Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 3678 ggr
[luneri]
2014-08-30 12:14

Kroniska nässelutslag

Jag lade upp den här tråden för att få tips och råd på vad man kan göra när man har kroniska nässelutslag samt någon att dela med sig sina problem angående detta då jag inte har någon i min närhet som har blekaste aning vad det innebär att leva med det. 

Jag har haft utslagen i över två år nu och man blir tillslut galen på det, sömnlösa nätter, extrem klåda i omgångar vilket också skapar stress på grund av det här. 

Tänkte därför att om man har frågor, bra tips eller rent av lösningar på problemet är det jättebra att dela med sig här! 

Frågor som cirkulerar i mitt huvud är:

Kommer jag alltid ha de här problemen? 

Kan det vara en dold sjukdom?

Är det något särskilt som förvärrar utslagen, exempelvis alkohol eller socker? 

Kan jag äta samma allergimedecin en obegränsad tid? m.m. 

Just nu är allt väldigt snurrigt då jag varken vet ut eller in och jag inte fått någon vidare hjälp av vårdcentralen förutom att utesluta produkter en efter en och se om det är allergi. Jag har försökt och det tar mycket tid och energi samtidigt som jag äter väääldigt varierat så jag ser inte det som någon bra lösning, då det kanske inte ens beror på allergi.

Annons:
[TanatosNyx]
2014-08-30 12:28
#1

Kommer jag alltid ha de här problemen? 
- Troligen inte, får vi väl hoppas :)

Kan det vara en dold sjukdom?
- Kan och kan, men osannolikt då du haft utslagen såpass länge

Är det något särskilt som förvärrar utslagen, exempelvis alkohol eller socker? 
- Du bör se över hela din kost, ifall du äter något du inte tål eller blir sämre av ja, det är nog av största vikt faktiskt att göra det.

Kan jag äta samma allergimedecin en obegränsad tid? m.m. 
- Ja, så länge den fungerar kan du äta den. Man behöver inte hålla på att byta såvitt jag vet. Jag har ätit aerius i alla år. Allergimedicin är dock inte ås bra på klåda och utslag generellt, men de fyller andra funktioner. Undantaget tavegyl som kan funka bättre, har du provat dem? Man blir dock fasligt trött av dem.

Maria
2014-08-30 12:37
#2

Jag tycker det är självklara frågor som din läkare ska kunna svara på. Även om han/hon inte vet exakt så bör du få ta del av vad man gjort för dig och planen för att få det att bli bättre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
2014-08-30 15:21
#3

För att kyla värsta klådan kan du sätta naturell youghurt på utslagen. Det brukar hjälpa mig när jag får nässelutslag. Är du kanske allergisk mot nickel eller andra metallrt? Finns ju dom som inte kan hålla i mynt utan att få reaktion. Jag fick sätta nagellack på varenda liten metall på t.ex jeansen när jag var allergisk.

[luneri]
2014-09-04 22:24
#4

Jag ska boka ett besök på vårdcentralen när jag har möjlighet för det. Jag provade tavegyl då jag var hos hudläkaren, men det var bara tillfällig behandling. De fungerade jättebra! Men jag känner mig osäker på dem när de är receptbelagda och vill helst inte ta stark medecin. Jag minns inte om jag blev trött av dem, men jag har blivit fruktansvärt trött av annan allergimedecin, som då inte var receptbelagd, och av den anledningen försöker jag hålla mig till samma. Den jag tar nu fungerar väl sådär, men lindrar det absolut värsta. 

Hmm, har inte funderat på det där med nickel, men kanske det kan vara så. Tåls att kolla upp iaf! finns det allergitest man kan göra mot nickel, eller hur upptäcker man det?

[Thiah]
2014-09-05 06:54
#5

Ja det finns allergi test mot nickel. Äldre fusk(tex hm, kappahl) smycken kan inehålla nickel. Det borde inte vara tillåtet att ha det i dom mer.

Candela
2014-09-05 09:48
#6

Är klådan värre på natten/morgonen när du vaknar? I så fall är det stor risk att det handlar om kvalsterallergi. Jag äter Aerius mot kvalsterallergi. Min klåda upphörde när jag började medicinera, likaså min rinnande näsa. Men det är individuellt vad för symtom man får.

Aerius är receptbelagd och har inte trötthet som biverkning, som andra allergimediciner ofta har.

Annons:
[luneri]
2014-09-05 10:42
#7

Ja, det är mycket värre på kvällen och morgonen. Jag kan ha utslag på dagen också, men inte lika ofta. Är det allergitest man tar om det är kvalster?

Åsa S
2014-09-05 11:04
#8

Min man hade så i 2år han har alltid haft lite problem ifall han ätit råa tomater eller strömming, det är överkänslighet och inte allergi han haft. Sedan hamnade han i en livskris när han förstod att hans äktenskap var över och att det skulle bli skilsmässa då exploderade allt i kroppen med nässelutslag från topp till tå varje gång han åt fisk, röda grönsaker och frukter, rödvin, kokos, nötter mm. (Läkarna tog vävnadsprov och han hade fått info om sånt hans kropp verkade reagera på.) Så såg han ut när jag träffade honom för han var inte så bra att hålla sig borta från olämpliga livsmedel, även om det lindrade att äta receptfri allergimedicin från apoteket varje dag. Det var rätt svårt laga mat när man inte får använda nått som var rött. Efter ett tag då vårat förhållande stabiliserades och vi flyttade ihop så märkte vi att nässelutslagen började försvinna och att det gick att börja använda rött i maten igen. Nu får han bara lite utslag ifall han äter röda råa tomater och strömming annars är han helt bra. Han hade nässelutslagen i ca 2år så jo ibland blir man frisk från kroniska nässelutslag.

Candela
2014-09-05 11:07
#9

Kvalsterallergi testar man med ett blodprov :) Likaså andra allergier (har du husdjur?).

[luneri]
2014-09-05 11:14
#10

Oj! tack för att du delade med dig Åsa S. Jag upplevde att jag fick mina utslag efter en jobbig tid i ett förhållande där jag mådde psykiskt dåligt till slut. De har sedan dess fortsatt. Låter inte alls kul att utesluta allt det där då det är väldigt många råvaror :/ 

Okej, får se till att ta det på vårdcentralen. Jag hade katt när jag var inneboende, nu har jag inga djur, men hälsar på min bror ibland som har katten. Det är visserligen inte alls ofta förstås.

Candela
2014-09-05 11:21
#11

Angående det där med psykisk stress så är det inte ovanligt att det kan utlösa en hel del sjukdomar och allergier.

[luneri]
2014-09-05 12:41
#12

usch då :S

Upp till toppen
Annons: