Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 5524 ggr
Soleii
2014-09-10 19:02

Ont i rotfylld tand

Hej, Jag ska till tandläkaren om två veckor men undrar om er erfarenhet, eftersom jag är lite orolig för en rotfylld tand. Den rotfylldes 2008, och sedan två veckor gör det ont när jag tuggar hårda saker på ett visst ställe på tanden. Hade sådana himla problem med den innan den rotfylldes, tandläkaren som lagat den hade inte tagit bort all karies så den letade sig nedåt. Vad kan det vara? Hade inget hål i den för ett år sedan när de kollade. Hoppas jag slipper borra upp den :(

Annons:
_Fisken
2014-09-10 19:07
#1

Det som är bra med att den är rotfylld är att det inte gör ont när de borrar! Nåt positivt ialla fall. 
Är det en bula utanpå tandköttet? Det kan ju ha letat sig ner bakterier i roten om det varit karies där. De ser de nog på röntgen. Eller kanske den har spruckit. Min sprack. Inte så kul men han (tandläkaren) fixade det. 

PS/ Jag har musik i öronen när de jobbar. Lyssnar på lugn o fin musik. Det får mig att slappna av. /DS

Honestyisdead
2014-09-10 19:10
#2

Kan vara spricka.

sanne62
2014-09-10 19:13
#3

det kan vara precis som #1 säger…alla rotfyllningar "lyckas" inte och det beror inte på något fel tdl. gjort, utan att det helt enkelt inte gått att få rotfyllningen 100% tät…har det blivit en ny inflammation runt rotspetsen kan man försöka rotfylla om den. men om det är en spricka som gått ner i roten/rötterna måste man ta bort tanden. det är vanligt att de spricker eftersom tanden blir skörare när den är rotfylld…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

Soleii
2014-09-10 19:56
#4

Är just det jag är rädd för, att tanden blivit så skör eller att det är något som gör att jag måste ta bort tanden. Läste lite om tandimplantat nu men alltså… Jag är 27 år så det känns så fruktansvärt jobbigt om det skulle vara så :( hade hoppats att den skulle hålla några år till i alla fall :) #1 ingen bula vid tandköttet iaf. Kanske bara ska ringa och försöka få en snabbare tid. Hatar att gå och oroa mig.

Honestyisdead
2014-09-10 20:12
#5

#4 inplantat är bra när det fungerar!

[rumelle]
2014-09-12 08:16
#6

Det kan ibland hända att infektionen ligger kvar, då kan en rotspetsoperation hjälpa. Man går liksom in "bakvägen" och gör om en del av rotfyllningen. 
Dock finns det en viss risk att rotfyllda tänder spricker. Då hjälper inte en rotspetsoperation heller. Och det är inte alltid man kan se sprickan med en gång. Man kan ha besvär i flera år utan synlig orsak. Rätt vad det är går sprickan upp och först då får man förklaring till orsaken.

Annons:
Soleii
2014-09-30 07:50
#7

Tack #6! Men jag tänker att om det är en spricka som gör att tandrn måste bort, kanske man ändå kan ha tanden så länge den inte gör pnt för mycket? Idag ska jag iaf till tandläkaren :)

[rumelle]
2014-09-30 09:55
#8

#7 Ja, så lägne du inte har problem och så länge du inte av medicinska skäl måste vara infektionsfri kan du ha kvar tanden. Risken är dock att det blir en destruktion i käkbenet runt tanden pga infektion och om det går långt kan det påverka granntänderna, men det kan man hålla ganska bra koll på med regelbundna RTG-bilder. Håller tummarna för att det inte är en spricka du har! Ibland kan det ju bara vara lite överbelastning och då räcker det med att slipa in tanden.

Soleii
2014-10-01 09:12
#9

#8 phew, verkar vara som det sista du skrev, överbelastning. Fick dlipa till det lite, hoppas att det gör susen! Tack för alla svar! :)

[rumelle]
2014-10-01 15:08
#10

#9 Skönt! Håller tummarna för att det blir bättre nu! :)

Upp till toppen
Annons: