Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1181 ggr
Ary
2014-09-17 22:08

Luftvägsproblem

Gav mig ut för att springa idag vid 15-16 graders temperatur. Tog slut fort och gick upp i puls, fick bryta och gå istället. En kvart senare när jag var framme nyste, snorade jag och fick hostattacker gång på gång och det sved lite i luftvägarna, till den grad att en kompis undrade om jag verkligen var ok. Nu några timmar senare har det gått över… bortsett från att jag snyter mig.

Vid 17-18 grader och på löpband har jag inga problem. Mig veterligen finns det inget jag är allergisk mot ute nu. Kan man verkligen få köldastma vid så höga temperaturer?

Annons:
Maria
2014-09-18 07:25
#1

Var det fösta gången det hände dig?

Kan det inte vara så att du snarare har en infektion i kroppen eftersom du fortfarande snorar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[TanatosNyx]
2014-09-18 10:32
#2

Låter som om du bär på nåt skit som inte vill bryta ut… Typ förkylning.

Ary
2014-09-18 12:11
#3

Jag vet inte om det hänt förr, har ju haft astma i en massa herrans år. Är lite snorig och nysig idag med så det kan vara nåt på g.

Hade en förkylning för någon vecka sedan som bara varade i ett par dagar men var sedan symptomfri och sprang utan problem. Den kan väl knappast komma tillbaka? Hur som helst pausar jag löpningen.

Sedan jag slutade röka och bytte kost till lowcarb/lchf för ett par år sedan har det varit lugnare både på astma och förkylningsfronten, dvs förkylningarna har varit lindrigare och kortare.

[TanatosNyx]
2014-09-18 12:32
#4

Överlag tycker jag att det går envisa knappt märkbara förkylningar i år. Jag och sambon har burit på något elände sen i våras, vi har kanske haft 3 dagar var när vi haft symptom, utom vid ansträngning. När vi pratat med vänner känner alla igen sig i eländet så nånting går där jag bor iaf (västra götaland).

Vad skönt att du lyckats stärka kroppen med kosten! Jag mår också bättre när jag drar ner på kolhydrater, kör dock ingen diet, blir sjuk om jag kör strikt på något vis.

Den förkylningen du hade försvann säkerligen om du kunde löpa. Tyvärr är förkylningsvirus väldigt instabilt och muterar hela tiden, och då kan man bli smittad på nytt av "samma" virus. Så du kan ha smittat någon, viruset muterar under tiden du blir frisk, för att sedan återsmitta dig t.ex. Det är väldigt typiskt för förkylningsvirus, det är därför vi inte har något vaccin mot det 😉 men nu blev det lite överkurs här, ups 😇

Ary
2014-09-18 12:50
#5

Ok tack. Nu vet jag ju i ärlighetens namn inte om det var kosten eller det faktum att jag slutade röka eller lite av varje som står för förbättringen. Som bekant ogillar astmatiska luftvägar rökning rätt starkt och jag var förkyld och hostade en rätt stor del av året på den tiden.

Kosten var tänkt för viktminskning men jag  kommer att fortsätta då jag upplever noll kontroll över mitt ätande på högkolhydratskost. Så om jag uppnår önskad vikt är målet 50-80 kolhydrater/dag.

[TanatosNyx]
2014-09-18 12:57
#6

Många bäckar små säkert. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: