Annons:
Etikettvikt
Läst 5522 ggr
Aci
2013-11-13 00:00

Hjälp med att gå ned i vikt?

Kan jag få några tips hur jag kan gå ned i vikt? Jag väger på tok för mycket och vill försöka gå ned, jag har försökt tidigare men gett upp. 
Jag vill helst inte köra med någon strikt diet utan jag vill kunna äta normalt kanske med några små ändringar men inte bara äta fett eller bara grönsaker eller sådant. Hjälp?

Annons:
Lia
2013-11-13 00:13
#1

Jag vet precis hur det känns! Själv lider jag av ätstörning och har provat det mesta. Ingenting har känts bra. Men nu har jag upptäckt att genom att äta 3 mål mat och 3 mellanmål per dag så går jag faktiskt ner. Jag äter ganska lite i vanliga fall, men jag vill gärna äta mindre. Och genom att äta såhär ofta så funkar det! Man äter mindre automatiskt. Se till att ligga på 500 kcal i underskott så kommer du nog att rasa tror jag! Sen är det såklart olika från person till person. Men denna "gamla hederliga" metod är väldigt bra, ger man det några veckor så ser man resultat. I alla fall jag :) Sen har jag lagt av med all form av godis och sånt. Men jag tillåter mig ibland lite sylt på gröten eller så. Och så länge man äter mycket resistent stärkelse så blir man mätt fortare.

Mina mål ser ut: Frukost/lunch/kvällsmat - 300 kcal st. och 100 kcal per mellanmål. Det blir ca 1200 kcal per dag för mig. Jag vill inte äta mer, och då känner jag inte att jag behöver det heller. Men du skrev ju att du inte vill gå på strikt diet, så jag tror att det är smart att börja med att först räkna ut vad din dagliga energiförbrukning är, och sen dra bort 500 kcal för underskott som sagt :)

Lycka till!

Cahira
2013-11-13 03:49
#2

Hur ser dina motionsvanor ut?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[mia323]
2013-11-13 08:15
#3

Det finns en grupp här på iFokus som heter 5:2 dieten. Det är ingen diet utan man äter vanlig mat men halvfastar 2 dagar i veckan. Kanske kan det vara något för dej. Tyvärr gör inte motion så mycket för vikten men har en hel del andra hälsovinster.

Aci
2013-11-13 08:46
#4

#1 Okej tack för tipset men det är svårt för mig att mäta maten om jag säger så då jag inte äter hemma utan på en restaurang (bor på internat)
#2 Jag går ca en timmer per dag
#3 Jag läste om den igår, den verkar bra men om jag blir hungrig så blir jag mycket lättirriterad och som jag skrev till #1 jag kan typ inte mäta maten om jag inte kan göra det på internet på något sätt

För övrigt så brukar jag äta något gott på lördagar men brukar inte äta sylt/socker till annat än typ pannkaka och plättar och då brukar jag inte ta så mycket så det är inte så att jag går runt och äter onyttigt.
Jag åt mindre ett tag och jag märkte att jag gick ned lite så det kan nog vara ett alternativ. Det svåra är att veta hur mycket jag ska äta för att det ska funka och att jag samtidigt ska gå ned. Det kommer ta en hel del tid då jag tror att jag behöver tappa 30kg för att komma i den form jag vill vara i…

Maria
2013-11-13 08:51
#5

Att ta kontakt med en dietist kan vara en väg.

Det gäller att hitta något som passar. Alla är vi olika och lever olika liv. Man får liksom hitta sin egen väg tror jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aci
2013-11-13 09:23
#6

#5 Jag vill inte göra det, pratar ogärna i telefon och h*n kan inte komma hit. Jag vill försöka göra det själv för om jag har någon annan som pushar mig som sedan försvinner kommer jag med största sannolikhet gå upp igen

Annons:
Maria
2013-11-13 09:29
#7

Du bor på internat skriver du. Har ni inte tillgång till någon sköterska där? Det kan ju vara en väg att gå.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[rumelle]
2013-11-13 10:28
#8

En bra början kan vara att äta mindre portioner. Du ska inte känna dig mätt efter en måltid, men däremot ska du känna dig nöjd och ohungrig. Ta inte om en till portion bara för att det är gott. Minska på potatis/ris/pasta, lägg till extra grönsaker istället. Minska på bröd och ät knäckebröd istället för mjukt bröd. Drick ett stort glas vatten före varje måltid. Undvik sådant som innehåller socker.

Aci
2013-11-13 15:54
#9

Jag äter inte överdrivet mycket pasta/potatis/ris och jag äter alltid grönsaker till maten. Jag brukar inte heller äta mjukt bröd, jag äter två hårdmackor med en ost skiva på vardera och smör samt en filtallrik med lite flingor till frukost… Annars äter jag vanligtvis inga mackor

Lia
2013-11-13 18:18
#10

Jag känner med att jag vill gå ner ca lika mycket som du. Och jag väger eller mäter inte heller min mat. Jag ser till att ta en potatis, en fiskbit, lite sås, och massor av grönsaker. Jag blir faktiskt mätt på det, och blir man inte det precis i början så vänjer man magsäcken till att bli mätt. Det som hjälpt mig mest är att ha tagit en/ett av allt, och även att inse att frukt är bra, men det är också kalorier! Så det äter man också med måtta.

Cahira
2013-11-14 00:57
#11

Hunger kan vara törst:

The truth is, most people confuse thirst and hunger, often mistaking the former for the latter. Clinical studies have shown that 37% of people mistake hunger for thirst because the thirst mechanism is so weak. By doing so, the body is led to think that it needs food when what it’s really asking for is water. Moreover, the fact that the symptoms of dehydration (i.e. feeling weak, dizzy and cranky) mimic those of hunger contribute to people’s confusion between the two signals.

Not a lot of people know that you don’t necessarily have to wait until you’re thirsty to grab a drink. Generally, the thirst mechanism kicks in when you’re around 1 to 2 percent dehydrated, which is measured by body weight change due to sweat loss. Real dehydration occurs by the time at least 2 percent of your body weight is reduced, causing you to suffer side effects like headaches and nausea sooner. Stock up on water all day long to avoid this.

http://www.pureandhealthy.com/blog/2010/08/hungry-you-could-be-confusing-it-for-thirst/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lia
2013-11-14 01:19
#12

#11 Så sant!

Aci
2013-11-15 00:00
#13

#10 Det låter ju som en god idé 

#11 Jag dricker mycket vatten varje dag men jag brukar bli väldigt hungrig till lunch/middag och då hjälper inte vatten

Annons:
Ove-D
2013-11-16 10:31
#14
  • Ät regelbundet. Hoppa inte över måltider! Låt det inte gå mer än 4 timmar mellan du stoppar i dig något. Ta ett hårdkokt ägg, en morot eller några torkade bär och pumpafrön och ha alltid med dig som mellanmål. Många äter solrosfrön och de innehåller mycket omega 6 så det ska du bara äta i måttlig mängd.
  • Använd en mindre tallrik än vanligt. Det gör att du äter lite mindre.
    Ät bara sötsaker en dag i veckan, inte varje dag! Och proppa inte i dig utan ta bara några bitar och lägg sen undan resten. 
  • Gör matlådor som du har med dig till jobbet, de gör dig mätt och du slipper sötsuget! Dessutom sparar du pengar.
  • Undvik pizza, hamburgare och annan snabb-/hämtmat. Undvik också panerat. 
  • Sov regelbundet, helst 8-9 timmar varje dygn! Kortisol (stresshormonerna) triggas igång av för lite sömn! Om du sover dåligt en natt, ta en powernap under dagen.
  • Var social med personer du tycker om! Det kanske inte gör att du går ner i vikt (så vida ni inte går ut och går eller sportar tillsammans förstås) med du blir gladare och mer positiv och får tillbaka energi. Men skippa kakan eller bullen till kaffet och ta en frukt eller grönsak istället! Delge gärna din omgivning om mål och ditt nyttigare levnadssätt. Det motiverar och smittar av på andra så kan ni bli flera som sporrar och uppmuntrar varandra. Men var också stark och tacka nej till saker du inte vill göra eller mår dåligt av, både när det gäller kost men också aktiviteter.
  • Använd hellre måttband än våg! Ja ett mål kan ju vara att gå ner i vikt men oftast är det att bli smalare vi vill. Om du tränar på gym och tränar hårdare så bygger du muskler. De väger. Men du blir smalare. Dvs du kan faktiskt gå upp i vikt men bli smalare! 
  • Självklart är det också bra att röra på sig. Ha som mål att inte sitta stilla mer än en halvtimme åt gången! Sträck på dig, vicka på fötterna, höj benen upp och ner (om du exempelvis sitter på möte och inte kan resa dig). Ställ dig upp istället för sitt osv. Eller så kan du sitta på en pilatesboll så att du stärker bålen. Promenera eller cykla istället för att ta bilen om du kan (ja man kan faktiskt gå 2-3 km istället för att ta bilen!) Ta en halvtimmespromenad i dagsljus 1-2 gånger om dagen så får du både frisk luft och D-vitamin! Gör något aktivt varje dag som att gå och handla, simma, påta i trädgården osv. Allt är bättre än att vara stilla! Börja gärna varje dag med en promenad så kickstartar du förbränningen! Lyssna på musik, gå med stavar eller gör något som gör att du håller en ganska rask takt. Någon dag i veckan är det bra att ta en långpromenad på exempelvis en mil eller mer. Men kom ihåg att ta med dig vatten/vätska (utan sötningsmedel)!  
  • Var stolt och njut av varje framgång! Se varje litet steg som en vinst! Stirra dig inte blind på bakslagen (om de inte är alltför stora). Ha rimliga mål både kortsiktigt och långsiktigt. Sluta inte med att leva sunt!
Ove-D
2013-11-16 10:41
#15

En kickstart kan vara att ta en vecka med "bantarsoppa"! En soppa som är tuffare för kroppen att bryta ner än vad det ger i kalorier. Du blir mätt och får näring men du går inte upp i vikt. Kanske kan passa till 5:2-dieten(?) Du får äta/dricka denna soppa hur mycket som helst! Du behöver alltså inte vara hungrig.

BANTARSOPPA 
½ vitkålshuvud
4-6 gullökar
4 morötter
1 rotselleri och/eller 1 selleristjälk
2 paprikor
2 burkar krossade tomater
2 påsar löksoppa eller 3 grönsaksbuljongtärningar
2 liter vatten 
Kryddor efter smak tex timjan, lagerblad, chili, kanel, ingefära, vitlök (ingen salt!) Skär grönsakerna i den storlek du vill ha dem. Om soppan mixas slät uppfattar vissa att den smakar mindre lök och då kan man ha den i en termos och dricka när lusten faller in eller det börjar suga i magen.
Kokas 30 minuter.

Ove-D
2013-11-16 10:42
#16

Börja gärna dagen med en 1/2 grapefrukt, 1 kopp örtte (utan socker och mjölk). 

Drick dagligen 1,5-2 liter VARMA drycker (örtteer, varmt citronvatten osv) utan socker eller andra sötningsmedel (alltså även light!) Ha alltid en vattenflaska till hands!

Jag har gått ner 3 kg (har ca 15 övervikt så resan fortsätter) av att dricka varmt och alltid ha halva tallriken med grönsaker och ha en mindre tallrik (mindre portioner).

Jag äter så mycket basbildande som möjligt och försöker undvika sånt som försurar kroppen som   svart te (örtte är bra), kaffe, kakao, nikotin, kolsyrade drycker, alkohol, brysselkål, margarin, bönor som inte är gröna, e-nummer (tillsatser), sötningsmedel (honung är ett av få sötningsmedlet som inte försurar kroppen), vanlig komjölk och ost, pasta, ris, majs och potatis.
Ät bara bröd till frukost! Surdegsbröd är nyttigt men gör kroppen sur så undvik det! Dinkelfullkornsbröd är bättre. Allt bröd bakat på vete och råg är försurande för kroppen. Knäckebröd är inte lika försurande (så vida det inte är gjort på surdeg).

TESTA DIG! Hur vet du då om du är försurad? Köp lackmuspapper och testa dig genom ett urinprov på morgonen (dvs första toalettbesöket) och/eller genom testa din saliv på morgonen. Ph-stickor finns att köpa på apotek.

Aci
2013-11-20 10:51
#17

Tack för dina inlägg #6 

  • Ät regelbundet. Hoppa inte över måltider! Låt det inte gå mer än 4 timmar mellan du stoppar i dig något. Ta ett hårdkokt ägg, en morot eller några torkade bär och pumpafrön och ha alltid med dig som mellanmål. Många äter solrosfrön och de innehåller mycket omega 6 så det ska du bara äta i måttlig mängd.
    Jag äter frukost, lunch och middag. Dock är det 6 timmar mellan lunch och middag

  • Använd en mindre tallrik än vanligt. Det gör att du äter lite mindre. 
    Jag har inte egna tallrikar så det går inte
    Ät bara sötsaker en dag i veckan, inte varje dag! Och proppa inte i dig utan ta bara några bitar och lägg sen undan resten.
    Jag brukar bara äta på lördagar 

  • Gör matlådor som du har med dig till jobbet, de gör dig mätt och du slipper sötsuget! Dessutom sparar du pengar.
    Jag jobbar inte, går skola och det är bra mat.

  • **Undvik pizza, hamburgare och annan snabb-/hämtmat. Undvik också panerat. 
     Ibland är det pizza/hamburgare men ganska sällan
    **

  • Sov regelbundet, helst 8-9 timmar varje dygn! Kortisol (stresshormonerna) triggas igång av för lite sömn! Om du sover dåligt en natt, ta en powernap under dagen.
    Jag brukar sova 6-8h, sovar jag mer än 9 blir jag jättetrött

  • Var social med personer du tycker om! Det kanske inte gör att du går ner i vikt (så vida ni inte går ut och går eller sportar tillsammans förstås) med du blir gladare och mer positiv och får tillbaka energi. Men skippa kakan eller bullen till kaffet och ta en frukt eller grönsak istället! Delge gärna din omgivning om mål och ditt nyttigare levnadssätt. Det motiverar och smittar av på andra så kan ni bli flera som sporrar och uppmuntrar varandra. Men var också stark och tacka nej till saker du inte vill göra eller mår dåligt av, både när det gäller kost men också aktiviteter.
    Jag är med folk nästan hela den vakna tiden bland annat promenader med hunden

  • Använd hellre måttband än våg! Ja ett mål kan ju vara att gå ner i vikt men oftast är det att bli smalare vi vill. Om du tränar på gym och tränar hårdare så bygger du muskler. De väger. Men du blir smalare. Dvs du kan faktiskt gå upp i vikt men bli smalare! 
    Jag gick ner ett kilo under en tid och tappade jättemycket runt midjan trots att jag tappat så lite. Till min besvikelse så tappade jag nästan inte något runt låren där nästan hela min vikt sitter

  • Självklart är det också bra att röra på sig. Ha som mål att inte sitta stilla mer än en halvtimme åt gången! Sträck på dig, vicka på fötterna, höj benen upp och ner (om du exempelvis sitter på möte och inte kan resa dig). Ställ dig upp istället för sitt osv. Eller så kan du sitta på en pilatesboll så att du stärker bålen. Promenera eller cykla istället för att ta bilen om du kan (ja man kan faktiskt gå 2-3 km istället för att ta bilen!) Ta en halvtimmespromenad i dagsljus 1-2 gånger om dagen så får du både frisk luft och D-vitamin! Gör något aktivt varje dag som att gå och handla, simma, påta i trädgården osv. Allt är bättre än att vara stilla! Börja gärna varje dag med en promenad så kickstartar du förbränningen! Lyssna på musik, gå med stavar eller gör något som gör att du håller en ganska rask takt. Någon dag i veckan är det bra att ta en långpromenad på exempelvis en mil eller mer. Men kom ihåg att ta med dig vatten/vätska (utan sötningsmedel)!  
    Jag sitter en hel del framför datorn men jag sitter nästan aldrig helt stilla, jag tränar även hunden korta pass ofta så jag reser mig ofta upp och jag har inget körkort

  • Var stolt och njut av varje framgång! Se varje litet steg som en vinst! Stirra dig inte blind på bakslagen (om de inte är alltför stora). Ha rimliga mål både kortsiktigt och långsiktigt. Sluta inte med att leva sunt! 
    Jag har tänkt försöka

    Börja gärna dagen med en 1/2 grapefrukt, 1 kopp örtte (utan socker och mjölk). 

    Drick dagligen 1,5-2 liter VARMA drycker (örtteer, varmt citronvatten osv) utan socker eller andra sötningsmedel (alltså även light!) Ha alltid en vattenflaska till hands!

    Jag har gått ner 3 kg (har ca 15 övervikt så resan fortsätter) av att dricka varmt och alltid ha halva tallriken med grönsaker och ha en mindre tallrik (mindre portioner).

    Grattis för din nedgång, jag har ett litet problem med det du skrev över och det var att jag inte dricker te. Jag har smakat många olika men som mest har jag lyckats svälja två små klunkar då jag inte kunde tala pga ont i halsen
    **
    Jag äter så mycket basbildande som möjligt och försöker undvika sånt som försurar kroppen som   svart te (örtte är bra), kaffe, kakao, nikotin, kolsyrade drycker, alkohol, brysselkål, margarin, bönor som inte är gröna, e-nummer (tillsatser), sötningsmedel (honung är ett av få sötningsmedlet som inte försurar kroppen), vanlig komjölk och ost, pasta, ris, majs och potatis.
    Ät bara bröd till frukost! Surdegsbröd är nyttigt men gör kroppen sur så undvik det! Dinkelfullkornsbröd är bättre. Allt bröd bakat på vete och råg är försurande för kroppen. Knäckebröd är inte lika försurande (så vida det inte är gjort på surdeg).
    **
    Jag är under 18 så jag varken röker, dricker eller snusar. Jag är inte så förtjust i bönor, brysselkål, kaffe.. Jag äter en-två ostskivor/dag till hårdbröd. Det är sällan jag äter ris och vanlig potatis tycker jag inte är så jättegott.
    Jag brukar äta fil och macka till frukost.

MolnBlomman
2013-11-20 13:42
#18

Ägg är bättre än bröd. :-) Mättar bättre och innehåller mindre kolhydrater.

Halvdansken
2013-11-21 18:10
#19

Hur lång är du och vad väger du?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Aci
2013-11-28 11:46
#20

#19 Mellan 171 och 174 (vet ej exakt) och vägde 120 då jag vägde mig sist

Annons:
Aci
2013-11-28 13:38
#21

Vilken frukt är bäst att äta för att man ska få mer mättnadskänsla men som inte "lägger på"?

Ove-D
2013-11-28 17:02
#22

De flesta frukter triggar sötsug.

Avokado är mer mättsamt och innehåller nyttiga fetter.

Bananer är fetare och mer mättsamma men är också söta.

Jag har hört att meloner är nyttiga men för mig innehåller de mest vatten och är inte så mättsamma. Ett alternativ som är lättare att ha med är pumpafröer och torkade bär.

Om du vill bli mätt utan socker och fett så titta mer på grönsaker. Själv gillar jag morot. Lätt att ha med i en påse i handväskan.

Aci
2013-11-28 23:12
#23

#22 Så jag ska bunkra morötter? 
Jag tror min idealvikt skulle ligga på omkring 75 kg för jag är "naturligt" grov om man säger så…
När börjar kroppen lägga på sig och går in i "svält stadiet?" är det om man känner sig hungrig eller om man inte får i sig det man ska?

Ove-D
2013-11-29 12:17
#24

Om du äter fett och protein så är det mer mättande än vad socker och stärkelse är. Att gå hungrig och svälta ser inte jag som något positivt. Varken för kroppen eller humöret.  

#23 Äter du frukt till lunch och middag? 

Jag tänkte morötter mer som mellanmål. Mellan exempelvis lunch och middag och det blir för många timmar mellan. Själv vill jag helst äta var 4:e timme och om det går längre tid så har jag antingen kokt ägg (inte magert men mättsamt) eller morot i handväskan. Rå blomkål, vitkål och broccoli går också att ha i handväskan men vissa personer får mycket gaser av kål och ägg. Själv får jag mycket gaser av stärkelse. Fröer som exempelvis pumpafröer är mättsamma men innehåller ju både fett och protein.

Om du känner sug kan också att dricka vatten (citronvatten, gurkvattten och örtteer är också bra). Det stillar suget i magen men du blir ju inte "mätt".

Att dricka varmt är mer "mättsamt" och milt för kroppen än att dricka kallt har min akupunktör lärt mig.

Aci
2013-11-29 12:52
#25

#23 Efter middagen oftast…
Men om jag kan dra ner rejält på måltiderna och äta något efter som mättar mer men som inte är onyttigt?

Ove-D
2013-11-29 23:05
#26

Annars kan du väl äta nyttig middag? ;-)

Aci
2013-12-09 11:53
#27

#26 Det är svårt då man bor på internat då man inte har så mycket att välja på. Något mycket enkelt jag kan gör är att byta ut den mer onyttiga maten mot grönsaker för det finns alltid… Jag har skurit ned på mina mål förresten… rejält. Jag tar ca 1/3 av vad jag åt tidigare…

Annons:
Aci
2013-12-13 13:44
#28

Jag har gått ned 15kg sedan jag började tänka lite mer på vad jag åt… kring Augustus och då åt jag ändå mycket….

Aci
2014-01-10 12:15
#29

I vilken ordning brukar man tappa fett på kroppen? :o

Cahira
2014-01-10 20:54
#30

#29 Successivt, precis som det byggdes upp. Men kroppen är byggd att lagra fettet på specifika platser och det kan vara lite individuellt vart det är, men rumpa och lår brukar vara klassiskt hos kvinnor så fettreserverna brukar gå lite långsammare än "överflödet".

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Ove-D
2014-01-11 15:09
#31

#29 Det är väldigt individuellt som #30 skriver… Jag smalnar alltid av på kinder/haka först, ben och armar sen och sist mage.

Långa raska promenader är det som jag tycker gett mig snyggast kropp. Om jag cyklat mycket har jag fått större lår.

Aci
2014-01-15 17:20
#32

Okej tack för svaren, jag har tappat jättemycket vid nyckelbenen, vid revbenen samt handlederna jag har aldrig sett mina nyckelben förr och jag har aldrig heller sett revbenen. Nu ser jag dem om jag sträcker på mig :D

Ove-D
2014-01-16 05:17
#33

Detta är min personliga åsikt, men jag tycker att det är för smalt om revbenen syns. Att man kan känna dem är ju okej som på en häst eller hund osv men att de verkligen syns ja då skulle jag vilja ha lite mer massa.

Scorpio97
2014-01-16 09:49
#34

#32 Det är alltid roligt när man märker skillnad! (: Själv har jag gått ner nästan tio kilo, men såg inget själv fören folk började utbrista "Mäh, vad smal du har blivit!" när dom inte sett mig på ett tag. Först då kunde jag se på mig själv i spegeln och faktiskt inse att det syns. 

#33 Beror ju lite på hur dom syns också. Sträcker jag upp händerna i luften och drar in magen lite så syns mina revben, trots att jag har några kilo för mycket fortfarande. Står jag vanligt så syns dom inte, men känns om man trycker lite lätt. (Vilket jag är löjligt stolt över, för förr var man tvungen att trycka rätt hårt för att känna dom)

Jag tycker man börjar bli för smal om man ser revbenen tydligt när man står vanligt. Sen antar jag att det är olika på olika personer, vissa har väl tydligare revben än andra?


//Jessie

Annons:
Aci
2014-04-24 00:31
#35

#33 De känns bara men syns definitivt inte
#34 En bekant till mig frågade om jag hade gått ned och jag blev jätteglad hehe :)

Upp till toppen
Annons: