Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1495 ggr
ElisabethB
2014-04-23 19:43

När kan man läsa sin journal?

Är det någon som har koll på när man kan läsa sin journal på mina vårdkontakter istället för att begära ut den på vårdcentralen?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
mongu
2014-04-24 10:14
#1

Det beror på var i landet du bor. T.ex. Uppsala var tidiga med att få ut journalen den vägen.

Inget jag tycker är så bra då det kan va svårt att tyda det som står i en journal. 

Så du får kolla med ditt landsting hur långt ni har kommit.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

ElisabethB
2014-04-24 14:48
#2

Bor i Västra Götaland, flyttade nyligen hit ifrån Värmland. Har även bott i Stockholm, Norge och England förut.. :)

Jag läser heldre min journal på mina vårdkontakter än att den ska skickas hem till mig med vanlig ej rekomenderad post (har t.o.m. fått ifrån företagshälsovården med ofullständig adress, då de hänvisade till att de hade stängt på kontoret/vårdmottagningen - endast öppet några timmar i veckan).

Visst kan läkarspråket ibland vara krångligt.., men det brukar gå bra att läsa ändå.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Maria
2014-04-24 15:19
#3

Jag tror inte systemet är fullt utvecklat i Västra Götalandsregionen.

Vill du inte att journalen ska skickas så kan du ju åka och hämta den efter telefonkontakt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: