Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 4175 ggr
VildaVittra
2014-06-19 02:08

Gallstensanfall

Nyss hemkommen efter en ambulansfärd till akuten med svåra smärtor, där läkaren tror att det jag drabbades av var en gallstensattack. Så har blivit beordrad halvfasta nu under midsommar.

Men till frågan, är det någon som haft detta och hur ser er vardag ut med kost och attacker? 

Kommer säkert på fler frågor när jag vilat lite, är ganska så trött nu.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[TanatosNyx]
2014-06-19 10:36
#1

Det finns en specifik gallkost att följa för att minimera anfallen. Jag kommer inte på såhär på rak arm vad den innefattar, men nåt i stil med att undvika för fet och svårsmält mat. Stekt mat, ägg, äpple, gurka och kålrot är kända triggers.

VildaVittra
2014-06-19 18:15
#2

#1 Problemet är att olika sjukvårdssidor rekommenderar olika saker man inte får äta, men ingen skriver vad man får äta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TanatosNyx]
2014-06-19 18:21
#3

Det är för att olika personer får problem av olika saker. Det är rätt mycket "trial and error" tyvärr. Vissa blir bättre av LCHF (mot alla odds)  och för andra är det rena döden (bara för att ta ett exempel). Vad för slags kost följer du normalt sett? Bäst är ju om du utgår ifrån det du är van vid att äta, och plockar bort kända triggers och ser vart du hamnar sen.

VildaVittra
2014-06-19 18:26
#4

LCHF är inte en möjlighet för mig då jag har ett hjärtfel. 

Jag äter mycket ägg då jag har höns, sedan mycket kål och grönsaker. Så jag får typ lägga om min kost helt fram till eventuell operation. Kan inte äta fisk och skaldjur pga allergier, så det verkar inte bli mycket kvar. 😮

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TanatosNyx]
2014-06-19 18:53
#5

Aj jäsikens rent ut sagt! Det var trist 😕 Nej LCHF är väl inte det första man ger sig in på med gallproblem heller, det var bara ett extremexempel då fett inte rekommenderas i större mängd, men ändå funkar det för vissa.

En del grönsaker funkar säkert bra, jag har bara hört om just gurka. För en dle funkar det att skala gurkan också.

Ladydragon
2014-06-19 21:10
#6

#4 ägg brukar tyvärr vara det klassiska som ger gallstensanfall så ett råd är att du antingen undviker ägg eller minskar ner och ser om det ger effekt 

sen även som övriga säger man får prova sig fram vad som funkar och vad som inte gör det 

har själv lite problem med gallan och jag reagerar allra mest på ägg sen kan bacon oxå trigga och äpplen men nåt annat har jag inte reagerat på

Annons:
Ove-D
2014-06-22 22:13
#7

Jag hade gallstensanfall ca en natt varannan vecka. Jag fick mina gallblåsa bortopererad.

Om jag fattat det rätt är det bra att äta jämnt med fett. Dvs att inte gallan samlas upp i blåsan för länge mellan måltiderna.

När du inte äter fett stannar gallvätskan kvar i gallblåsan och efter ett tag kristalliseras. När du sen äter fett så vill blåsan tömma sig och då kan en sten fastna.

Jag vet inte om det hjälper men jag har fått rådet att äta en halv grapefrukt varje morgon.

VildaVittra
2014-06-27 00:10
#8

Ikväll var det dags igen, men nu väntade jag ut det, har morfin hemma men vill inte ta det än i yttersta nödfall (jag har tidigare inte reagerat så bra på morfin utan kan få lite roliga hallucinationer och så). Denna gång åt jag en liten bit av en brieost, har testat ett födoämne åt gången och mjuk samt färskost (av bra kvalitet) har gått bra, frukt kan jag äta obegränsat (inte testat äpple eller päron än) och ägg har funkat i alla fall i utblandad form, ska testa kokta någon dag. Hundarna såg lite förvånade ut när resten av ostrundeln blev deras middag. 

Var på ultraljud igår, så inväntar resultatet. 

Noterade att min mage svällde upp under anfallet, jag såg verkligen ut som jag var i nionde månaden, är det normalt för gallsten?

#7 Jag kan bara inte med grapfrukt, dvs om den inte serveras i form av grappo med gin. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

OlgaMaria
2014-06-27 10:21
#9

Chansa piedra hjälper att lösa upp gallstenarna. http://inyobutiken.se/oc/index.php?route=product/product&product_id=195

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

VildaVittra
2014-06-27 11:05
#10

#9 Hmm, det där skulle faktiskt kunna vara intressant, för någonstans läste jag att den sydamerikanska befolkningen var överrepresenterade när det gällde gallsten. Undrar var man kan få tag på örten?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

OlgaMaria
2014-06-27 13:24
#11

#11 Du kan ju köpa den i webbutiken jag länkade. Tror det är de enda som säljer den på en svensk webbutik.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

VildaVittra
2014-06-27 17:44
#12

#11 Vill hellre ha örten än tabletter med en massa konstigheter i. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

OlgaMaria
2014-06-28 13:52
#13

#12 Tabletten innehåller endast örten samt lite cellulosafibrer från tall för att hålla ihop tabletten. Vi bor ju inte i sydamerika så det är nog inte så lätt att få tag på örten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
VildaVittra
2014-07-12 21:33
#14

Jag tänkte kolla om det fanns någon i Uppsalaområdet (eller övriga Sverige) som kunde tänka sig att hjälpa mig.

Jag måste förmodligen opereras då det var gallsten, en operation som är vanligen en öppenvårdsoperation, men då jag har ett hjärtfel så lär de vilja att jag stannar ett dygn för observation.

Jag bor i ett gammalt torp och ägnar mig åt självförsörjning, så här finns det allehanda djur. Jag har höns, hundar, katter, kaniner och ett stycke sköldpadda för tillfället. Om nu någon skulle vilja ta sig an dessa djur ett dygn eller två så kan jag be min granne att ta hand om orsaken till mina gråa hår (min huskytik), de andra två hundarna går att lämna ensamma hemma några timmar, hönsen dör inte av att vara inne en dag eller så, bara man ser till att de får mat och vatten. 

Vad som ingår är:

  • Gratis boende strax utanför Uppsala

  • Hur mycket hundhångel man vill

  • Man får äta gratis av maten som finns (vilket innebär att ni inte behöver köpa mat om ni är mer än två som äter normalt)

  • Internetanslutning (finns en dator för folk med tålamod och datorvana)

Någon som är intresserad av en gratis Uppsalasemester?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2014-08-29 18:06
#15

2 cm i diameter är tydligen stenen i fråga, så det blir en operation. Kan kanske lösa skötseln av mig postoperativt (behöver övervakning när jag kommer hem), men behöver hundvakter i uppsalatrakten (katter, höns osv dör inte av att bara matas).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: