Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 3369 ggr
VildaVittra
2014-09-15 17:06

Vad får utförsäkrade göra?

Jag fick skrivet till mig igår att jag verkade för frisk för att vara sjuk då jag kunde argumentera.

Så jag undrar nu vad vi får göra och hur man som sjuk ska bete sig för att folk inte ska tro att vi är bidragsfuskare (hur nu någon frivilligt vill leva på 2900 kr i månaden vilket är vad samhället tycker vi är värda att få). 

Om jag blev upprörd? Svarar jag ja på den frågan är det en underdrift.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Saffran0Spice
2014-09-15 17:08
angest
2014-09-15 17:12
#2

Varifrån får man som utförsäkrad 2900 kr? Jag är också utförsäkrad men får inte en krona.

VildaVittra
2014-09-15 17:14
#3

#2 Från soc om man är ensamlevande. Har man en partner så ska ju givetvis den straffas också för att man är sjuk.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

angest
2014-09-15 17:16
#4

Ja min sambo försörjer mig helt. Det går runt på hans lön, men vad får man för pension sen? Skit och ingenting!

VildaVittra
2014-09-15 17:25
#5

#4 Det är tragiskt, jag hoppas nu att det blir en bättring i och med regeringsskiftet, dock inser jag ju att det kommer ta tid för nuvarande regering att reparera vad alliansen skänkt bort till folk som redan har för mycket pengar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mirinda
2014-09-15 17:26
#6

Heja dig!🌺 Låt dig inte tystas! Du talar inte bara för dig själv. Det finns många som inte hittar rätt ord eller vågar argumentera. Vad vet andra om någons sjukdom? Vad har det med någons åsikter eller förmåga att framföra dem att göra?

Det finns en otäck tendens av att alla som har någon svaghet ska skuldbelastas och/eller misstros. Om någon skriver något liknande till dig igen, så fråga om de har lust att byta liv med dig!

En gång var jag stolt över att leva i ett land där det var självklart att de som har hälsa och god ekonomi, via skattsedeln, bidrar till att de som inte är lika lyckligt lottade kan leva ett något så när drägligt liv. Kanske är Sverige på väg åt rätt håll igen nu? Jag hoppas det av hela mitt hjärta.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Annons:
VildaVittra
2014-09-15 17:33
#7

#6 Jag erbjöd faktiskt personen att träffa mig IRL, något denne inte tackat ja till. 

Jag har själv varit höginkomsttagare och jag hade inga problem med att skatta den inkomsten, jag hoppade till och med över att göra avdrag jag hade rätt till då jag ansåg att de pengarna var överflödiga för mig och att de kunde användas bättre av staten (till sjuka, flyktingar osv).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Candela
2014-09-21 16:28
#8

För frisk för att argumentera? Menar du i forum på internet, eller..? I så fall tycker jag att det är en extremt konstig slutsats att dra.. Jag vet ju i och för sig inte vilken typ av sjukdom du har.

VildaVittra
2014-09-21 16:44
#9

#8 Ja, på forum. Så här skrev personen: "Hur skulle du uppfatta det om jag påstår att du är verkar ovanligt frisk för att vara någon som är utförsäkrad?"

Jag har egentligen två "fel" som i kombination gör arbete för mig helt omöjligt. Det ena är ett hjärtfel som inte tål stress, det andra är att jag gått in i väggen och går efter det upp i stress av precis ingenting. 

Men det är absolut inget fel på min tankeförmåga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Candela
2014-09-21 18:44
#10

#9

Konstig människa. Det är som att man inte skulle få sitta och surfa för att man brutit benet, typ.

[[Rosmarmelad]]
2014-09-26 09:27
#11

Men om du är sjuk, varför får du inte sjukersättning då?

VildaVittra
2014-09-26 09:32
#12

#11 För att man får bara sjukersättning om man är sjuk max ett år eller är frisk nog att jobba med arbetsträning. Det är sjukt att om man är för sjuk så får man inte sjukersättning, de kanske skulle byta namn på den så den slutar att vara så missvisande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[Rosmarmelad]]
2014-09-26 09:56
#13

#12 Hm, nej, nu har du fel. Jag pratade om sjukersättning, det är i stort sett den nya förtidspensionen. Det får man om man troligen aldrig kommer kunna arbeta igen, och man ska inte arbetsträna.

Annons:
VildaVittra
2014-09-26 10:06
#14

#13 Jaha, lite trött.

Den får jag inte förrän de utrett vad som är felas mig, står på kö sedan 3,5 år tillbaka och de gissar att de har tid med mig om ungefär ett halvår.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Stallmima
2014-10-02 01:41
#15

följer

Ary
2014-10-02 13:41
#16

Men att tycka att "verkade för frisk för att vara sjuk" är ju en personlig åsikt och inte en objektiv bedömning. Du har väl överklagat?

Jag hoppas det ordnar upp sig och det fort.

Maria
2014-10-02 14:24
#17

Jag har 50% sjukersättning sedan en tid tillbaka och jag kan nog upplevas som en "fuskare" om jag tänker efter. Jag kan handla, promenera (använder en krycka när jag är ensam) arbeta i trädgården och även arbeta 50%.

Allt annat syns inte däremot.

Att allting tar tid. Jag kan inte ha många bollar i luften samtidigt längre. Jag har svårt med huvudvärk på nätterna. Jag har nedsatt närminne. Har t.om gjort en minnesutredning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Emma--]
2014-10-05 16:25
#18

Många har en tendens att döma utifrån sina egna tankar kring hur en sjuk person ska vara.  
Vet t.ex en som är så sjuk så hon antagligen aldrig mer kommer att jobba. Någon såg denna personen jobba i trädgården en dag (en dag som antagligen var en ovanligt bra dag som gjorde att hon kunde unna sig att göra lite arbete i trädgården). Då var det direkt tankar från den andra personen att om hon verkligen är så sjuk att hon inte kan jobba alls. 

Så i mångas ögon ska man nog antagligen bara ligga ner och vara döende och inte kunna prata m.m för att räknas som tillräckligt sjuk. 

Brukar inte vilja önska någon ont, men ibland önskar jag att vissa kunde få testa nån dag hur det är så dom skulle få förståelse.

Upp till toppen
Annons: