Annons:
Etiketthuskurer-egenvård
Läst 20310 ggr
adoptera
2014-09-15 16:51

Alvedon som sömnmedel?

En jag känner säger att hon måste ta 2 alvedon varje kväll för att kunna sova. Hon har alltså inte ont någonstans alls men hon påstår att alvedon fungerar rogivande och tar hon inte sina 2 tabletter varje kväll så ligger hon vaken. Så hon har hållit på så i flera år.

Jag vet att alvedon är "milt" men ändå, att hålla på och ta det varje kväll i ÅR utan att ens ha ont, är inte det farligt? Eller dåligt på nåt sätt iaf. Är det sant att alvedon fungerar rogivande om man har svårt att sova?

Annons:
VildaVittra
2014-09-15 16:57
#1

Alvedon är allt annat än milt, din bekanta bör verkligen ta upp detta med sin läkare och börja fasa ut tabletterna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
2014-09-15 16:58
#2

Det är inte till för sömn och hennes lever lär ta skada vid konstant användning.

adoptera
2014-09-15 17:01
#3

Hon lär inte sluta. Hon är sjuksköterska och vet alltid bäst så ingen mening att ta den diskussionen med henne.  Jag var bara nyfiken om det verkligen är så ofarligt som hon vill ge sken av. Men hon borde ju vara mer påläst än vad jag är med den utbildningen.

Maria
2014-09-15 17:40
#4

#3 Märklig sjuksköterska som använder Alvedon som sömnmedel? Missade hon delen om placebo i sin utbildning? Hur hon ens kan få placeboeffekt av Alvedon när det gäller sömnen😮 men det är min enda gissning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2014-09-15 17:45
#5

#3 Tycker synd om hennes patienter!

adoptera
2014-09-15 18:05
#6

#4 Ja hon menar att hon är glad att hon slipper ta sömnpiller och att hon istället klarar sig på "harmlösa alvedontabletter"

#5 ja om hon ger dom samma behandling så. Vilket kanske är troligt.

Annons:
Honestyisdead
2014-09-15 18:08
#7

#6 Syftade mest på hennes ignorans. Hon är ju verkligen inte välutbildad.

RobinEH
2014-09-15 21:26
#8

Det finns inget nämnvärt stöd till att paracetamol direkt skulle förenkla insomning. Det kan dock via placebo eller om låggradig värk är presens underlätta insomning. Långtida bruk kan ge risk för njurskada i övrigt är paracetamol en mycket oproblematisk analgetika i nämnd dos.

#2

Hur tar levern skada? Det är ju knappast så att daglig användning av 2x500mg kommer att mätta metaboliseringsvägen för glukuronsyra eller sulfat och således öka metaboliseringesvägen för Cyp450-enzym. Inte heller lär intaget förbruka GSH så att den vanligtvis hanterbara mängden NAPQI blir ohanterbar.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Honestyisdead
2014-09-15 21:44
#9

#8 Detta har läkare själv sagt till min väninna som missbrukade just alvefom. Hon åt 2 starka tabletter om dagen och läkaren kollade levern och varnade för att lånsiktigt bruk kan skada den. och visst finns väl 1000 som styrka?

Vad som händer i levern vet jag inte. Jag trodde läkaren visste.

Maria
2014-09-15 21:51
#10

Jag har i perioder ätit Citodon, maxdos på 8 tabletter per dygn. Det blir 4000 mg paracetamol vilket är maxdosen.

Då har man också kollat levern men än så länge verkar den ej ha tagit skada.

Men att ta Alvedon bara för att….. kan jag inte riktigt förstå.

Långvarigt bruk är aldrig att rekommendera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RobinEH
2014-09-15 21:52
#11

#9

Så vitt jag vet finns enbart Alvedon Forte i 1g, vilken är receptbelagd.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Maria
2014-09-15 21:56
#12

#11 Det blir ju detsamma som att ta två vanliga Alvedon eller två Panodil.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RobinEH
2014-09-15 22:07
#13

#12

Nu åt ju vänninan till Hera 2x1g, alltså 4x500mg, vilket hennes läkare varnade för. Åtminstone vad jag tolkade det som.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Honestyisdead
2014-09-15 22:35
#14

Ja han varnade för långvarigt bruk.

IceTee
2014-09-15 23:59
#15

Det där är ju ett beroende! Ett psykiskt beroende alltså. Hon kan inte sova om hon inte tar en medicin som inte ska hjälpa med sömn ens… Anledningen att hon inte kan sova är att hon får en typ av abstinens.

Medarbetare på Skor iFokus

Maria
2014-09-16 07:31
#16

#13 Javisst men fortfarande bara halva den rekommenderade maxdosen.

Det farliga som Hera skriver är långvarigt bruk. Att tillfälligt ta paracetamol vid värk eller feber är knappast farligt om man håller sig inom rekommenderad dos.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Lilyz]
2014-09-18 10:37
#17

Jag har också lättare att somna när jag tagit alvedon, alla i min närhet tycker det låter knäppt men jag blir helt ärligt väldigt trött av just alvedon men ingen annan receptfri värktablett jag provat.

Kanske är det för att jag är spänd i kroppen annars och alvedonen får spänningarna att släppa? Eller så är jag känslig mot något ämne i det? Jag har ingen aning. Skulle dock aldrig få för mig att äta det dagligen, jag använder värktabletter på sin höjd 1-2 ggr i månaden och då aldrig som "sömntablett" utan det kommer liksom på köpet i mitt fall.

Ladydragon
2014-09-18 11:19
#18

Jag instämmer i det övriga säger om T.S det låter lite konstigt 🤔

men jag håller inte riktigt med om att man inte ska rekommendera någon att äta Alvedon under lång tid….
det kan mycket väl fungera bra och det i många år….

det viktiga är väl att man då har en läkarkontakt som skriver ut och håller koll på doseringen och att man regelbundet tar blodprover för att kontrollera att inte levern tar skada

Honestyisdead
2014-09-18 11:29
#19

#17 Alvedon är inte muskelavslappnande. Det lindrar smärta och feber.

[Lilyz]
2014-09-18 12:28
#20

#19 Okej, var bara en teori jag hade. Då beror det antagligen på något helt annat. 🙂 Det är som sagt inget jag använder alvedon till, har bara lagt märke till att jag blir oerhört trött av det och det leder till att jag somnar på någon sekund om jag tillåter mig. 😴

Annons:
IceTee
2014-09-18 13:13
#21

#20 jag blir också hur trött som helst av det. Men min teori är att när du tar alevdon släpper värken, och eftersom det slutar göra ont märker du hur trött du blev av att gå och ha ont, så när det slutar göra ont blir du trött helt enkelt!

Medarbetare på Skor iFokus

[Lilyz]
2014-09-18 13:23
#22

#21 Så kan det nog vara. Men jag upplever det inte när jag tagit ex. ipren, men det kanske bara är en tillfällighet. 🙂

TjockaBerta
2014-09-18 22:07
#23

Jag har ont och sover bättre av alvedon. Bäst är 665. Men jag tar det inte för att det är så skadligt.

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: