Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2247 ggr
Dendärtjejen
2014-08-01 14:37

Snälla! Hjälp!! (MUNHERPES) kolla

Hej! Jag har förmodligen herpes i munnen (läpparna) Enligt en på apoteket, har fått munsår typ 2-3 gånger och antar att det är det.. Nu är det så att jag är 14 år och aldrig liksom kysst nån så.. OM jag inte har ett utvecklat munsår på min läpp när jag pussar/ kysser nån , kommer den personen också få herpes då???, det kommer vara mitt fel … ÅH NEJ JAG KOMMER ALDRIG KUNNA GÖRA NÅGOT SÅNT :(((

Annons:
Lexie82
2014-08-01 14:41
#1

Nu är jag inte alldeles 100% säker, men jag har för mig att munherpes bara smittar när du faktiskt har munsår, inte annars. Så nog kommer du kunna pussas och kyssas ändå, du får vara lite försiktig bara =)

[JeanetteK]
2014-08-01 14:46
#2

Hej! Jag fick munherpes när jag var ca 20 år. Är idag 41 år. Jag blev troligen inte smittad av någon utan fick det i samband med en kraftig infektion. Läkaren förklarade att vi alla kan ha det liggande latent och att det kan bryta ut vid infektioner, stress och liknande. 

Första två åren fick jag blåsor relativt ofta, runt mens och när jag var förkyld. Nu är det jättesällan. Men det är så klart individuellt, men läkaren förklarade för mig att det är ganska vanligt att det är så - att man får mer i början och sen mindre. 

Min man och jag har varit tillsammans 20 år och jag har inte smittat honom. Jag har som regel att inte pussas när blåsorna/såren är såriga. Då vill man inte det heller för det gör så ont. Så jag tror inte du behöver oroa dig så länge du tar hand om dig! Jag tycker att aloe vera gelly funkar rätt bra som lindring förresten.

SegerSims
2014-08-01 14:53
#3

Det finns plåster för det och dom är kanon. Dessvärre kan detta komma vid stress, menstruation och om man har utsatts för stark sol. Det är jobbigt när det kommer och det bästa är att göra något åt det innan det blir en för stor blåsa. Och som sagt det smittar bara när du har en blåsa.

JohannaEkroth
2014-08-01 14:55
#4

Det smittar bara när man har såret. Och du kan ha fått det v någon som har druckit från samma flaska som dig med aktivt munsår, torkat sig på en handduk, använt samma läppsalva. Men man tror att det är snälla mammor som har pussat på sina barn i unga år som smittar då hela 75% av befolkningen är bärare av munsårsviruset.

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Munsar--herpes/

http://www.xn--munsr-pra.nu/

Det är även sällsynt, men man kan få det smittat till sig som foster från mamman under graviditeten.

" I Sverige har cirka 70% av de gravida kvinnorna haft herpes typ 1 (munherpes). Herpes typ 2 (genital) har cirka 15-30% haft, men det är endast cirka en av fem kvinnor som vet om det."

Läs mer på: http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=12

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lojs
2014-08-01 15:22
#5

Vad jag läst av statistik om det så har 3/4 i Sverige viruset, men det är bara 1/4 som får munsår.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

maribell
2014-08-09 22:47
#6

Jag tar L-Lysin   tabletter som finns på hälsokost affärer, när jag känner att min herpes börjar kännas av och då får jag nästan aldrig några blåsor och det onda går över nästan direkt

Annons:
[strutter]
2014-08-10 07:19
#7

Det finns en jättebra hjälp för dig! Det är en salva som finns på Apoteket och i hälsokostaffären och den heter Herpestat. Den är ganska så dyr, men absolut värd pengarna. Direkt som det börjar klia så sätter man på lite salva, och munsåret bryter inte ut. Jag har alltid den lilla salvatuben med mig.

Upp till toppen
Annons: