Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1282 ggr
Lexie82
8/25/14, 7:43 PM

Åksjuka

Är det någon här som har några tips på hur man kan få bukt med åksjuka? Bonusbarnet är 6 år gammalt, och vi kan inte ta med honom nånstans med bil för att han blir åksjuk så snabbt. Han har kräkts på vägen till mataffären, till och med, och det tar max 5 minuter att åka dit…

Man vill ju inte peta i honom åksjuketabletter för så korta resor, och det är så tråkigt att inte kunna ha med honom nånstans..

Annons:
H-lena
8/25/14, 7:50 PM
#1

Calma åktuggummi! Finns på apoteket. Jag tar det varje gång jag ska åka någonstans längre, blir också åksjuk. De är det som fungerat absolut bäst för mig! Hoppas verkligen det kan hjälpa honom också och att det växer bort snart. Det är bra också om han sitter fram, och ser ut på vägen. Vet är hemskt det är, usch!


Lexie82
8/25/14, 7:54 PM
#2

Jag funderade på om det kunde hjälpa med vanliga tuggummin, men det finns alltså som är specifikt för åksjuka? Hur funkar det då? Tuggar man när man börjar må illa, direkt när man sätter sig i bilen eller innan?

Lexie82
8/25/14, 7:59 PM
#3

Googlade och såg att calma inte får användas av barn under 12 år =/

H-lena
8/25/14, 7:59 PM
#4

Ja det finns för åksjuka! De utsöndrar något medel när man tuggar på dem, googla på Calma åktuggummi. Man tuggar en kvart innan förväntat illamående under tio min ungefär. De är inte särskilt goda men de hjälper verkligen! De verkar i 4-6 timmar om jag inte minns fel. Vet inte vilken lägsta ålder det är på dem, du kanske kan gå in på apoteket och höra lite med dem? Men jag kan verkligen rekommendera dem!


Ladydragon
8/26/14, 2:35 AM
#5

Observera att barn under 12 år inte ska använda Calma…. #4 

vanligt tuggummi kan oxå lindra då bara tuggandet till viss del kan lindra illamåendet och det kanske går att prova 

läs gärna på om åksjuka om du inte har gjort det och prova lite olika tips som att hålla ögonen på vägen sitta fram m.m 

men funkar inget och det är outhärdligt så sök läkare och se om ni kan få någon hjälp 

lider själv av rätt svår åksjuka och vet hur dåligt man kan må av det dock är jag ju vuxen och använder själv Calma rätt ofta dock så tycker jag absolut inte man ska prova det läkemedlet på ett ungt barn där Fass avråder 
bättre att söka läkare först o se om dom kan hjälpa till

H-lena
8/26/14, 8:03 AM
#6

#5 Jag visste inte åldersgränsen så bra att du visste!


Annons:
SegerSims
8/26/14, 8:52 PM
#7

Det finns åkband på apoteket hur bra som helst. Man tar dom på sig på handlederna och i banden sitter en kula som ska trycka på några nerver som tar bort åksjukan. Banden finns ofta i olika färger och barnen brukar gilla dom.  Ett av mina barn har använt det i fler år nu och ska vi åka långt så har hon haft både åkband och åksjuketabletter.

SegerSims
8/26/14, 8:55 PM
#8

Får lägga till att ett så litet barn bör inte sitta där framme då dom oftast är för korta för det när det gäller krockkudden. 

Kom på att min dotter gärna slumrar under bilresorna så hon inte mår illa av att inte se vägen. Kan vara ett tips.

Lexie82
8/26/14, 9:15 PM
#11

Ja, fram får han inte sitta eftersom jag har airbag i bilen.

klampan
8/31/14, 10:09 AM
#12

Funkar verkligen såna där armband mot illamående? Jag tycker det låter som hokus pokus? Är det inte psykiskt mer. Typ man vet att man har ett armband på sig och intalar sig då att man mår bättre?

Maria
8/31/14, 10:19 AM
#13

#12 Så tror jag också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
JohannaEkroth
8/31/14, 11:20 AM
#14

De funkar när de sitter rätt.

Hur går det om han blundar helt då? För vad jag har läst är det synen och balanssinnet som krockar. Om man kopplar bort det ena borde det bli bättre. Till exempel sätta ögonbindel för. Ja, det låter hemskt. Men kanske bättre än att kräkas.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

H-lena
8/31/14, 3:15 PM
#15

#12 Jo de funkar faktiskt. Grejen är att de ska trycka på en punkt som har med illamående att göra på något sätt. Testa nästa gång du mår illa att massera punkten två fingrar från handflatan lite lätt med cirklande rörelser, det hjälper. För mig har armbanden dock inte tagit bort illamåendet helt när jag blir riktigt åksjuk.


SegerSims
8/31/14, 7:11 PM
#16

Klart åkbanden fungerar som sagt dom trycker på några nerver som tar bort illamåendet som en slags akupunktur. 

Blunda är jättebra, som jag skrev ovan så brukar min dotter sitta och slumra då hon vet att det med banden hjälper jättebra.

Upp till toppen
Annons: