Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 7664 ggr
[Tilde]
11/19/12, 2:45 PM

Konstant svullna lymfkörtlar

Nu är det så att jag har haft konstant svullna lymfkörtlar, i bakhuvudet, halsen och ljumsken. Jag får jättelätt halsinfektioner/inflammationer och har hög sänka i blodet varje gång jag är hos läkaren. Jag har även haft problem med leder, t.ex. fick jag jätteont i knät i två veckor ungefär och kunde knappt gå, helt utan anledning. Jag har fått ledkulor på två fingar också. :(

Mina revben på vänster sida svullnade plötsligt upp tidigt i år och är fortfarande svullna. Det är riktigt obehagligt när det kommer tryck på dem, t.ex. om jag ligger på sidan när jag ska sova och det kommer vikt på revbenen, eller om sambon bara håller om mig då vikten från hans arm gör ont. Jag kontaktade en läkare som sa att "det är normalt att skelett växer" (hur nu det går till när jag är över 20 år gammal).

Jag blev utredd för SLE förra året och hade hög del ANA i blodet (Antinukleära antikroppar, alltså antikroppar som är riktade mot kroppens egna celler). Gick då till en reumatolog, men eftersom mina leder inte hade tagit skada än så kunde han inte säga vad som var fel.

Jag hade atopiskt eksem upp till jag var 10~ år gammal, om det har någon betydelse.. :/

Är det någon av er som har en aning om vad detta kan vara??? Jag får aldrig något svar av läkare och blir riktigt frustrera! Jag ska till en läkare imorgon, så jag får se vad hon säger, men förmodligen vet hon inte heller vad det här är…

Annons:
[Tilde]
11/19/12, 2:49 PM
#1

Glömde lägga till att jag gick ner ca 6 kg i vikt förra året och vägde till sist 47 kg!! Jag är 169 cm lång… Gick dock upp till 48 och höll mig där i ungefär ett års tid. Jag har ingen våg hemma nu, men tror jag har gått upp till 49-50 kg i alla fall. Men det var en stor nedgång av vikt utan anledning.

Maria
11/19/12, 3:34 PM
#2

Det är svårt att gissa.Jag antar att du är utredd för reuatism när du besökt en reumatolog.

Försök att skriva ner allting så att de får med det på läkarbesöket i morgon.

Du är ju vädligt smal också så du kanske har några brister av något slag. Äter du normalt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tilde]
11/19/12, 3:42 PM
#3

#2 Jo det ska jag nog göra, en lista på allt som är fel. Bra idé :)

Jag har alltid varit smal, men brukade väga 52-53,5 kg under gymnasiet innan jag gick ner i vikt. Jag äter ganka mycket faktiskt (älskar mat och efterrätt, hihi) och följer ingen diet eller liknande. Jag tar ibland tillskottsvitaminer med C och D-vitamin, så jag tror inte jag har brist på något. Sist jag tog blodprov sa läkarna att allt var normalt förutom sänkan som var hög och innan dess var det ANA-halten, samt sänkan som var hög. :/

Vi får se om de tar blodprov igen imorgon.

Lill-Kisse
11/19/12, 8:40 PM
#4

Något är fel. ANA är ett helt obekant begrepp för mig, men antikroppar som är riktade mot kroppens egna celler ska man inte ha. Det är, som jag har förstått det, tydlig indikation på reumatisk sjukdom. Det finns flera olika typer av reumatism, så den läkare som bara pratade om leder, verkar definitivt inte kunnig på området.

Så fort man har fått provsvar som visar på reumatism, bör motåtgärder vidtas. Numera finns många bra mediciner som kan bromsa upp förloppet, men det kan ta tid att prova ut vilken typ som passar just dig.

Ta upp din fråga igen här på "Reumatism iFokus". Där finns medlemmar med erfarenhet på området. Skaffa också remiss till Reumatologen för fullständig utredning.

[Tilde]
11/19/12, 8:43 PM
#5

#4 Mjo, det är det som var konstigt, att jag hade så hög halt ANA, men de andra proverna de tog var negativa. Jag antar att det är därför de uteslöt något reumatiskt. Men jag vet inte.. :S

Jag var hos en reumatolog, det var han som kollade mina leder, men det var i princip allt han gjorde… och när jag inte hade så ont att jag inte kunde böja på knän osv. så sa han att det inte var något reumatiskt. NÅGOT är fel, det vet jag, men jag vet inte vad. Rynkar på näsan

Men tack för tipset, ska fråga där om folk har blivit feldiagnostiserade eller känner igen mina symptom.

Lill-Kisse
11/19/12, 8:51 PM
#6

I ett annat sammanhang hade jag hög sänka. Läkaren på vårdcentralen uttryckte att hon var mycket orolig över det och beordrade mig att ta antiinflammatioriska värktabletter (p g a inflammationer och värk) och komma in ofta för att kolla sänkan. Hon släppte inte sin vakande hand över mig förrän sänkan hade blivit normal.

Annons:
[Tilde]
11/19/12, 8:57 PM
#7

#6 Nej jag har ju haft det jätteofta också! Det blir nog blodprov imorgon också för att kolla hur det är med sänkan nu. Det kan ju vara farligt för kroppen att ständigt vara inflammerad! Lite läskigt :/

Ladydragon
11/19/12, 10:07 PM
#8

Det tar ofta tid innan Reumatisk diagnos kan ställas så jag tycker det är konstigt att Reumatologen bara släppte dig Obestämd

sen tar det oxå tid innan lederna skadas av Reumatism och det kan ara svårt att se det på röntgen

det enda råd jag kan ge är att fortsätta tja på läkarna att försöka komma till Reumatologen igen

[Tilde]
11/19/12, 10:13 PM
#9

#8 Ja han sa i princip "eftersom du inte har så ont just nu eller har tagit skada så kan jag inte göra något". Obestämd Fick ju komma till reumatologen ungefär ett halvår efter mina symptom började, så det hade blivit lite bättre då, men det kommer och går. Är aldrig helt bra liksom och ibland blir det riktigt illa… :/ Röntga gjorde de inte alls, han bara kände och kollade lite.

Men jag hoppas att läkaren här i Danmark tar mig lite mer seriöst.

HolyDivinez
5/22/17, 12:37 AM
#10

Är det fibromyalgi du har? Låter så.

Upp till toppen
Annons: