Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 17653 ggr
PttCherie
2014-07-26 01:47

Hur ofta bör man duscha?

Jag har är långtidsjukskriven ungvuxen. Har levt utanför verkligheten rätt länge, då jag blev deprimerad. Har haft svåra perioder men nu så mår jag bättre än förr. Men jag har kommit på att mitt liv trots allt inte är stabilt än. Det kan gå en vecka utan duscha, vilket låter enligt mig helt sjukt. Försöker trots allt förbättra mig och duscha var 3:e dag. :) Enligt mig så är det ganska bra? Jag vet knappast vad en normal hygien är?! Hur ofta bör man duscha eller skölja av sig? :s

Och en annan men ganska dum fråga, när är en människa spykiskt-stabil? 

Jag vill gärna börja med dagligsysselsättning, då jag vissa dagar mår bra.. men andra dagar så orkar jag inte ens gå upp från sängen! Men jag vill så gärna börja jobba igen, blir så frusterad när mitt psyke inte har samma vilja. :/  Ville gärna vara anonym men den här frågan men det fanns inte som val.

Annons:
[MikaelaR]
2014-07-26 01:53
#1

Det är ganska individuellt hur många gånger man behöver duscha.

Men 2 gånger per vecka låter helt ok ganska få duschar varje dag jag duschar varannan dag eller ibland varje dag men jag känner mig lätt ofräsch

Cindy S
2014-07-26 01:57
#2

Det är ju alltid individuellt. Jag är storvuxen och svettas så mycket i värmen att jag känner för en dusch två gånger per dag, men på vintern duschar jag bara var annan eller tredje dag, vilket jag tycker är normalt.

Håret ska ju inte duschas varje dag, utan var tredje för de flesta hårsorter, men längre är ok. Sen beror det på ifall du svettas eller luktar därnere.

En idé är att köpa baby/hygienvåtservetter för daglig rengöring.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Praefatio
2014-07-26 02:06
#3

Just nu när det är så varmt så hoppar jag in i duschen två gånger om dagen, men det är enbart för att svalka av mig så jag tvättar inte med duschtvål då. Normalt sett duschar jag varannan-var tredje dag och tvättar håret var femte-var sjätte dag ungefär. Underlivet vaskar jag av varje dag med lite vatten och/eller olja.

Hur ofta man bör duscha är lite olika, det beror mycket på hur mycket man rör sig och på hur stark kroppsodör man har. Min karl .ex. jobbar som flyttgubbe och måste skölja av sig varje kväll, han svettas ju massor, men har ganska doftlös svett så tvål är inte nödvändigt vid varje dusch.

[peter54]
2014-07-26 10:29
#4

Jag duschar ordentligt varannan dag, oftare går inte för att huden torkar ut. Sådana varma dagar som råder nu spolar jag av  mig under duschen lite snabbt för att bli av med den obehagliga känslan.

Fridaaaa
2014-07-26 14:29
#5

Lite upp till var och en. Jag duschar ca var tredje dag

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2014-07-26 16:06
#6

Normalt duschar jag varannan -var tredje dag. Nu när det är varmt gör jag som Peter och spolar av mig enbart för att svalka mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Scorpio97
2014-07-26 17:50
#7

Duschar riktigt och tvättar håret 1-3 gånger i veckan, men när det är varmt så sköljer jag av mig dagligen.


//Jessie

PttCherie
2014-07-26 18:36
#8

Tack för eran svar :) så, jag ligger inte så dumt till, duscha ungf var tredje dag, då håret börja kännas lite glibigt! Jag som trodde att jag var ofräsch

[rumelle]
2014-07-26 19:50
#9

Som sagt har man lite olika behov av att duscha. Jag svettas väldigt lite och brukar i regel duscha varannan eller var 3:e dag. Tvättar ansikte och "den nedre regionen" dagligen.

Romancelove
2014-07-26 22:32
#10

jag dushar när jag känner att det behövs haha, svettas inte mycket, mitt hår blir nästan aldrig fettigt.. kanske blir en gång i veckan :) kalla mig äcklig, men jag stinker ju inte. försöker tänka på min hud också, inte bra att tvätta bort sin naturliga olja från huden.

M.V.H Mimmi och dom 5 marsvinen

 

[JeanetteK]
2014-07-27 10:48
#11

Jag svettas mycket, helst nu i värmen och duschar morgon och kväll. Försöker att inte tvätta håret varje gång. Lite skillnad på vintern. Jag tror att det är bra för kropp och hår att inte duscha varje dag. Jag blir jättetorr både i huden och håret men jag mår inte bra om jag inte får duscha. Bor också på en gård och vill inte gå och lukta kossa… 😉

[TanatosNyx]
2014-07-31 18:24
#12

Jag klarar mig länge utan att bli ofräsh, men brukar sköta intimhygienen varje-varannan dag. Svettas knappt alls, så jag duschar på rutin kanske 2 ggr i veckan, håret tar jag när det känns skitigt.

Sambon behöver duscha minst en gång om dagen, och har det allmänt jobbigt nu på sommaren. Han är en sån där stekhet kamin kroppsligt sett. Svettas mitt i smällkalla vintern.

Sjöstjärna
2014-07-31 21:49
#13

Att tvätta ansikte och under armarna över handfatet mellan duschtilfällena går ju alldeles utmärkt, men ni som säger att ni tvättar underlivet dagligen, hur gör ni det rent praktiskt om ni inte duschar? Om jag får lov att ställa en lite närgången fråga. 😊

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
[TanatosNyx]
2014-07-31 22:05
#14

#13 Badkar och sätter mig bara grensle och tvättar, gjort på ett litet kick 😃

[Thiah]
2014-07-31 22:18
#15

Min psoriasis blir torr av att duscha och jag orkar inte smörja in mig varje gång så jag duschar runt 1-2 gånger i veckan. Tvättar mig under armarna och i underlivet varje dag med vatten och tvål(aldrig tvål i underlivet) Är vi bara hemma o hänger på brukar jag inte tvätta mig alls faktiskt, om jag inte luktar. Då byter jag bara underbyxor. :)

Sjöstjärna
2014-07-31 22:32
#16

#14 Aha, badkar! 👍

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Praefatio
2014-07-31 23:39
#17

#13 Tvättlapp :)

[Thiah]
2014-08-01 05:26
#18

#13 tvättlapp här också :)

Sjöstjärna
2014-08-01 09:30
#19

#17 #18 Jag förstår! 👍

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Gronstedt
2014-08-01 09:37
#20

Om badrummet är inrett så att det går kan man använda duschslangen (eller en slang från handfat/bidé när man sitter på toaletten. Funkar för båda könen om man behöver fräscha upp där solen inte skiner 😛.

Annons:
[TanatosNyx]
2014-08-01 10:52
#21

#20 Det är supersmidigt. Har önskat det många gånger här, men tyvärr är toan för långt bort!

[Tuulikki]
2014-08-01 15:05
#22

Tvättar mig under armarna, i ansiktet och underlivet varje morgon. Försöker tvätta håret så sällan som möjligt. Duschar ganska ofta då jag fryser lätt och har ont i magen varje dag, då hjälper varmdusch bäst. 

Nu på sommaren när jag badar ute en del känner jag att jag vill duscha efter det också, för att få ur sjö-/havsvattnet ur håret och känna mig ren igen.

Spöket
2014-08-09 18:33
#23

På sommaren duschar jag varje dag (svettas som f#n) , resten av året duschar jag varannan dag och tvättar håret ca 2-3ggr/veckan.

Multi vad?

Honestyisdead
2014-08-09 18:43
#24

Minst en gång om dagen året om(hela kittet), bortsett från stugsemester där det är delad dusch. Där blir det varannan dag plus tvättlappar.

Det är vad jag gör. Det viktigaste är att man inte hinner börja lukta mellan.

Cindy S
2014-08-09 23:21
#25

Något jag vill tipsa om är specifik tvål för underlivet. Jag började använda det för några månader sedan och vet inte hur jag kunde klara mig utan det hela livet. Man blir ju dubbelt så ren! Men, ifall man väljer fel sort så luktar man konstig tvål istället, haha.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Ladydragon
2014-08-10 04:16
#26

#25 det räcker gott med vatten att tvätta underlivet med risken finns annars att man dels torkar ut slemhinnorna eller irriterar dom 

finns skonsam badolja på Apoteket man oxå kan använda om underlivet känns torrt 

själv är jag rätt känslig och ingen tvål eller liknande kommer nånsin i närheten av mitt underliv ryser bara vid tanken då jag tror det bara kommer irritera som tusan nee vatten och ibland badolja duger fint

Fridaaaa
2014-08-10 08:23
#27

#26 Fast vissa sorter som finns som är intimtvål är bra, som inte ska irritera osv :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
2014-08-10 11:07
#28

#26 Själ  ryser jag av tanken på att aldrig använda annat än vatten i underlivet. Vi lever i smutsiga miljöer och enbart vatten löser inte upp vissa typer av smuts.

Sjöstjärna
2014-08-10 13:20
#29

Ditt underliv lever sannolikt inte i speciellt smutsiga miljöer. 😉 I vissa fall är personlig renlighet väldigt bra, som att vara noga med handhygien och tvätta händerna ofta med tvål och vatten, men i andra riskerar det göra mer skada än nytta, som överdrivet duschande och användande av tvål i underlivet. Såvida du inte sitter på buss eller tunnelbana troslös och med kort kjol så är nersmutsningen i den regionen nog inte så farlig.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[MikaelaR]
2014-08-10 13:29
#30

Tvätta lagom ofta

För kvinnor

Bästa sättet att hålla sig ren är att tvätta underlivet en gång per dag, med enbart vatten eller oparfymerad olja till exempel barnolja. Man kan stryk på oljan innan man duschar och använd den istället för tvål. Det är också bra att undvika att duscha rakt upp i slidan.

Att tvätta ofta eller med tvål är inte bra eftersom det kan torka ut slemhinnorna. Överdriven hygien förändrar den naturliga bakteriefloran i underlivet och kan leda till illaluktande flytningar.

Det är också bra att lufta underlivet ibland. Man kan till exempel sova utan något på underkroppen eller i luftiga underkläder.

Källa/Länk: http://www.1177.se/Tema/Sex-och-relationer/Kroppen/Underlivshygien/

Honestyisdead
2014-08-10 13:31
#31

#29 Hela kroppen är i smutsig miljö, såvida du inte lever mitt ute i ingenstans.

[MikaelaR]
2014-08-10 13:33
#32

Hera man måste inte ha tvål i underlivet bara för det, läs det jag skrev på #30

Honestyisdead
2014-08-10 13:37
#33

#32 Jo, enligt mig behöver man rengöra med annat än vatten ibland för att bli riktigt ren. Enligt mug är det inte fräsht att aldrig använda annat än vatten.

[MikaelaR]
2014-08-10 13:38
#34

Inte mer än sällan tror jag.

Annons:
[luneri]
2014-08-30 12:19
#35

Bra fråga du tog upp! Tror många funderar över det här. Jag duschar var tredje dag också och trodde jag var ohygienisk då många duschar varje dag. Skönt att höra att det är helt normalt! :)

Annielle
2014-09-14 19:39
#36

Bra tråd, så lätt och tro att typ alla duschar varje dag och tycker att man är äcklig om man inte gör det…

Tyvärr duschar jag varje dag innan jag går och lägger mig på kvällen av den anledningen att jag känner mig klibbig på ett sätt som gör att jag inte kan sova utan en dusch, men jag använder bara vatten till "vardags" så det blir duschtvål 1-2 gånger i veckan och hårtvätt ca var fjärde femte dag.

Hade varit skönt om man kunde duscha två till tre gånger i veckan och slippa bli uttorkad….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Facie
2014-09-14 21:03
#37

Jag duschar kroppen varje dag och håret när det behövs dvs kanske varannan - max var tredje dag :)

Pretty wise //

kattöga
2014-09-14 21:07
#38

Vad skönt att jag är normal i alla fall! Det trodde inte jag. När jag var lite yngre duschade jag varje dag med tvål och vatten. Nu blir det varannan elelr var tredje dag för det mesta, ibland oftare och ibland mer sällan. När vi hade 30 grader varmt i somras blev det minst 1 gång om dan……… 
(Baby-tvättlappar använder jag varje gång jag varit på toa däremot………)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Nelley
2014-09-15 17:34
#39

Ni vet väl gott folk att det torkar ut mer att duscha oftare.

Namiko
2014-09-20 11:06
#40

Jag duschar varannan, var tredje dag. Varannan på vardagar när jag jobbar och är jag bara hemma kan det lätt gå tre dagar. Tvättar håret och ansiktet varje dusch men resten av kroppen räcker det med bara vatten. Huden torkar ut otroligt mycket av tvål och duschcreme (även milda varianter) och det behövs oftast inte, svett försvinner med enbart vatten och även överflödig olja från huden.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Alana82
2014-09-23 20:55
#41

1-2 ggr/vecka, mer och jag får exem på studs i armveck, knäveck mm.

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Annons:
fridarebecka
2014-10-18 23:08
#42

Jag duschar varje dag, både sommar och vinter, håret tvättar jag varannan dag. Jag tränar en del så därför känns det lagom, fast egentligen så skulle jag vilja tvätta håret mer sällan, typ 2 gånger i veckan kanske.

IceTee
2014-10-19 02:02
#43

Jag gör som ts brukade, och duschar ungefär en gång i veckan. Dock försöker jag duscha var 3dje dag, men vår dusch är i källaren, och där är det trångt och personligen tycker jag det tar så lång tid att torka av sig… Så fort man är torr så har ju håret hunnit blöta ner en igen! Men det blir ju så jäkla mycket tvätt att alltid använda 2 handdukar! (Gillar inte att använda om handdukarna, de känns smutsiga…) Ang underlivet försöker jag tvätta varje dag med olja. Låter aldrig något annat komma nära! Sist jag gjorde det fick jag svamp, sår och började stinka där nere! Aldrig mer!

Medarbetare på Skor iFokus

Frosstis
2014-10-27 12:15
#44

#43 Luta dig framåt så håret hänger fram så det inte nuddar kroppen sen torkar du kroppen, virar en handduk runt håret och tar på dig en morgonrock eller kläder och sen låter du handduken vara på huvudet en stund sen handdukstorkar du håret och släpper ut det, då blir inte kläderna blöta =)

annlen68
2014-10-29 13:12
#45

Beror ju på vem du frågar TS :)  Frågar du mig så tycker jag man ska duscha varje dag om man är vuxen, medan en annan kanske tycker något annat. Men var 3:e dag låter åtminstone acceptabelt; men att låta det gå en vecka mellan varje dusch tycker jag inte är acceptabelt :)

Fridaaaa
2014-10-29 15:33
#46

#45 Varför tycker du att man ska duscha varje dag som vuxen? Nyfiken bara 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

botakt
2014-10-29 19:10
#47

Jag duschar 2-3 gånger i veckan. Jag får lätt exem om jag duschar oftare än så. Så otroligt känslig hy! Jag gör rent ansiktet varje kväll. Och intim varje till varannan dag. Beror lite på :)

annlen68
2014-10-29 21:23
#48

#46  Nä jag uttryckte mig lite fel; jag talar för mig själv - jag är så van att duscha varje dag och känner mig otroligt ofräsch om jag inte får göra det på morgonen. Dessutom har jag inga som helst problem med torr hy. Men det är ju olika för olika människor vilka behov man har; hur mycket man svettas o s v :) Men TS frågade ju hur ofta man bör duscha så då svarade jag utifrån mina behov :)

Annons:
Fridaaaa
2014-10-29 21:31
#49

#48 Utgick bara från denna meningen "frågar du mig så tycker jag man ska duscha varje dag om man är vuxen" var därför jag frågade 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annlen68
2014-10-29 22:27
#50

Ja precis, det är vad jag tycker 🙂

Fridaaaa
2014-10-29 22:55
#51

#50 Ja och det var det jag undrade kring, men fick inget svar på det😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2014-10-30 09:31
#52

Jag duschar ungefär 3 ggr/veckan beroende på givetvis. På sommaren när man svettas så duschar jag oftare. Efter behov så att säga.

Däremellan tvättar jag utsatta kroppsdelar med tvättlapp.

När jag började jobba i vården för 100 år sedan så duschade jag så att jag fick utslag i början . Tyckte aldrig att jag blev ren men jag vande mig😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

punkmusic
2014-12-17 01:37
#53

Oj det känns som om jag är den onormala här! Jag duschar 1-3 ggr Dagligen. Med tvål, barnmorskan har sagt till mig att inte använda tvål i underlivet men känner mig lätt ofräsch där och därför blir det tvål där, annars en olja från Apoteket. Att bara använda vatten i underlivet får mig inte att känna mig tillräckligt ren. Någon mer som duschar så ofta som jag? Håret tvättar jag var till varannan dag men jag försöker att minska det till varannan var tredje dag. TS: Att duscha var tredje dag se jag inte som någon större fara även om jag personligen inte skulle gå mer än 2 dagar o duschad.

IceTee
2014-12-17 19:11
#54

#53 oj, blir inte din hud jätte torr? Och ditt underliv borde väl klia när det blir så torrt (antar att du har det problemet eftersom din barnmorska sagt så till dig)?

Medarbetare på Skor iFokus

punkmusic
2014-12-17 22:57
#55

#54 nej min hud blir faktiskt inte torr och det kliar inte i underlivet dock fick jag problem med att vara torr allmännt inuti slidan som hon sa kunde vara orsaken pga tvål där nere och för mycket tvättande och det stämde :) men jag duschar inte mindre för det kanske inte lika ofta med tvål utan olja istället :)

Annons:
IceTee
2014-12-17 23:20
#56

#55 vad skönt! Fast jag antar att du hade dragit ner på det om det blev jätte torrt och kliade, så egentligen kanske det var dumt att ens fråga, haha

Medarbetare på Skor iFokus

punkmusic
2014-12-17 23:25
#57

#56 nej det var ingen dum fråga. Jag kunde ju tro att kliandet som sagt berodde på något annat :P

Upp till toppen
Annons: