Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1688 ggr
punkar_svin
9/24/14, 11:01 PM

näsblod när jag äter mycket jordgubbar?

Tjena alla! Jag har hittat ett konstigt samband med mig och jordgubbar, jag får näsblod antingen några timmar efter eller ett halvt dygn senare, och då kanske det handlar om att jag hat ätit en liter eller mer, är det någon annan som har hört om detta innan eller har varit med om det själva?? Jag har hört att jordgubbar kan förtunna blodet och därför ger man inte det till vissa gamla som går på blodförtunnande medicin. Tack på förhand Mvh sofie

Annons:
Maria
9/25/14, 7:24 AM
#1

Det är för att jordgubbar innehåller vitamin K. Numera så vet man att det finns många livsmedel som innehåller mer vitamin K än just jordgubbar.

Vitamin K har motsatt verkan. Vitaminet hjälper blodet att koagulera (tjockna) så då borde du inte blöda näsblod efter att ha ätit jordgubbar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[TanatosNyx]
9/25/14, 11:42 AM
#2

Du har inte en lätt allergi mot dem då? Jag tänker i banorna att du får någon liten påverkan på slemhinnorna, som då blir lättblödande. Kanske långsökt, men det enda jag kan komma på..

OlgaMaria
9/25/14, 1:59 PM
#3

Tänker också som #2

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: