Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 13332 ggr
Blanksteg
4/20/14, 9:54 PM

Torra ögon - hur länge?

Hej!

Ni som har/har haft torra ögon så pass att ni behövt ta ögondroppar flera gånger om dagen, hur länge har ni haft/hur länge hade ni problem med torra ögon?

Jag har haft torra ögon sedan november förra året, och behöver ta ögondroppar minst tre gånger om dagen. Vill inte hålla på med detta i flera år… Problemet uppstod när ögonen blev jätteirriterade bara nån sekund efter att jag satt i linserna (har inte haft på mig linser sen dess). Vissa perioder känns ögonen bra och behöver inte så mkt ögondroppar, andra perioder - som nu - så känns ögonen torra trots ögondroppar. Och får ont i ögonen - eller snarare nånstans bakom - när jag koncentrerar på mig på nåt, t.ex. när jag lyssnar på ljudböcker.

Kan ögonen bli beroende av ögondroppar? (använder främst Tears Naturale, utan konserveringsmedel).

Annons:
Åsa S
4/21/14, 10:04 AM
#1

Har haft torra ögon ibland på jobbet på vintern ifall det varit oerhört torr luft. Tycker faktiskt inte vanliga ögondroppar har hjälpt speciellt bra så jag använde ögongele (typ hylogel ögondroppar)istället den är mer långtidsverkande och ofta har jag bara haft problem i ca 1-2mån.

Maria
4/21/14, 10:12 AM
#2

Jag har på senare tid fått besvär med torra ögon men jag tror det har med att göra att mitt jobb är vid en dator och att jag använder dator mycket hemma också. Jag har testat "Systane gel drops" ett par veckor nu och de funkar ganska bra.

Vad jag tycker är märkligt är att du känner av det när du lyssnar på en ljudbok. Det har ju liksom inte med ögonen att göra. Du skriver också att du hade linser innan. Har du glasögon nu istället?

Sedan tänkte jag på allergi. Det är ju den stora säsongen nu.

Prata med din optiker annars eller gör ett besök på vårdcentralen eftersom du haft det så länge.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blanksteg
4/21/14, 12:22 PM
#3

Ja, alltså jag tror att det är för att jag koncentrerar mig mycket när jag lyssnar på ljudböcker. Jag sitter också mycket vid datorn om dagarna, så det är väl inte så bra för ögonen.

Ja, jag har glasögon istället nu. Köpte nya i januari eller december med uppdaterad styrka (hade fått lite sämre syn sen jag senast kollade ögonen 2010). Tänkte att det kanske skulle hjälpa lite, men nej.

Ja, det kanske har med allergi att göra. Men jag har aldrig nånsin tidigare känt av någon som helst allergi, men det är nog värt att kolla upp. Räcker det med ett enda besök hos VC för att kolla upp alla allergier som kan tänkas orsaka problemet? Eller måste man göra flera besök?

Jag gick till en ögonläkare i november, men hon kunde inte se nåt fel utan sa bara att jag skulle ha i ögondroppar/gel (hon rekommenderade Viscotears ögongel) en gång i halvtimmen (vilket låter för mkt…). Gick till en annan ögonläkare igen efter ett par månader då problemet inte gått över, men han kunde heller inte se nåt fel, utan sa att jag skulle ha i ögondroppar en gång i timmen.

Blodkärlen i ögonen är också mycket mer synliga än vad de var innan problemet uppstod. Men läkaren kunde se något fel där heller utan sa att de var ofarliga. Han sa även att ögonen inte var så torra vad han kunde se.

Jag får väl göra ett till besök nån gång för att kolla igen så att det inte blivit sämre.

[TanatosNyx]
4/21/14, 9:21 PM
#4

"Jag sitter också mycket vid datorn om dagarna, så det är väl inte så bra för ögonen."

Du behöver antagligen tänka på att blinka oftare. Jättevanligt problem när man sitter vid datorn, man fokuserar så man glömmer av att blinka normalt.

mollyt
4/23/14, 10:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag är specialutbildad optiker och har en del kunskap när det gäller torra ögon. För det första så finns det olika orsaker till varför man har torra ögon - antingen kan man ha för dålig kvalité på sina tårar eller så har man helt enkelt för lite tårar. Sedan kan äta mediciner som ger torra ögon (vanliga SSRI-preparat bland annat).

Fredrik Källmark forskar på bland annat torra ögon. De gjorde en stor studie där de tittade på diverse tårsubstitut ("komfortdroppar") och väldigt många av dessa gav till och med torrare ögon än vad personen hade innan droppen installerades i ögat. Så det ÄR skillnad på dropparna.

(Du kan läsa en tidigare artikel här på sidan 12 i denna tidning om du vill, http://www.optikbranschen.se/pics/1/30/Optik_2_13.pdf).

I vilket fall så är det två droppar som har visat sig ha positiv effekt på ögat, dels Blink® intensive tears 10ml, protective eye drops som finns på flaska och TheraTears ögondroppe som finns som pipett med engångsdoser. 

Jag åt själv medicin under en period som torkade ut mina slemhinnor - och när jag var som sämst kunde jag droppa 15-20 droppar varje dag. Jag skulle inte säga att det är normalt - men allt är relativt.

Något som annars har visat sig vara effektivt mot torra ögon är värmemassage. Att man värmer upp fettet som finns i körtlarna i ögonlocken och masserar dessa körtelgångar med en lätt massage (efter uppvärmning) på stängt ögonlock - varje dag. 

Även Omega-3 har visat positiv effekt på torra ögon. Forskning har gjorts på patienter med Sjögrens syndrom. Viktigt här är att det ska vara ren omega-3 och inte kombinerat med omega-6 (som ofta finns i hälsokostens omgega-3-produkter). Bra Omega-3 säljs hos flera optiker som har "ögonapotek" i butiken. Jag rekommenderar dem från TheraTears som bland annat säljs på Synsam och flera andra optiker. (http://www.theratears.com/nutrition.php)

mollyt
4/23/14, 10:07 PM
#6

PS: Jag såg nu att du också skrivit att du får ont i ögonen när du koncentrerar dig. Det låter som om du har vad som kallas för astenopiska besvär - detta är vanligt om man är okorrigerad hyperop (vilket betyder att man skulle behöva mer plusstykor i glasögon/kontaktlinser). Jag tycker att du ska gå till en optiker och berätta vilka besvär du har och be dem att titta på dina ögon och se om det finns förändring i din glasögonstyrka. I så fall skulle ett par nya glasögon göra att det kändes mindre ansträngt och torrt i dina ögon! 🙂

Annons:
Blanksteg
4/23/14, 10:34 PM
#7

Mollyt: Tack så mycket för ditt svar! Jag har testat olika ögondroppar: viscotears ögongel (som första ögonläkaren rekommenderade), tears naturale, blink ögondroppar, oculac ögondroppar och cationorm ögondroppar. Senast köpte jag oculac ögondroppar, och de har varit bra än så länge. Känns bättre än Tears Naturale i alla fall.

Blink ögondroppar i endosförpackningar tyckte jag var jättebra, men de finns inte på apoteket eller hos min optiker här. Utan apoteket har bara flerdosförpackningen (den du nämnde här ovan). Jag ville inte köpa den då det stod att den innehåller konserveringsmedel, men nu så läste jag via den länken du skrev att konserveringsmedlet omvandlas till salt och vatten innan droppen når ögat, så jag ska absolut testa den!

Ska testa massagen!

Jag får inte ont i ögonen när jag koncentrerar mig samtidigt som jag använder ögonen, om du förstår vad jag menar. Jag får liksom inte ont när jag fokuserar ögonen på datorn eller nåt, utan det är oftast på kvällen när jag ska sova och lyssnar på ljudbok eller bara ligger och försöker att somna, och ibland på morgonen. Så det har nog inget med glasögonen att göra.

mollyt
4/23/14, 10:58 PM
#8

#7 Jag har personligen gillat HyloGel som finns på ampull-flaska utan konserveringsmedel - det finns vad jag vet ingen vetenskaplig forskning bakom att den ger effekt. Men jag använde den mycket själv när jag var som sämst och tyckte att den hjälpte mig. Annars så tycker jag om Blink Intensive tears PLUS som jag också använt och använder fortfarande ibland, den finns på flaska vilket passar mig som droppar ganska regelbundet i perioder. Precis som du såg så är det konserveringsmedel i den - men konserveringsmedlet ska omvandlas till koksaltlösning i kontakt med UV-ljus när droppen lämnad flaskan och träffar ögat. Så den räknas som ett mellanting då skulle jag säga.

Men du har rätt i att undvika preparat med konserveringsmedel - eftersom konserveringsmedel i sig är uttorkande 😉

Apoteket har inte alla produkter och generellt saknar apotekspersonalen utbildning i dessa tårsubstitut/komfortdroppar. Då är det generellt bättre att prata med optikern - även om jag har märkt att många optiker inte heller vet vad de säljer och vad preparatan är bra för. 

Det görs fortfarande omfattande forskning på vilka preparat som är bäst vid vilka problem.

Blanksteg
4/23/14, 11:27 PM
#9

Ah ok! :)

Nej, jag märker det på mitt apotek att personalen inte är så kunniga inom vissa områden, och inte heller den optiker som finns här. Jag har pratat med optikern här om mitt problem, men de verkar inte kunna så mkt om torra ögon. Fick dock ett bra intryck av den andra ögonläkaren jag gick till. Var även hos en optiker i Arvika (Domus optik) och jag önskar verkligen att den optikern fanns här där jag bor istället. Optikern som undersökte min syn var så hjälpsam och karismatisk, och hon undersökte även ögonen närmare utefter de symtom jag nämnde trots att det egentligen inte ingick i synundersökningen (de har annars en synhälsoundersökning för ca 700 kr där tryck osv. testas).¨

Så konstigt att producera och sälja ögondroppar som innehåller ett ämne (konserveringsmedel) som är uttorkande när det är meningen att dropparna ska motverka torra ögon :P Vad gör de för nytta liksom, när det finns droppar som är utan det ämnet.

mollyt
4/24/14, 9:36 AM
#10

#9 tyvärr har jag också märkt att kunskapen skiljer sig mycket, vilket är väldigt synd! Man har ju rätt till bra vård oavsett var man bor egentligen.

Haha, de tjänar bra pengar? Om man droppar en droppe som gör att du känner dig torr i ögonen och därför droppar ännu mer så tar flaskan slut snart och då köper du en ny. Det blir bra med pengar till företagen som tillverkar dropparna. Eftersom de här dropparna inte räknas som läkemedel utan som "hälsokost" så behöver det inte finnas vetenskapliga bevis på att de fungerar och därför får säljas. Ett läkemedel går igenom väldigt strikta kontroller där man måste kunna bevisa effekt av läkemedlet. Men som sagt, för allt som inte går under läkemedelslagen så behövs inte detta. Därför kan de sälja produkter utan vetenskaplig verkan = bra med pengar. 😡

Blanksteg
4/24/14, 11:12 AM
#11

Haha, ja såklart! Det är för mig så konstigt och dumt att jag glömmer bort den delen hela tiden :P Men konstigt också att vissa människor inte tar reda på mer om produkterna och deras innehåll utan litar blint på vad som står på förpackningen. Hur vågar dem liksom :P Jag litar liksom på läkares rekommendationer, men inte på helt på apotekspersonalen.

mollyt
4/25/14, 4:23 PM
#12

#11 Det är ett vanligt problem. Jag som själv har mycket kunskap inom mitt område (ögon) får ibland rätta till läkare när de undersöker/diagnostiserar mig. Det finns många otroligt bra läkare - men också de som kanske borde läsa på lite mer och hålla sig uppdaterade. Sen förstår jag att de ska ha tusen saker i huvudet för att kunna kontraindikationer på medicniner och så, lätt att det blir fel. Men jag är ändå en av dem som också vill lyssnar på det jag hör, men jag har lärt mig att vara mer kritisk. 

Men jag är uppväxt med naturvetare till föräldrar (min mamma är forskare) så jag har nog tidigt fått lära mig den hårda vägen att det är bara jag som har ansvar att ha 100% koll över mitt liv. Det gäller att vara kritisk och påläst 😉

Blanksteg
4/25/14, 7:37 PM
#13

Ja, det har du helt rätt i! Den första ögonläkaren jag gick till ordinerade viscotears ögongel en gång i halvtimmen, vilket lät väldigt mycket i mina ögon. Så jag hade i gelen lite mer sällan ändå. Den andra ögonläkaren tyckte också att det lät för mycket och sa istället att jag bör ha i ögondropparna en gång i timmen. Men det låter ju också mycket. Är inte säker på om jag ska lita på det eller inte. Vet inte om det finns några negativa konsekvenser av att ha i ögondroppar för ofta.

Annons:
Blanksteg
5/22/14, 10:48 AM
#14

Mollyt: Har du någon koll på vad som krävs för att få ögondroppar på recept? Så att man liksom kan få ett sånt där "frikort" när man kommit upp i en särskild summa. Mina ögondroppar tar ganska snabbt slut, så jag måste köpa nya minst två gånger i veckan, vilket blir lite dyrt i längden.

Maria
5/22/14, 11:08 AM
#15

#14 Frikort får du efter att du har köpt medicin för 2200 kronor under en 12-månadersperiod och låt säga att du kommit upp i summan efter 10 månader så har du frikort i 2 månader.

Har du inga andra mediciner än ögondroppar så hjälper kanske inte frikortet så mycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blanksteg
5/22/14, 1:11 PM
#16

Ah, just det ja.. tänkte inte på det :/

mollyt
5/22/14, 10:18 PM
#17

#14 du fick ju ett bra svar angående frikortet. Vad är det för ögondroppe du använder?

Blanksteg
5/23/14, 11:30 AM
#18

Just nu använder jag Oculac ögondroppar. Men ska köpa Blink intensive tears plus idag.

Blanksteg
5/28/14, 5:52 PM
#19

Testade nyss Blink intensive tears plus, men de passade inte mina ögon tyvärr. Så fort droppen nådde ögat så kändes ögat dubbelt så torrt. Synd, har ju testat Blink förut (intensive tears) och de funkade jättebra…

mollyt
5/29/14, 8:56 PM
#20

#19 menar du att droppen svider eller missförstod jag?

Annons:
Blanksteg
5/29/14, 9:01 PM
#21

Nej inte alls. Det kändes konstigt bara, som att ögonen blev ännu torrare. Kändes lite bättre efter ett tag dock, men inte lika bra som de andra dropparna jag använder.

Minka040
5/30/14, 1:19 PM
#22

#15 Det där stämmer inte helt. När man köpt medicin för 1100 kr så har man sedan 50% rabatt på de kommande inköpen. Förenklat beskrivet så ökar rabatten successivt tills man når 2200 kr, därefter är det gratis. Nu vet jag inte hur mycket TS lägger på sina ögondroppar, men det kan vara bra att veta att rabatten kickar in tidigare än vid 2200 kr. :)

Maria
5/30/14, 1:25 PM
#23

#22 Jo, du har rätt men samtidigt så får man ändå inte frikort förrän summan överstigit 2200.

Man får ju köpa ganska mycket ögondroppar om det ska löna sig. Äter man däremot andra receptbelagda mediciner så kan det vara fördelaktigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Minka040
5/30/14, 1:50 PM
#24

#23 Nej, såklart, men jag syftade enbart till att förtydliga hur rabattrappan faktiskt fungerar. Om TS känner att det ändå inte lönar sig så är det helt ok. :)

Maria
5/30/14, 1:50 PM
#25

#24🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blanksteg
5/30/14, 5:20 PM
#26

Har bytt till Viscotears ögongel igen, och behöver inte ha i gelen lika ofta som de andra dropparna. Dock så är de lite dyrare. Behöver köpa 1 förpackning per vecka, för 99 kr. Räknar jag helt fel om jag får det till 5140 kr per år? (99x52).

Det är alltså engångspipitter jag köper. Vet inte om flerdosförpackningar (10 ml) räcker längre.

Blanksteg
7/11/14, 11:33 AM
#27

Mitt apotek har äntligen köpt in Blink Intensive Tears (+ PLUS och contacts), så använder den nu i 10 ml-förpackning. Så lär inte bli lika dyrt =) De känns inte lika bra som Tears Naturale dock, iaf inte direkt efter applicering. 

Frågade en ur apotekspersonalen, och hon sa att jag nog har blivit beroende av ögondroppar i och med att jag använt dem sedan november. Har dock för mig att jag läst någonstans att man inte kan bli beroende av ögondroppar? Åtminstone inte dem som inte innehåller konserveringsmedel. Jag får be optikern om en remiss till ögonläkaren igen… känns ibland som att jag fått lite sämre syn i högra ögat, men det kanske bara är oro.

Annons:
mollyt
7/14/14, 8:29 AM
#28

Beroende kan man bli av vissa droppar (de som påverkar blodkärlen som ska ge vitare ögon, lite som nässpray) men om man köper droppar utan konserveringsmedel som bara är smörjande har jag svårt att se någon utveckling av beroende. Men jag tycker att du för rätt i att kolla upp det igen om du ser sämre. Om du har väldigt torra ögon kan du ha fått påverkan på hornhinnan. Bor du i Stockholm?

Blanksteg
7/26/14, 3:04 PM
#29

#28: Mina ögon behövde bara vänja sig vid dropparna, så Blink funkar jättebra nu :) Jag har även den senaste veckan endast behövt ha i droppar kanske 2-3 ggr om dagen. En gång på morgonen, en på eftermiddagen, och en på kvällen. Ibland har det räckt med bara två ggr till och med. Jag har varit ute på landet i två veckor, så kanske miljön/luften har påverkat lite (och jag har lyckats vara utan datorn under hela dem två veckorna). Ögonen har i alla fall inte alls känts lika torra som förut. Har dock fortsatt använda viscotears under natten, för säkerhets skull. Ögonen har ju känts extra torra när jag vaknar.

Jag tror faktiskt inte att jag ser sämre. Jag har bara fått en vana att kolla synen genom att jämföra det högra ögats syn med det vänstra ögats syn. Och ibland får jag för mig att mitt högra öga blivit sämre i synen. Jag tror att jag bara får för mig att synen blivit lite sämre för att jag oroar mig och ständigt kollar synen. I och med att det känns som att ögonen börjar bli bättre så tror jag att jag avvaktar med att gå till ögonläkaren igen. Förhoppningsvis så blir inte ögonen oftare torra nu igen när jag kommit hem igen från landet.

Vet du vad som kan hända om man har torra ögon och man inte har i ögondroppar på ganska så länge trots att ögonen känns väldigt torra? Kan synen försämras? Tänker ifall man är ute någonstans och glömt ta med sig dropparna eller inte kan tvätta händerna på ett tag, eller om man har torra ögon under natten och inte har något väckningssystem för att ta i droppar i ögonen under natten.

Ja, bor i Sthlm.

Upp till toppen
Annons: