Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 8001 ggr
[strutter]
2014-08-01 09:24

Blir röd och "svettig" när han äter. Varför?

Min pojkvän blir jätteröd i ansiktet, ja faktiskt i hela huvudet, när han äter. Han äter snabbt, tar stora tuggor och sväljer inte maten innan han tar en ny omgång på gaffeln. Jag har alltid tänkt att anledningen till att han blir nästan lila är att han äter alldeles för fort. Eller att han har någon förträngning i matstrupen?

Men nu i sommar när det har varit varmt, har det varit värre. Då har han blivit så svettig när han har ätit så att han måste gå undan för att tvätta sig. Det har gjort mig orolig att det kan ha något att göra med insulin, blodsocker m.m.

Jag har försökt få honom att fundera över vad det här kan bero på, men då blir han bara arg och irriterad på mig, så jag vill inte ta upp saken med honom igen.

Därför skriver jag här på forumet ifall någon möjligen känner till fenomenet.

Annons:
Saffran0Spice
2014-08-01 09:27
#1

Skulle rekommendera ett läkarbesök, kan tyvärr inte säga vad det är - mer än att det verkligen inte verkar rätt.

Tanjis
2014-08-01 09:33
#2

Gamla brukar kunna få detta problem på grund utav att dom är gammla och trötta av diverse sjukdommar, ofta muskelsjukdommar eller problem med anning

[strutter]
2014-08-01 10:15
#3

#1 Ja, jag måste nog ta upp det med honom igen. Och riskera en ny avhyvling. Men det kanske det är värt🤔…

#2 Fast han är tio år yngre än jag. Och jag är inte så gammal, precis… Men man kan ju vara sjuk fastän man inte är gammal. Han bör nog söka för det, antar jag.

[TanatosNyx]
2014-08-01 11:19
#4

händer det bara när han äter? dricker? fikar? bara sitter vid bordet?

Tanjis
2014-08-01 11:43
#5

#3 jo jag menar det, jobbar inom äldrevården så därför kände jag igen det :)

Aniara14
2014-08-02 16:52
#6

#0 Jag tror att detta kan vara nåt som kallas "gustatorisk svettning."

Jag har aldrig upplevt det själv, eller sett nån annan som haft det, utan bara läst om det nånstans nån gång, men jag tyckte det verkade så pass märkligt att det tydligen fastnade i minnet.

Googla på det så kommer det upp massor av träffar där du kan läsa mer om det.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Maria
2014-08-02 17:01
#7

Här kommer en länk om svettning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
2014-08-02 17:53
#8

Min man svettas konstant nu på sommaren. När han rör sig, när han äter, när han sover, när han andas. Vår son verkar vara likadan.  Det liksom bara rinner om honom, speciellt om vi äter varm eller stark mat.

[strutter]
2014-08-06 14:57
#9

Tack alla ni som skickat era tips till mig!
Nu ska jag googla på gustatorisk svettning samt kolla länken som jag fick av Maria!

#4 Det händer bara när han äter mat.
Men nån gång även när han sover. Ibland verkar det ungefär som när en kvinna är i klimakteriet och blir sjöblöt om nätterna.

#8 Ja, det kan ju helt enkelt bara vara sån han är. Vi är ju olika vi människor, med allting.

Honestyisdead
2014-08-07 19:57
#10

Min sambo svettas alltid när han äter mat. Och endast då.

[strutter]
2014-08-08 08:22
#11

#10
Det låter "bra"! Hoppas att du förstår hur jag menar…att om det finns fler som har samma beteende så kanske det inte behöver vara så allvarligt.

Upp till toppen
Annons: