Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 1466 ggr
Rafflan
2014-09-23 20:31

Diskbråck, ska man inte träffa ortoped då?

Har sedan i vårats börjat fått problem med smärta i ländryggen som gick över till att jag fick problem att gå, sökte läkare, först gjorde vi en vanlig röntgen på skelettet och sen en mri. Idag fick jag ett brev från läkaren där det stod att dem hittat 2 diskbråck och några komprimerade diskar i ländryggen.

Ska man inte få träffa en ortoped om man har problem med ryggen?

Läst att det kan läka ut av sig självt men jag blir bara sämre och sämre…

Annons:
Maria
2014-09-23 20:38
#1

Diskbråck kan precis som du själv skriver läka ut av sig själv.

En ortoped blir oftast inblandad om det blir tal om operation, om man har besvären länge och det inte blir någon bättring.

Vad säger din läkare? Vad är den fortsatta planen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[TanatosNyx]
2014-09-23 20:59
#2

Nej, de brukar inte skicka till ortoped innan det är aktuellt för operation som Maria säger. För detta ska man vara extremt dålig.

Rafflan
2014-09-23 20:59
#3

Min läkare sa inget, skickade bara ett brev och skrev ut tabletter…

Dock har jag haft problem nu i 6 månader, och blir bara sämre och sämre, och har fått problem att gå, så känns ju som det bara går att fel håll…

[TanatosNyx]
2014-09-23 21:01
#4

Tyvärr lär dom nog inte göra något om du inte får problem att hålla tätt till exempel. Det är jättefrusterande.

Rafflan
2014-09-23 21:03
#5

Okej, för har ett ganska fysiskt krävande jobb med många tillfällen där det är dålig arbetsställning och behöver veta vad jag bör undvika undertiden det läker tex, och sånt beror på ju hur och vart diskbråcken sitter

Maria
2014-09-23 21:05
#6

Testa att ta medicinen och se om den gör någon verkan. Skulle det inte bli bättre så får du söka igen. Det kan vara väldigt långdraget med diskbråck tyvärr.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Rafflan
2014-09-23 21:43
#7

Ja jag är ju bara rädd för sjukskrivning och vill undvika det…

[TanatosNyx]
2014-09-23 21:49
#8

Ar du fått remiss till sjukgymnast? Annars tycker jag du ska fixa en egenremiss till en. 🙂

Rafflan
2014-09-23 21:53
#9

Gick till en när problemen började, dem tänkte inte behandla mig då jag går hos naprapat pga en gammal ryggskada sen en olycka :P

[TanatosNyx]
2014-09-23 21:55
#10

Men då! typiskt… Alltså diskbråck är ett jävla gissel att få hjälp med!

Rafflan
2014-09-23 22:10
#11

ja, får se vad läkaren säger imorgon, tabletterna jag fått hjälper inte så bra som jag hoppas, men får kolla imorgon om det kanske är så att det tar tid innan man märker effekt :/

fruktgumman
2014-09-24 08:44
#12

Jag hade väldiga problem när jag hade diskbråck i ländryggen. Jag undvek att åka bil i nästan 2 år. Bara i nödfall när jag skulle till läkare/sjukgymnast. Jag åt alla måltider stående för det bara skar i ryggen när jag försökte sitta ner.  Först efter 2 år började det sakta bli bättre.

Jag fick aldrig träffa någon ortoped.

Upp till toppen
Annons: