att ta dem. Det enda som blivit bättre är att jag inte längre har värk i örat, vilket är jättebra, men jag är ju DÖV och det känns alldeles supertjockt inne i örat. Jag ber min sambo lysa i örat och tror att det ska synas en stor tjock vaxklump men han ser inget alls.

Kan läkaren ha missat en vaxpropp när han tittar med en sån där trattformad öronlampa?

Det är jättejobbigt att ha ljud som TVn på, då det blir så konstigt ljud i örat. Jag måste bara ha tyst hela tiden. När jag ligger på sidan med det friska örat mot kudden och min sambo pratar med mig så hör jag ingenting. Jag måste lyfta huvet från kudden så jag kan höra med "rätt" öra.

Och så det att jag hela tiden hör pulsen i örat oavsett vad jag gör, står, går, sitter, ligger i olika ställningar så är det hela tiden ett vinande ljud i örat när pulsen slår sch.. sch.. sch.. sch

Jag frågade läkaren när jag var där vad jag skulle göra om jag inte blev bra på en vecka och han sa då bara att 99,9 % blir bra och då blir du det också.

Jag frågade igår på apoteket om jag kunde ta dropparna några dagar extra om jag inte blir bra till på lördag men det gick inte, det var starka kortisondroppar som man egentligen inte skulle ta mer än 5 dagar.

[TanatosNyx]
2014-10-31 11:42
#10

#9 "Jag vet inte om jag borde ringa läkaren igen" -Det bör du absolut göra! Vänta inte tills efter helgen.

IceTee
2014-11-01 14:19
#11

#9 är du orolig ska du absolut ringa!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: