Annons:
Etikettstress-och-utbrändhet
Läst 3502 ggr
Fridaaaa
2014-04-14 09:57

Stress och press

Denna kursen vi har nu på 5 veckor på högskolan är riktigt hemsk, och många i klassen känner likadant.

Hur ska man stressa ner på ett bra sätt? Har försökt med många olika saker, men det hjälper inte, det är press och stress stort sätt hela tiden 😕 Vi ska maila till lärarna men de kommer inte att ändra ändå, men de kommer att få info hur allting ligger till.

Superjobbigt är det, magen strejkar och påverkar psykiskt också rent automatiskt. Aldrig känt såhär i en kurs innan 😕 Sambon har också märkt det på mig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fjäril
2014-04-14 12:30
#1

Du kanske kan börja med en prioteringslista? Vad kan du avsätta just nu för att få tid till studier? Annars tycker jag, som själv läser nu, att jag helt "enkelt" bestämmer mig för att "nu är det studietid" eller "nu är det äta, umgås- eller vad det nu kan vara-tid", vilket hjälper mig. Jag har precis studerat till en tenta och "jag måste plugga sen" sitter i ännu men det måste jag inte. Och undertiden slog jag bort tanken när jag hade min göra_annat_tid. Gör också sådant du tycker är roligt emellan studierna.

Sajtvärd på Övernaturligt

Fridaaaa
2014-04-14 12:32
#2

#1 Det går inte så lätt tyvärr, då mycket är grupparbete = styrs av när alla kan helt enkelt 😕 Sedan är det väldigt ont om tid när det ska vara inlämnat, många uppgifter som ska in , kurslitteratur som ska läsas (bland annat en engelsk bok och jag tycker det är skitjobbigt, tar lång tid för mig). 
Sedan är det då en stor examination som ska in i slutet på kursen ovanpå detta med som ska hinnas med 😕

Hade det varit mer individuellt så är sån lista toppen, kört på ibland men nu är det inte alls lätt 😕
Är en 7,5 poängskurs som känns som en 15p kurs, vet inte alls ens om de har tänkt igenom detta innan de lade upp kursen hur den skulle vara

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2014-04-14 14:05
#3

Kan ni inte dela upp grupparbetet er emellan så att ni gör olika "moment" så at säga och så räcker det kanske med att sammanstråla färre gånger.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2014-04-14 14:18
#4

#3 Vissa kurser går det att göra så, men inte här, få tillfällen att träffas och då ska allting bli klart inför varje seminarium, som är fasta dagar och tider då 😕 Mycket är också diskussion inom gruppen och sedan sammanställa det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2014-04-14 14:22
#5

Kan ni inte Skypa ihop kanske? ;-)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2014-04-14 23:10
#6

Det är ju bara 5 veckor, bit ihop och kämpa. Hade det varit 5 månader hade det varit värre.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Fridaaaa
2014-04-15 08:01
#7

#5 Jag har inte skype så 😉 Men blir ju samma tid om man använder skype som när man träffas så.

#6 Så simpelt och enkelt är det inte kan jag säga, lättare för andra att säga det. Man ska kunna må bra och inte känna press och stress jämt stort sätt i 5 veckor, inte speciellt bra för kropp och psyke överlag. Vi kämpar redan på.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2014-04-15 08:09
#8

#/ Jo, det blir ju samma tid men man slipper det här med att komma överens vart man ska träffas, man slipper åka någonstans.

Jag hade sett det som en tillgång.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2014-04-15 08:12
#9

#8 Jo det är sant, vi träffas dock på skolan så inga beskymmer där🙂
Är man 10 personer (som vi varit på vissa) är det svårt att diskutera osv via Skype tycker jag, om vi är som vi ska vara idag, 4 per, ja då hade det troligtvis fungerat 🙂 Jag har bara dessutom använt skype till att skiva (MSN) men aldrig pratat, måste man inte ha något att prata i för att de ska höra?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2014-04-15 08:15
#10

Jag och min man brukar skypa med min bror och svägerska som bor i Spanien. Så vi är fyra som samtalar.

Det kostar ingenting och jag har bara lagt i det i datorn. Har du dessutom en sådan där kamera så kan ni se varandra också.  Jag har en vanlig laptop och det är bara att prata rätt ut😉 Det hörs bra också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2014-04-15 08:20
#11

#10 Skrev ju just det 😉 Att 4 går säkert bra men inte 10 st som vi har varit på vissa 😉 Jag personligen tycker bara sånt är krångligare att sitta många timmar och diskutera, tycker det är lättare och trevligare fysiskt, jag tror inte Skype hade underlättat tyvärr. Sedan vissa har barn osv också som kanske är hemma ibland eller som jag, hundarna samt sambon (som är hemma ofta), så lättare och bättre att träffas fysiskt, i detta fallet tyvärr hade inte skype underlättat, men bra idé annars om man kan köra på det 🙂 Sedan ska allting skrivas ner, alla ska läsa igenom det innan inskick mm. I skolan kan vi koppla upp det direkt till en tvskärm och kolla på det 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
2014-04-15 17:07
#12

#7. "Man ska kunna må bra och inte känna press och stress jämt stort sätt i 5 veckor, inte speciellt bra för kropp och psyke överlag."

Hur tror du det blir när du får jobb? Det är press o stress och deadlines och möten och annat, i betydligt längre tid än 5 veckor.

"…lättare för andra att säga det.". Inga problem alls att säga det. Jag har varit i IT-branschen i 30 år och det är ofta på det sättet när det blir problem. Fem veckor är ingen tid alls.

Att hålla möten via telefon/video är vanligt ute på arbetsplatserna, vi har ofta sådana möten med indierna. Man vänjer sig. Men det är inte optimalt, det håller jag med om.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
2014-04-15 17:30
#13

#12 Alla fungerar olika, så man kan inte säga till någon "det är bara att göra" och när dessutom stort sätt en hel klass känner likadant också…. Så nja, jag håller inte med dig.

Jag vet hur det är att jobba. Och jag vet hur det kommer att bli när jag pluggat klart och kan jobba med detta sen, men det är inte alls samma slags stress och press. Och man kan inte jämföra att jobba med att plugga på högskola, för mig är det inte jämförbart riktigt.

Sedan måste man se till varje individ, alla som pluggar eller alla som jobbar inom samma fungerar inte likadant och det måste man acceptera. Och i detta fallet är det de som lagt upp kursen som inte riktigt har planerat vidare, inte vi studenter utan kursledarna som lagt upp allting. Och nej, "skyller inte ifrån mig", utan det är så det verkligen är. Och vi studenter gör så gott vi kan.

Men nu åter till tråden istället, för är inte det som tråden handlar om. Utan tips och idéer för att stressa ner osv. Och det behöver alla göra, oavsett om man pluggar, jobbar eller vad man gör. Så är bra att lägga såna tips på minnet oavsett, vi lever i ett överstressat samhälle som det är.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Halvdansken
2014-04-15 18:12
#14

Ok, håller med dig om att vi kom bort från ämnet.

Sov. Gå en runda. Lyssna på musik. Se ett trädgårdsprogram på nätet (eller vad du nu är intresserad av).  Äta ordentligt - matlagning kan också vara avslappnande. Meditera. Yoga. Ut o drick öl med dina kompisar. Sex. Skaffa ett akvarium (hjälpte mig). Läs en bra bok (tjock). Tänk på att du lär dig nåt hela tiden. Gå på museum. Möblera om.

Det viktigaste är nog att man försöker fokusera på nåt annat ibland.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2014-04-15 18:15
#15

Jag tror också att det är viktigt att "hjärnan får pausa" Att man kanske läser en bok eller vad som helst som får dig att tänka på annat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2014-04-15 18:55
#16

#14 Sover gör jag på natten, kan inte sova på kvällen/dagen utan enbart på natten när jag ska och då mina 7-8 timmar. Tittar på tv/datorn olika program hjälper till viss del.
Laga mat är tyvärr inte lugnande för mig, dricker inte öl (eller sprit överlag) samt kostar pengar. Akvarium har jag redan 😉 
Vi läser redan mycket i skolan, kurslitteraturen, så att läsa annan bok är uteslutet, jag tycker sånt är grymt tråkigt tyvärr.Det andra är inte så lockande tyvärr, museum mm tycker jag är tråkigt tyvärr.

#15 Tyvärr läser vi mycket kurslitteratur och jag är ingen bokläsarperson tyvärr.

Ute med hundarna och går är jag när det är uppehållsväder samt pysslar med djuren. Plus fotograferar och så.
Jag är sån att jag har svårt att koppla bort vissa saker😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2014-04-15 18:56
#17

Spela spel. Dataspel eller fåniga spel som Candy cruch och liknande?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2014-04-15 18:58
#18

#17 Candy crush och sånt på mobilen har jag spelar mycket innan men tröttnat nu. Dataspel har jag i princip inga längre. Jag är sån som tröttnar på spel i regel snabbt tyvärr och The sims 3 som jag älskar att spela vill inte fungera på min dator 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
2014-04-15 19:09
#19

Nu var det ju inte exakt det jag rekommenderade som jag tyckte att du skulle göra. Men bara att tänka i andra banor. Som Maria också är inne på.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
2014-04-15 19:15
#20

#19 Det har jag gjort med, tänker i de banorna alltså, men bad just om tips, och då tolkade jag din text också som det utifrån #0.
Är just det: kommer inte på något vettigt, mer än det jag redan gör samt inget som kostar pengar helst, för det har jag inte råd med. Och som jag skrev också, har svårt att bara koppla bort saker och tänka på annat, fungerar i regel bara för stunden. Är ett av problemen så att säga.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: