Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 3703 ggr
5 seconds of summah
8/10/14, 10:00 AM

Restless legs

Hej!                                                                                                                                                                                         Jag vet att det inte är många som vet om den, men jag tror att jag har fått en sjukdom som heter Restless Legs. Den har gått i släkten så jag har antagligen ärvt den. De som har det som lever bor dock på andra sidan Sverige räknat från där jag bor… 

Jag ska bara säga att Restless legs får en att inte kunna sova på kvällarna då fötterna inte vill slappna av. Jag känner ett obehag i fötterna som sedan blir starkare och starkare om jag inte byter ställning . Om jag lyckas ligga still tillräckligt länge så sprider sig obehaget till knäna och sedan till armarna. Vet inte om det slutar om man ligger så tillräckligt länge men har inte lyckats göra det än. För att få mina fötter att slappna av är det bara att dra sig ut ur sängen och gå omkring och röra på sig. Efter 20 minuter kan jag lägga mig i sängen igen men det känns fortfarande lite. 

Min fråga är då om ni vet några sätt att motverka allt det här?

Annons:
Ladydragon
8/10/14, 10:15 AM
#1

Mitt råd är att du börjar med att söka läkare så man får utreda det hela läkaren kan oxå eventuellt skriva ut medicin som kan hjälpa 

sen på 1177 finns en bra artikel om Restless legs och även några råd man kan prova

parsley
8/10/14, 10:16 AM
#2

Restless legs kan bero på en rad olika orsaker. Vanligast är magnesiumbrist. Testa att ta kosttillskott i form av magnesium i första hand och välj en lite dyrare sort från hälsokosten, som bl a innehåller magnesiumcitrat. Billiga magnesiumtabletter innehåller vanligtvis magnesiumoxid, som kroppen har svårt att ta upp. De ger mer magnesium för pengarna, men inte speciellt bra effekt, eftersom man mest blir lös i magen av dem. 

Restless legs kan även bero på järnbrist eller kaliumbrist, men testa magnesium i första hand. En annan förklaring kan vara dopaminbrist eller att hjärnan har problem med ett ta vara på det dopamin som finns.

Mie66
8/11/14, 10:01 AM
#3

Jag har RL och äter Sifrol för det, så sök läkare. 

Nu har jag inga problem alls med RL men utan tabletterna skulle jag knappt överleva. RL är en överjävlig sjukdom men som sagt, det finns medicin.

Lycka till!

miesodlingsliv.wordpress.com
miesmat.wordpress.com
bymie.wordpress.com

5 seconds of summah
8/11/14, 3:33 PM
#4

Tack så mycket för svaren!

Ska testa att äta mer mat med magnesium, eller köpa tabletter, och kolla om det funkar. Annars så ska jag söka upp läkare!

Maria
8/11/14, 4:10 PM
#5

Min man har haft Restless legs i många år och han var med en studie på Sahlgrenska. Han har i perioder också ätit Sifrol och tycker att det fungerar bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
8/11/14, 4:14 PM
#6

Här kommer en bra länk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
OlgaMaria
8/16/14, 9:31 PM
#7

Jag har också RLS. Finns massor av vitamin- och mineralbrister som kan ligga bakom RLS så man kan prova sig fram lite där och se om man hittar något som hjälper.

Andra tips är att vara mån om din sömn och vila. Om du lägger dig för sent och blir för trött blir det värre. Försök se till att aldrig bli övertrött. Om du väl ligger i sängen och har det jobbigt är mitt enda tips att masa dig upp ur sängen och gå runt tills du känner att det släppt och sen lägga dig snabbt och försöka sova. Tycker det är nära på omöjligt att bli av med det när man väl ligger i sängen. Hjälper inte hur mycket man än viftar och vrider på sig, inte heller att vara blick stilla om det väl börjat. Så vänta inte, upp och gå direkt och försök igen att somna. Att röra på sig lite extra precis innan man lägger sig kan ju hjälpa också. Att ligga i sängen och prata/göra annat en lång stund innan man ska sova är inte så bra. Bäst är att röra på sig lite, lägga sig direkt och sova, och att inte lägga sig för sent.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tant Grön
8/16/14, 11:32 PM
#8

Har hört att man kan få det om man äter mycket fet mat.

5 seconds of summah
8/17/14, 11:59 AM
#9

#3  #5 Om det blir värre ska jag testa lite Sifrol. Är alltid lite skeptiskt mot mediciner mer ska testa om det blir värre!

#6 Tack så mycket för länken, den var jättebra!

#7 Ja, precis. Jobbigt bara när man legat och läst och sedan känner att det kryper i fötterna innan  man ska sova för att kunna komma upp tidigt nästa dag. 👍

#8 Som sagt har det gått i släkten så det beror nog på det.

Josephiine90
8/17/14, 6:05 PM
#10

Jag uppsökte läkaren för mina restless legs och strålningar i lår och ben, och smärta i höfterna.. Han bad mig först och främst prova Magnesium och Kalcium tillskott. Han sa att kroppen kan ha svårt att ta upp spårämnen som dessa och därför påverkas nervsystem och blodcirkulation.. Men för att få rätt "diagnos" ska du självklart få ett eget läkarutlåtande.

pernillaa
8/19/14, 9:40 PM
#11

Har mycket problem med det när järnvärdet blir för lågt.

Ha fötterna svalt! Att kunna gå ut på stenplattorna på balkongen på vintern en minut eller så har varit ovärderligt många gånger, annars kalldusch. Det kan ge en tillräckligt lång tid för att åtminstone hinna somna innan det drar igång igen.

När det varit som värst har jag först kylt fötterna och sen lagt mig i soffan och sovit för där kan man knöla ner fötterna mellan ryggstödet och sittdynorna så det blir ett härligt tryck på dom.

Det här går över så fort järnvärdet är uppe på en bra nivå igen så för mig är det helt klart kopplat till just järnvärdet.

Ha en bra dag! // Pernilla

Josephiine90
8/19/14, 10:16 PM
#12

#11 Intressant det där med järnvärdet! Kan ju också stämma :) Bra tips också :)

Leffe
8/20/14, 1:37 PM
#13

Jag har funderat på om vätskebrist kan ställa till det

Annons:
Ladydragon
8/20/14, 5:05 PM
#14

B12 brist kan oxå vara orsaken…jag gick rätt länge med B12 brist mådde riktigt urdåligt men det tog tid för Vårdcentralen för att finna svaret 
hade då fruktansvärda besvär med Restless legs hade hoppats att besvären skulle försvinna helt när B12 nivåerna blev normala igen men inte då…enligt läkaren på vårdcentralen kan det vara så att jag fick skador på grund av att jag gick så länge med så låga B12 nivåer

Evelina!
8/23/14, 3:28 PM
#15

Hade RLS under en period, fick Sifrol som inte hjälpte och sedan Madopark som hjälpte superbra. Gå till vårdcentralen och sök hjälp!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

5 seconds of summah
8/27/14, 5:32 PM
#16

Okej! Tack för hjälpen alla! Ska verkligen använda era förslag!😃

Upp till toppen
Annons: