Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 106796 ggr
2014
2/14/14, 4:57 PM

Blåmärken utan orsak. ?

Hej! 

Jag har dom senaste månaderna fått en massa blåmärken på benen och dessa har kommit utan någon orsak.. Har dom ej hela tiden utan det kommer en massa blåmärken sen försvinner dom efter nå vecka och efter några dagar-veckor kommer dom tillbaka igen. 

Har dock fått 2 blåmärken som jag vet hur dom kom till (tror jag) det var när jag hade benet på soffbordet.. 

Men varför har jag inte fått blåmärken utav det förut? :S

Dom gör inte ont eller något, men tycker inte det känns så bra att ha en massa blåmärken på benen bara :S känns inte som det är något bra när man aldrig haft detta problem innan. Men, vad vet jag :)

Har någon haft nå liknande problem eller kanske vet vad det kan vara?

Annons:
2014
2/14/14, 4:58 PM
#1

Jag har precis fyllt 17, ifall det spelar någon roll :P

fidojunior
2/14/14, 6:12 PM
#2

Blåmärken kan man få utan att ha orsakat det själv. Det är blodkärl med syrefattigt blod som går sönder och blodet koagulerar/klumpar ihop sig för att stoppa blödningen och täpper till skadan. Inget som är farligt.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Maria
2/14/14, 7:17 PM
#3

Nu verkar det ju som dina blåmärken är avgränsade till benen och jag vet heller inte vad du menar med en "massa blåmärken" Är det både på underben och lår?

Får man mycket blåmärken helt plötsligt utan någon orsak så kan ett besök på vårdcentralen vara bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

2014
2/14/14, 7:28 PM
#4

2# Jaha okej, vad bra! :) Tack för svaret

3# Dom kommer mest på vaderna och smalbenen men kan även få några på låren. Men dom på underbenen är större än dom jag får på låren. Vet ej varför men så är det. 

Brukar få mellan 4-10 blåmärken per ben när dom kommer.

fidojunior
2/14/14, 9:39 PM
#5

Blåmärken brukar inte vara farliga men är du orolig så vänd dig till skolsystern. 

När jag var yngre brukade jag också ha blåmärken på ben och fötter utan anledning. Jag minns att jag en kväll grät inför min pappa för att jag ansåg mig vara "konstig" och "onormal" som hade blåmärken bara sådär haha.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

M A N I N A N
2/15/14, 12:07 PM
#6

Gå till vårdcentralen eller elevhälsan. Om man får blåmärken utan anledning ska man kolla upp det. Så sades det när mitt äldsta barn var baby, vilket var längesen men det borde gälla fortfarande.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
mogfarm
2/16/14, 11:42 AM
#8

Hur mår du bortsett från blåmärkena? Har du lättare fått infektioner och/ eller varit trött?

Rutan_
2/16/14, 10:08 PM
#9

Du borde få det kollat av läkare, det kan vara något fel på blodets levringsförmåga med mera.

2014
2/16/14, 10:12 PM
#10

5# Haha ja okej, ja jag är väl inte så direkt ^^ 

6# Jo jag ska faktiskt dit nästa vecka. 

7# Vart lite trött i kroppen denna vecka bara, men det börjar bli bättre nu. Men annars är allt som vanligt och jag mår bra :)

2014
3/6/14, 7:31 PM
#11

Vet inte om någon bryr sig men jag skriver ändå ^^  Hade för lite vita blodkroppar vid första blodprovet, på det andra var det lite bättre men dom hittade tydligen något annat så dom ska undersöka vidare på det. Så har fortfarande inte direkt fått något svar av doktorn ännu, så får vänta ett tag till. :)

M A N I N A N
3/6/14, 7:53 PM
#12

Så bra att du kollar upp det :)

M A N I N A N
3/6/14, 8:34 PM
#13

Och självklart är vi många som bryr oss, så fortsätt berätta hur det går :)

Annons:
mogfarm
3/6/14, 8:37 PM
#14

Väldigt bra att du kollar upp det! Jag hoppas att det inte är allvarligt, men det kan vara det så bra som sagt.

Disturbed-Angel
3/7/14, 10:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag får också lite spontana blåmärken då och då. Min läkare sa att det kan bero på att man har en viss tendens att få blåmärken av tryck. Så om du till exempel sitter på knä på ett hårt golv så kan man få blåmärken som uppstår utan att man slagit sig.

vallhund
3/8/14, 1:32 AM
#16

Om man äter eller inhalerar kortison regelbundet så blir huden skör o man får lättare blåmärken o sår.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

2014
3/10/14, 6:04 PM
#17

15# Oj många blåmärken! Jo det vet jag om. Mina hamnar dock mest på vaderna :s 

Jag har i alla fall fått en kallelse till en reumatologisk mottagning nu. Vet ej varför egentligen då jag ej har ont i leder eller sånt menmen. Dom skulle även kolla en annan grej, så får väl svar om det nångång denna vecka. Hoppas jag :)

Disturbed-Angel
3/10/14, 8:01 PM
#18

#17 Okej.. Hoppas du kan få några svar då!

mongu
3/11/14, 6:41 AM
#19

# 17 Men du måste ju varit hos en läkare som remitterat dig till Reumatolog, på vilka grunder?

Det måste din läkare ha talat om för dig, för ingen remitterar utan att berätta för patienten.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

2014
3/11/14, 3:26 PM
#20

19# Jo jag har varit hos en läkare men han visste inte riktigt varför jag fick dessa blåmärken. Sen tog jag blodprover och dom skickade han till något ställe som sen föreslog att han skulle diskutera med en reumatolog. Och nu fick jag en kallelse dit.

Men det känns som att mina blåmärken inte har nått med det att göra för om man har reumatism har man väl ändå ont i leder m.m ?

Men å andra sidan är dom ju mer kunniga än mig, så jag får väl se vad som händer efter jag varit där.

Annons:
Maria
3/11/14, 3:36 PM
#21

#20 Det var inte till hematologen som du ska då? Namnen är ju väldigt lika men hematologi handlar om läran om blodet och dess sjukdomar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mongu
3/11/14, 4:45 PM
#22

Ja det låter rimligt att det kan va hematolog om det är pga dina blåmärken.

Skickade läkaren dina provsvar vidare till nån annan som ansåg att du skulle remitteras vidare?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

vallhund
3/11/14, 11:51 PM
#23

#20 Det finns massvis av olika reumatiska sjukdomar, alla leder inte till smärta i lederna.

Jag har själv genomgått en reumatologisk utredning. Där ingick en hel hoper blodanalyser som läkarna på VC inte ens visste var de var.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

2014
3/12/14, 11:21 AM
#24

21# Nej var hos en Reumatolog. :) Men tror mina blodprover skickades dit först, men dom kunde ej se något fel där. 

Men hade inget reumatiskt vad dom kunde se, så fick ta nya blodprover idag och ska få svar nästa vecka. På vad vi ska göra beroende på hur proven ser ut. 

Men tror ej detta är något farligt/dåligt i alla fall. :) För jag mår ju som sagt bra annars, och det säger läkarna med osv. Men hade ändå vart kul med något svar om varför jag får blåmärkena, men men vi får se sen.

2014
3/12/14, 11:23 AM
#25

22# Nej tror bara han skickade mina prover till en hematolog först. Tror det hette hematolog i alla fall.

Upp till toppen
Annons: