Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1990 ggr
Soleii
8/17/14, 1:01 AM

Ont i framtanden när jag tuggar med kindtand.

Fråga till er tandkunniga (ska på årlig kontroll inom två månader men är orolig nu, vill veta vad ni tror). När jag tuggar med typ de första kindtänderna på vänster sida i överkäken gör det liksom ont över min vänstra framtand, i roten känns det nästan som. Brukar gå över efter några tuggningar men de första känns det så. Vad kan det vara? Är så himla orolig för att det ska vara någon form av tandlossning! Gör lite ont i tandköttet när jag tar mef tandtråd där men det blöder inte när jag borstar eller så. Borde jag försöka få en tidigare tid hos tandläkaren eller kan en ändå avvakta?

Annons:
Cindy S
8/17/14, 1:32 AM
#1

Om det bara är två månader bort kanske du kan bok tid nu och röntga tänderna(du kanske inte får tid på flera veckor ändå, och det kan bli ännu värre). Kan ju hända att tandrötterna har trasslat ihop sig.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Maria
8/17/14, 7:32 AM
#2

Tandrötterna trasslar knappast ihop sig men man har tuggmuskler i käkpartiet som ibland kan göra ont. Biter man ihop på nätterna t.ex så kan man känna av det på dagen.

Jag hade själv för något år ont i sidan av överkäken när jag bet ihop. Jag trodde att det var en tand som "spökade" för det kändes så. Precis som du beskriver ovanför tanden i roten.

Det visade sig att det var en spänd tuggmuskel.

Har du mycket besvär så ska du givetvis försöka höra om du kan få komma lite tidigare. Alltid bättre att vara försiktig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soleii
8/17/14, 8:38 AM
#3

Tack #1 och #2. Iofs alltid bättre att vara försiktig, är (efter dåliga tandläkarerfarenheter) lite rädd för att be om att få komma tidigt för något hehe. Vet att jag biter ihop #2 så det vore faktiskt ingen omöjlighet, tänkte jag inte ens på. En blir ju alltid nojjig för det värsta men tänker att tandlossning borde ju inte vara direkt uppe i "roten" liksom utan går väl successivt. Tack för förslaget!

Cindy S
8/17/14, 1:38 PM
#4

Jag är ingen tandläkare men har en person i familjen som har problem med intrasslade rötter med tandrötterna alldeles bredvid, så jag tänkte det var en långsökt chans.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Liz85
8/17/14, 2:45 PM
#5

Jag tror just ordvalet att rötterna "trasslat" ihop sig kan ge förvirring. Det som faktiskt kan ske är att en rot eller fler växer lite snett istället för rakt och fint, vet jag av erfarenhet. Det är ju inte som hårstrån som trasslar ihop sig men växer en rot tillräckligt snett kan den komma åt roten på tanden intill.

Nu var det inget jag stördes av alls för troligen kom inte den krokiga roten i kontakt med grannroten. Det var först när tanden skulle dras som man efteråt fattade varför den varit så svår att få ut.

Maria
8/17/14, 2:51 PM
#6

Då fattar jag. Tänkte mig ett trassligt nystan av rötter😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[rumelle]
8/17/14, 5:34 PM
#7

Tandlossning är en sjukdom som oftast har gått väldigt långt när man väl börjar känna av det, så om du gått regelbundet hos tandläkaren så tvivlar jag på att det är tandlossning det handlar om. Tror snarare att det kan handla om någon form av överbelastning; tandgnissling eller pressning. När du går på kontrollen kan du fråga om det syns i munnen att du skulle gnissla eller pressa tänder. Det brukar vara enkelt för tandläkaren att se om man har gjort det en längre tid eller väldigt intensivt.
Om du har lagningar på tanden så skulle det också kunna vara en infektion runt rotspetsen. Om man någon gång har haft ett djupt hål så finns en viss risk att det blir en infektion i tanden. Det kan man ha i väldigt många år utan att man faktiskt känner av det, men så kan det helt plötsligt börja ge symptom. 
Om du är väldigt besvärad eller orolig så brukar det inte vara några problem med att få en tid lite tidigare än planerat.

Scapula
8/19/14, 6:13 PM
#8

Tandlossning kan du glömma! Finns många andra tänkbara orsaker, bäst är att låta tandläkaren undersöka. Låter inte som något akut, men om du är bekymrad, är det heller inget konstigt med att du bokar tiden lite tidigare, så slipper du undra!

Upp till toppen
Annons: