Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1643 ggr
Soleii
2014-07-17 23:51

Andas om matrök

Hej, funderade på en grej idag när brandlarmet gick igång för tusende gången när jag lagade mat: när vi flyttade hit för två år sedan skulle de renovera köket ett halvår senare (hyresrätt) men det ska ske först nu. Under denna tid har vi inte haft någon fläkt i köket och de har täckt övre ventilationen. Det blir ofta mycket rök, särskilt om man råkat halsbränna något lit. Sedan ett år tillbaka upplever jag att det tidvis är svårt och tung att andas. Kan detta vara relaterat? Kan det vara farligt att andas in stekrök på detta viset under så lång tid?

Annons:
Maria
2014-07-18 07:35
#1

Jag har svårt att tänka mig att det hör ihop.

Fläkt är ju inte ens standard i alla lägenheter.

Kan du inte öppna fönstren när du steker? Eller försök att inte äta så mycket stekt mat innan köket är klart om du är orolig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aniara14
2014-07-18 12:46
#2

Koka maten istället, så slipper du andas in stekos, och du slipper dessutom få i dig en massa onödigt fett.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[TanatosNyx]
2014-07-18 12:59
#3

Jag säger som Maria, det beror nog inte på stekoset. Har du mycket besvär så kolla upp det. Kan ju gå att behandla.

Ladydragon
2014-07-18 18:30
#4

ett annat alternativ är att använda ugnen istället…det mesta man kan steka brukar gå bra att göra i ugnen istället

Upp till toppen
Annons: