Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 22941 ggr
sveaketo
3/17/14, 2:35 PM

Okända utslag i tre månader/ett år

Hej! 

Jag är 23 år, kvinna, 170 cm 64 kg. Dricker inte, röker inte. Motionerar flera gånger i veckan. Ej stressfullt liv.

Ett år sedan (januari 2013) började jag med LCHF-dieten och fick utslag på kroppen (först mellan brösten, prickar, sedan nässelutslag på hela kroppen) och sår i hårbotten så jag fick sluta med dieten. Läkarna visste inte vad det var för utslag och det visste inte jag heller.

Några månader efter att jag slutade med dieten gick jag på trekking i en vecka (åt kolhydratrik kost för energi) och då kom såren i hårbotten tillbaka. Det försvann genast när vi kom hem. Det känns som att utslagen kommer när min kropp förbränner fett.

Nu i år i början av januari (2014) började jag med LCHF-dieten igen (och började även med p-pillret neovletta om det bör nämnas, och haft luftvägsinfektion två veckor i december, annars har jag varit helt frisk). Det dröjde inte länge tills jag fick utslag på kroppen och i hårbotten igen.

Jag har loggat ALL min mat som jag stoppat i mig sedan jag började på dieten och vi gjorde ett allergitest på det, visade sig att jag var allergisk mot äggvita och tog bort det från min diet. Nässelutslagen försvann men prickarna på bröstet är kvar, de utslag jag lagt upp bilder på, och utslagen i hårbotten, är fortfarande kvar!

Jag har varit hos läkare och de har sagt att hårbottens problem var mjäll + vattkoppor och jag har fått Fungoral schampoo och stark steroidsalva som inte hjälper ALLS. Såren/utslagen i hårbotten är hela tiden på samma plats, det verkar typ vara "högkvarteret" av mina utslag.

Läkarna sa att mina utslag på kroppen var skabb och jag fick salva mot det men det hjälpte inte heller (…och en aning förnedrande). 

Jag fick munherpes (sår i mungipor + fläckar innanför kinderna) första gången i mitt liv också ca 4 veckor sedan, det är borta nu men av de sjukdomar jag misstänkt så har jag läst att de kan orsakas av virus/herpes.

Jag visade mina cirkel-utslag för läkaren förra veckan men han sa att det inte var ringorm (varför sa han inte). Jag bad att ta hudtest om det är Candida som jag misstänkt länge och väntar nu på labb-svar (tog fem besök innan dem gick med på det). Jag ska till hudläkare nästa gång (äntligen) och vill gärna få råd och tips om vad jag kan ta upp med honom/henne eller vad jag bör tänka på.

Utslagen börjar på morgonen och kliar när det är uppsvullet (ca 2 timmar) men försvinner helt tills kvällen och kliar inte alls då. Dem fjällar inte och inga blåsor. De är endast röda. Det är på armar, händer, rygg och lite på benen. Ibland en enstaka fläck i ansiktet. Om fläckarna “råkar” hamna på ögonlock, läppar, eller handflator så svullnar det upp ännu mer och gör ONT. Dem gör inte ont någon annanstans. Varje morgon är det nya utslag på andra ställen. Exempel:

Ca 8 på morgonen: http://i.imgur.com/XdV70TZ.jpg

7 timmar efter: http://i.imgur.com/Wd0XadZ.jpg

Efter ca klockan 17:00 är utslagen som bortblåsta.

Nästa dag, nya utslag på helt andra ställen: http://i.imgur.com/BwXhmNB.jpg

Jag har misstänkt allergi, candida, prurigo pigmentosa, pityriasis rosea (eller någon sorts psoriasis?) och tinea versicolor men trots att jag tog med en lista på dem har läkarna har inte haft någon åsikt om det. Det har gått tre månader (eller ett år beroende på hur man ser på det) och jag börjar bli lite desperat, vill inte gå i långärmat hela sommaren. :( jag har varit på sjukhuset så många gånger pga mina utslag att jag har nu frikort ända fram till september. Det borde inte vara så.

PS Har glasögon för svag långsynthet, men vissa dagar har jag kristallklar syn, vet ej varför. Tänkte det kan vara värt att nämna.

Mycket tacksam om råd. Vill vara förberedd då jag träffar hudläkaren.

Annons:
OlgaMaria
3/17/14, 3:06 PM
#1

Det liknar ju väldigt mycket de bilder som google visar om man söker på ringorm. Hoppas du får rätt diagnos av hudläkaren!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

sveaketo
3/17/14, 3:12 PM
#2

#1 Jag håller med om det, men har sökt mig galen på google om ringorm-utslag är permanenta eller om de kommer och går under lopper av ett dygn som på min hud? Har inte hittat något, de beskriver bara hur och vad, inte när (alltså hur länge eller om det är periodvis).

Hittade två bilder till, den dag då utslagen var som värst (14 mars):

baksidan vänster arm: http://i.imgur.com/WNsKLe1.jpg

framsida båda, här ser ni vad som händer om en fläck hamnar på handflatan, ni kan tänka er hur det ser ut på ögonlock och läppar!: http://i.imgur.com/qpLefh4.jpg

OlgaMaria
3/17/14, 3:32 PM
#3

#2 Mmm…

Tror kunskapen är begränsad hur detta fungerar.

Jag fick en liten teori som jag inte alls vet om den stämmer men funderar så här…

Ringorm är ju svamp och inte alls någon orm/mask. Svamp tycker om socker (i alla fall den svamp jag känner till). På natten samt när du är i ketos så är de väl brist på socker i kroppen. Då kanske denna svamp försöker äta upp huden? Eller på något sätt trycks ut. Eller så får den bara panik av energibristen och blir "aktiv"? Sen frampå dagen får den lite energi i och med att du äter och lugnar ner sig? När du var på hajk hade du ju inte brist på socker men all den energin förbrukade väl din kropp och det blev inget över till svampen.

Jag tycker det verkar finnas ett samband mellan ringorm och ketos vid en snabb googling. Men hur som helst läste jag nu också (vilket ju är uppenbart) att ringorm trivs i varm och fuktig miljö. På natten när du sover blir det säkert mer varmt och fuktigt, och under dagen luftas och kyls utslagen ner…

Finns många naturliga huskurer mot ringorm, du kanske ska pröva dig fram. Det är kanske svårt att bara svälta ut den. Den är kanske aggressiv och duktig på att överleva.

Jag behandlar själv svamp i kroppen nu (Mucor racemosus). Tar pau darco, graviola, kokosolja, vitlök, kolloidalt silver och honung varje dag.

Finns mycket du kan smörja direkt på utslagen också. 

Läste nu också att man behöver tvätta pyjamas och lakan dagligen (och handduk också antar jag) så länge man är infekterad och behandlar sig, annars blir man smittad igen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
3/17/14, 3:33 PM
#4

Det kanske räcker med superhygien en period samt en kräm mot svamp.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
3/17/14, 3:37 PM
#5

Jag har haft ringorm (förmodligen från katt) och utslagen var inte alls så många som du har och de var permanenta. Alltså visade sig hela tiden tills de läkte bort med salvan jag fick utskriven.

Bra att du ska till hudläkare så att man förhoppningsvis får reda på vad det är.

Har du dina bilder i mobilen så är det ju bra för har du otur så kanske du inte har så många utslag just den dagen du har ditt besök.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lexie82
3/18/14, 10:13 PM
#6

De bilder du lagt upp tycker jag ser ut som nässelutslag. Min son hade såna för några år sedan (vill inte gärna lägga ut de bilderna här). Men för honom var det så här;

Han fick de där utslagen då och då, fast över hela kroppen och större än de du visat. Fick han på läppen svullnade han upp som sjutton. Han fick antihistamin (allergitabletter) som hjälpte, men så fort han inte åt dem kom de tillbaks. De testade ALLT kändes det som, utan att hitta felet.

Han hade under samma period en ovana att "harkelhosta" ganska ofta, vilket läkarna avskrev som en del i de vokala tics han har, alternativt en vanlig förkylning, så det tog VÄLDIGT lång tid innan de ens kollade på hostan.

Hursomhelst, när de väl kollade hostan så visade det sig att han hade något som hette mycoplasma, som är infektionssjukdom liknande lunginflammation, fast med lite andra symtom. Och det var DET som gav honom utslagen. Det är inte ett symtom på mycoplasma, men det ÄR däremot ett symtom på en infektion i kroppen.

Vet ju inte om så är fallet med dig, men om de inte redan gjort det så be dem kolla om du har någon infektion. En sådan kan hänga med ganska länge om den inte blir behandlad, utan att du har några egentliga besvär.

Annons:
[Juel70]
3/20/14, 8:03 AM
#7

Jag fick liknande utslag förut och är fortfarande känslig.  Mitt berodde på överkänslighet mot konserveringsmedel i matvaror.

Åsa S
3/20/14, 9:41 AM
#8

Tycker också det ser ut som nässelutslag som de min sambo hade då jag träffade honom. Han är överkänslig mot vissa matslag och har varit det sedan han var barn men i och med en livskris så bröt det ut etter värre och han blev då även överkänslig mot de flesta bär, frukter, grönsaker mm så det var svårt att inte råka äta nått som gav utslag. Det höll i sig i ca 1.5år men nu är det tillbaka som det var förut så nu är det bara några matvaror vi måste undvika vilket gör det hela lättare.

hannamel
9/21/14, 12:35 PM
#9

jag har exakt exakt samma - mina utslag är nya varje morgon och ser precis likadana ut! du anar inte vad glad jag är att ha hittat det här, googlat ihjäl mig utan framgång. jag är desperat… jag vill gärna komma i kontakt med dig, kan du inte maila mig på hannamel@kth.se? jag vill gärna höra om dina provsvar och diskutera vidare hur man kan få bort det. mvh Hanna

[Juel70]
9/21/14, 1:01 PM
#10

Jag kan inte tvätta håret med alla slags schampon, för dom innehåller så mycket konstiga saker.. parabener och sånt. Då får jag utslags bak i nacken som kliar. Ibland får jag sätta på hydrokortisonsalva för att avhjälpa.

Det finns så mycket skit i dagens alla varor och matvaror, så försök äta ren mat och använd hygienprodukter utan konstiga saker i.

[TanatosNyx]
9/21/14, 5:17 PM
#11

Om det är värst på morgonen skulle jag börja snoka i sovrummet (sängen) vad som kan vara trigger där. Material i säng/sängkläder, kvalster, mycket smutstvätt på golvet som samlar damm? 

Bort med parfymerat tvätt/sköljmedel/schampoo/balsam/tvål/deo etc.

Städa sovrummet flera gånger i veckan, bädda rent ofta, vädra, tvätta själva kudden och lakanet och inte bara byt överdrag.

Honestyisdead
9/22/14, 11:37 AM
#12

Här är en till med exem. Fast mina omroden kan vara mycket större och är varma. Flyttar sig väldigt mycket.  Ibland är dom framme någon timme och kliar enormt iblamd flera timmar. Värst är när det hamnar under fötterna eller på händerna.  Svullnar jag med och klådan där är riktigt plågsamt.

Mina ser olika ut också. Oftast rodnade fläckar som är platta. Men ibland sticker dom ut. Som detta på fotot. Ibland ser det ut som rivmärken.  Ibland får jag exem.om jag tex haft benen på bordet så bordskanten tryckt mot benet.

Men oftast kommer de från ingenstans. 

Har haft mitt flera år nu. Inga aallergier eller fel på nurar, lever eller sköldkörteln. 

Har nu börjat misstänka att stress gör det värre.

Halvdansken
9/22/14, 11:39 AM
#13

Jag är inne på samma sak som #11.
"Utslagen börjar på morgonen och kliar när det är uppsvullet (ca 2 timmar) men försvinner helt tills kvällen och kliar inte alls då". Allergi mot tvättmedel?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Zepp
9/24/14, 11:31 PM
#14

Ser ut som nässelutslag!

http://xn--nsselutslag-l8a.se/nasselutslag-symtom.html#.VCM3sfl_umh

Min mor hade hemska sådana, det visade sig till slut att det var hårfärgningsmedlet.

Man kan använda de i hela sitt liv.. men till slut blir man överkänslig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
9/25/14, 1:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ser att fotot inte kom med.

Honestyisdead
9/25/14, 1:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Och när det ser ut som rivmärke

Andreastör
10/21/15, 7:37 PM
#17

Har också exakt samma problem som tydligt beskrivs. Jag lever kanske något ohälsosammar men precis som för dig kom det när jag drog ner på kolhydraterna!!! Allt är exakt lika. Även min syn på långt håll varierar precis som din men fungerar vid stadig fokusering. Snälla följ upp den här tråden om ni hittat vad felet är. Skulle vara guld värt. Andreas.torneholm@gmail.com

Pernila
12/11/15, 9:06 AM
#18

Jag har också exakt samma symptom som du och mina utslag ser identiska ut med de bilder du har lagt in. Jag har haft dessa symptom i en månad nu och vet inte vad jag ska göra. Har precis idag fått ett väldigt uppsvullet ögonlock, inte roligt! Jag undrar om du har fått några svar på vad detta kan vara? Jag varit på vårdcentralen och de såg ut som frågetecken. Kom därifrån med ett recept på allergimedecin och kortisonkräm men det känns som en ren gissning från deras sida. Vet någon vad detta är och vad man gör åt det?

Upp till toppen
Annons: