Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2148 ggr
Mysan_
8/26/14, 8:42 PM

Hosta!! (Svårt att andas)

Hej, jag sitter just nu här och hostar och hostar, får knappt chans till att andas, får anfall och tänkte undra hur man kan lindra detta själv just nu? Hostmedicin hjälper inte, har tagit mollipect och den ger ingen effekt. Det är jättejobbigt :( Tacksam för svar!! :(

Annons:
VildaVittra
8/26/14, 8:46 PM
#1

Har du allergier/astma?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mysan_
8/26/14, 8:54 PM
#2

#1 Har ingen allergi men alla i klassen tror att jag har astma och även lärarna vi har, men har inte gått till nån doktor och kollat upp det. Jag är lite förkyld och det gör att jag hostar så jag blir röd i ansiktet, får svårt att andas och blir yr, men ingen har liksom smittat mig med hosta och jag har hostat lite hur som helst nu i ungefär 2-3 veckor. Men min kompis har förkylningsastma och säger att hon tror att jag också har det. Hostningarna piper och låter illa och har liksom ett vanligt hostljud i bakgrunden. Och för övrigt får jag även svårt att andas när jag springer (det gäller hela tiden) och när jag för övrigt anstränger mig (slutade med friidrott pga det).

Portie
8/26/14, 8:57 PM
#3

Kolla upp om det är astma så att du får rätt mediciner.

VildaVittra
8/26/14, 9:05 PM
#4

Har du någon jouröppen närakut i ditt område?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mysan_
8/26/14, 9:10 PM
#5

#3 Jag vet inte om mamma tror att det är astma. #4 Jag vet inte :S

VildaVittra
8/26/14, 9:13 PM
#6

#4 Då ringer du 1177 (öppet dygnet runt) och frågar dom. De kan också bättre höra via telefonen hur du låter och avgöra om det är akuten du behöver besöka, eller om det kan vänta tills imorgonbitti.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Mysan_
8/26/14, 9:33 PM
#7

#6 Nja, jag vet inte riktigt om det är akut. Men hur vet men om man har astma?

VildaVittra
8/26/14, 9:36 PM
#8

#7 1177 ringer man just för att det inte är akut.

Astma kan bara en läkare avgöra om du har, gärna just när du har besvär som nu.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Portie
8/26/14, 10:43 PM
#9

#5 Jag skulle rekommendera att ni ringer vc imorgon (om det inte blir värre nu inatt vill säga) så att läkaren får göra en ordentlig undersökning. På så sätt kommer dom upptäcka om det är astma. Det är bra om du gör det så fort du kan så att du som sagt kan få rätt medicin.

När jag får känningar av min astma så får jag pipig andning, luftrören känns tjocka och man får kämpa för att få in luft och även få ut den och då blir jag ofta yr. Ibland kan man känna behovet av att hosta för att få luft. Känner av besvär just nu när luften har blivit mildare så snabbt och får lätt känningar när jag är förkyld. Fick åka in senast i helgen pga ett astmaanfall troligen orsakat av vädret och förkylning.

Zepp
8/26/14, 10:49 PM
#10

Just så började min astma.. till slut fick jag problem att andas, då åkte jag till akuten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

OlgaMaria
8/28/14, 8:25 PM
#11

Håller med om att du ska söka vården så att du får en diagnos.

Men ett sätt att få ner hostan lite är att koka upp en kastrull med vatten och lägg i en skivad gul lök. Sitt och andas in ångorna eller ställ kastrullen bredvid sängen när du ska sova.

Att dricka ett glas vatten med 1 tsk bikarbonat i kan också hjälpa lite.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aristarcos
8/28/14, 11:26 PM
#12

Hade otrolig hosta, som aldrig la sig efter infektioner, har numera astma medicin som gör att jag inte längre har astma hostan.. Däremot hjälper det inte mot vanlig förkylnings hosta :-P

Upp till toppen
Annons: