Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2202 ggr
Blanksteg
8/29/14, 6:32 PM

Ont i halsen efter prat

Jag pratar tydligen med halsen och inte med magen, vilket gör att jag inte orkar prata särskilt mycket och länge. Jag får liksom ont i halsen efter ett tag.

Har ni några tips på bra talövningar? Jag vill inte direkt skrika eller sjunga högt då väggarna i byggnaden (hyreslägenhet) är väldigt tunna eller åtminstone inte särskilt ljudisolerande.

Annons:
Maria
8/29/14, 6:38 PM
#1

Du borde kanske ta kontakt med en logoped.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Man använder ju stämbanden när man pratar men är det andningen du tänker på?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blanksteg
8/29/14, 7:05 PM
#2

Jag tänkte gå till en logoped senare i höst när jag har råd.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men ja det är nog andningen som jag menar.

Maria
8/29/14, 7:09 PM
#3

Har du problem så kan du få en remiss via vårdcentralen och då kostar det som ett vårdbesök.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SisselaJ]
8/30/14, 11:46 PM
#4

Spänn magen när du pratar - kraften kommer från lungorna och mellangärdet. Kanske kan hjälpa lite, är iaf ett bra tips om du ska tala inför folk

Åsa S
9/2/14, 7:04 AM
#5

Kanske prova sjunga i en kör som komplement, där brukar man ju öva på att få ut ljud ur diafragman och hur man andas och liknande. Och i de flesta körer behöver man inte ha superbra röst. +Man kan nog få en hel del hjälp även av en körledare med vissa övningar ifall man talar om vad man kan behöva hjälp med, och kanske några av övningarna kan fogas in vid uppvärmningen så du kan öva där utan att störa några grannar. +Sjunga i kör brukar ofta inte kosta något och körer brukar det finnas många av, även på småorter.

Upp till toppen
Annons: