Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 34717 ggr
[Vargöga]
6/16/12, 8:00 PM

Ont i svanskotan

Vet inte vad jag har gjort mer än att sitta hela dagarna. Försöker att vara uppe mellan varven och lägger mig ner för att vila svanskotan. Det började för ca ett år sedan och jag vet inte om det hänt något.

Men iaf så har det eskalerat rejält och jag ad som helst för att få bort denna smärta. Har läst på internet om ett tillstånd som jag inte kommer ihåg vad den heter och i värsta fall kan man operera bort svanskotan. Vill bara att smärta försvinner.

Gråter

Annons:
[Fröken P]
6/16/12, 8:21 PM
#1

jag har bara haft ont en gång i svanskotan, då hade jag ramlat och kunde knappt sitta, gå på toa eller annat som innebar att jag var tvungen att böja/huka mig. i två veckor höll det i sig. däremot har jag ofta ont i ländryggen, och då brukar jag använda värmedyna när det är som värst, kanske det är något för dig?

Halvdansken
6/16/12, 11:42 PM
#2

Jag har opererat bort min, för snart 40 år sen! Jag var 10-11 år och fick ont efter ett fall. Gå och kolla det om du haft ont så länge.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Vargöga]
6/17/12, 6:39 AM
#3

Tack. Jo jag skall ringa till HC på måndag och höra mig för.

Maria
6/17/12, 8:49 AM
#4

Här kommer en länk om "ont i svanskotan"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Vargöga]
6/17/12, 8:52 AM
#5

Tack, det var där jag läste. Skrattande

[Fröken P]
6/17/12, 8:55 AM
#6

#4  intressant läsning, och hjälp, hur uttalar man det där? Glad

Annons:
Maria
6/17/12, 8:56 AM
#7

Här kommer en länk om behandlingar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Vargöga]
6/17/12, 8:56 AM
#8

Hehe det undrar jag med.

Emelie-E
6/17/12, 9:37 AM
#9

Jag har också ont i svanskotan, något som jag har haft i flera år. Att vara gravid tog nästan knäcken på mig. Ibland är det bättre och ibland är det värre. Nu är det en period som det gör så där ont igen. När jag var gravid gick jag till en sjuksköterska som ville räta ut den eller något, men jag tackade nej och får helt enkelt stå ut med att ha ont. Jag har änna blivit van och hittat små knep som gör det lättare att resa på sig osv.

Emelie-E
6/17/12, 9:37 AM
#10

Fast jag menade en sjukgymnast :P

[Vargöga]
6/17/12, 11:00 AM
#11

Jag har försökt att hitta på en massa lösningar på detta men det gör lika ont vad jag än gör. Gråter Nu får det räcka tycker jag.

LoAEmma
6/18/12, 10:29 PM
#12

har du/ni varit till en naprapat? Kiropraktor? Massageterapeut?

Rekommenderas varmt!!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Vargöga]
6/18/12, 10:32 PM
#13

Nä inget av det har jag varit på. Får höra vad läkaren har att säga om detta.

Annons:
LoAEmma
6/18/12, 10:47 PM
#14

Ofta är naprapat/kiropraktor/massageterapeut bättre på det än läkare. En ortopedläkare är såklart mer inriktad på muskler och skelett. Men vill man först gå till läkare så ska man SJÄLVKLART göra det.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

mongu
6/19/12, 9:25 AM
#15

# 13 Hur mycket sitter du still på en dag? Det är viktigt att du har dels en bra stol, kanske med en bra sits eller dyna som avlastar svanskotan.

Sen att du ändrar ställning så inte belastningen blir på samma ställe hela tiden.

Försök att röra på dig och variera mellan sitta, stå, gå och ligga.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Vargöga]
6/19/12, 2:33 PM
#16

Jag kan sitta flera timmar per dag och på mitt jobb sitter jag ner hela tiden. En lite pausgympa på 5-6 minuter har vi. Här hemma försöker jag gå upp med jämna mellanrum och röra på mig och sträcka ut muskler. Ligger och vilar mellan varven för att avlasta svanskotan.

Var till läkaren idag för detta och han kände inte cysta, han kände inget onormalt överhuvudtaget. Fick Voltaren utskrivet som jag skall äta i 14 dagar tre gånger per dag.

mongu
6/19/12, 4:02 PM
#17

# 16 Då tycker jag att du ska va noga med att ta paus ifrån ditt sittande. Hemma får du helt enkelt låta bli att sitta så mycket.

Se till att ändra ställning ofta, ha en bra sittdyna, det finns de i gel som formar sig efter kroppen som är mycket bra. Då avlastar du svanskotan.

På jobbet kanske du kan varva mellan att sitta och stå. Det är ju så att om det inte finns så kan du be arbetsgivaren att anpassa din arbetsplats då du får dessa besvär.

Men A och O är att du kommer ihåg att inte bara sitta utan rör på dig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Vargöga]
6/19/12, 5:48 PM
#18

Precis. Här hemma försöker jag att gå en sväng mellan varven.Mellanåt sätter jag mig på ena benet under så att svanskotan kommer upp. Stolen är ganska hård.

På jobbet kan det bli lite svårt att stå och utföra mitt arbete, får inte den stabilititet då med att skara hinkarna men som tur är är jag där bara en kort stund.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: