Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1629 ggr
Maria
2014-03-11 10:58

Glasögon

Igår hämtade jag ut mina nya progressiva terminalglasögon eftersom jag numera jobbar mest framför data.

Dessutom beställde jag ett par privata progressiva glasögon.

Jag har ju balansproblem och jag var beredd på att detta skulle ställa till det men inte så mycket…Lipar

Nu är det ju bara dag 2 så jag kanske ska lugna mig men ni andra som eventuellt har progressiva glasögon. Hur lång tid brukar det i regel ta för att vänja sig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
mogfarm
2014-03-11 12:00
#1

Jag har haft progressiva sen jag var 35, det var alltså inte för vanlig åldersynthet och jag hade haft behov av det i flera år. Har alltså haft några par vid det här laget. Jag har vant mig snabbt, har snabbt fått en minskning av ansträngdhet i ögonen och annat. Men jag köpte ju också nya glasögon nyligen, och dessa är även för astigmatism som jag fått efter ögonoperationer. Det var alltså en helt annan styrka på dessa. Det kändes som en smärre fylla att gå omkring med dem först! Det tog några dagar innan jag vande mig.

Maria
2014-03-11 12:04
#2

#1 Tack.

Jag vinglar ju redan innan med min krycka och har svårt för när mycket rör sig runtomkring så det känns som jag åker karusell😃

Sitter jag still och t.ex läser och tittar upp emellanåt så funkar det hur bra som helst.

Jag får helt enkelt ge det lite tid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mogfarm
2014-03-11 12:12
#3

#2 Ja gör det. Det kan säkert ta lite extra tid eftersom du har problem med balansen sen innan.

mollyt
2014-04-23 22:17
#4

Jag skulle säga att det ska kännas bättre inom en vecka - annars ska du gå tillbaka till optikern där du köpt glasögonen och berätta hur det känns.

Det finns alltid en del personer (som med balansproblem till exempel) som har svårt att adaptera till progressiva glasögon. Men hur fort man adapterar är olika, beror på hur snabbt hjärnan anpassar sig. Vissa gör det på 1 minut medan andra behöver 2 veckor.

/ Specialutbildad optiker

Maria
2014-04-24 07:54
#5

Det har gått ganska bra tycker jag och jag är inte mer yr än innan nu. Jag går ju med krycka och har svårt för hastiga rörelser och olika ljus men det beror sannolikt inte på glasögonen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: