Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 35856 ggr
[Agilityvovven]
2012-02-05 22:46

Operera näsan

Hej!

Vill bara höra om det är någon här som har opererat näsan ("invändigt"), eller om det är någon som bara vill dela med sig av operationshistorier…

När jag var runt sjuårsåldern upptäckte man nämligen att jag hade alldelles för stora polyper, men bestämde sig för att avvakta. Gick några år, och när jag var kanske tio så kollade man igen. Då hade polyperna "försvunnit", och istället såg man bara att jag hade svullna näsgångar. Fick kortisonspray som jag skulle ta i tre månader, och efter den tiden så blev det helt enkelt inte bättre och jag struntade i det.

För ett år sedan var jag hos en annan läkare som kollade min näsa, och denne trodde att jag aldrig hade haft några polyper, utan att den tidigare läkaren hade tagit fel. Han sa att jag helt enkelt hade för trånga näsgångar. Även här fick jag kortisonspray, och om det inte skulle hjälpa så kunde man ta till operation som sista utväg (men läkaren lät inte alls positiv till detta). Tog nässprayen, och fick stora sår i näsborrarna. Än en gång så struntade jag nu i kortisonsprayen.

Så jag skulle vilja operera näsan, för jag orkar inte med att ständigt vara täppt i näsan, alltid andas genom munnen, från och till bli nässprayberoende när jag är förkyld, ha det jobbigt när jag tränar då jag inte kan andas ordentligt, ha svårt att somna pga andningen osv.

Men jag känner mig så rädd. Har aldrig varit sövd och det verkar jätteläskigt. Och läkarna vill egentligen inte operera, så är det någon farlig/svår operation…?

Någon som har egna erfarenheter av detta?

*oj vad långt det blev…. sorry…*

Annons:
Maria
2012-02-06 06:17
#1

Jag har aldrig gjort denna operation själv men jag har varit med under sådana här operationer (som elev på Sahlgrenska Öron/näs/halsklinik)

Nu kan ju operationsmetoderna ha utvecklats för detta var flera år sedan men då var de en ganska vanlig operation. Man använde sig av huggmejslar och en hammare med plast/gummiyta för att på så sätt "mejsla" upp näsgångarna.

Nu är man ju sövd under själva ingreppet men som åskådare så ser det ganska så våldsamt ut. Rena rama träslöjden.

Jag har en liten fråga bara. Du skriver att läkarna egentligen inte vill operera. Hur menar du då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Agilityvovven]
2012-02-06 18:50
#2

Oj, vad brutalt det låter! Förvånad

Om jag förstod läkaren vi pratade med rätt, så var operation en allra sista utväg. Risk för problem, blödningar osv efteråt. Men jag vet inte, kan vara jag som tolkade det så också…

mongu
2012-02-06 22:23
#3

En operation är väl oftast sista utvägen för det är ett ingrepp och man brukar säga att "oskuret är bäst" men sen går det inte alltid utan man är tvungen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
2012-02-07 08:22
#4

Jag tänkte att du kanske kan kombinera din kortisonspray med olja eller liknande som mjukar upp i näsan. Det finns oljebaserade nässprayer också.

Kortison är bra på det sättet att det fungerar avsvällande så du kanske ska ge det ett nytt försök.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lill-Mari
2012-02-07 21:50
#5

#0 Jag har samma problem med näsan som du.Kortisonspray hjälper inte.Jag törs inte operera näsan för jag är rädd för att det känns hemsk under själva läkningen,svullen inuti näsa och ännu mer täppt förmodligen. Men det är jobbigt som det är nu..man kan ju knapt andas när man äter.

Maria
2012-02-07 21:53
#6

Det kan vara svullet efter läkning. Jag har en väninna som opererat bort en polyp bakom näsan och hon fick ha ett "rör" i näsborren i dryga veckan på grund av svullnad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lill-Kisse
2012-02-08 22:13
#7

Förstår att ständigt täppt näsa måste vara besvärligt. Vanliga sprayer hjälper dåligt. Man kan få torra slemhinnor och bli sårig. Tipset om näsolja är verkligen ett lyft. Numera använder jag bara Nozoil.

[Agilityvovven]
2012-02-09 16:03
#8

#4 & #7

Problemet är det att jag inte är svullen i näsgångarna, utan att det är för trångt där pga för mycket hud. Antagligen något som jag föddes med, men som blivit värre. Och då borde väl ingen spray hjälpa, eftersom att den inte tar bort hud, utan bara svullnader…

Maria
2012-02-09 16:23
#9

#8 När man vidgar näsgångarna med operation så tar man inte bort "hud" Jag vet inte riktigt vad du menar med för mycket hud?

Då mejslar man bort ben och brosk för att vidga gångarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Agilityvovven]
2012-02-09 18:44
#10

#9 Jaha, jag hade förstått det som att man tog bort hud för att få mer utrymme i näsgångarna. :) Men i vilket fall så hjälper väl ändå ingen spray, eftersom att det är ben & brosk som ska bort, inga svullnader.

Hur lång tid tar en sådan operation, och är det stor risk att man får problem under läkningstiden?

Lill-Kisse
2012-02-09 20:34
#11

Har du blivit röntgad så man kunnat se om du är trång i de övre luftvägarna på grund av benvävnaden eller slemhinnorna? Att du fått kortison antyder ju att läkarna tror att du har svullna slemhinnor.

Har bihålorna undersökts? Folk kan ha kronisk bihåleinflammation utan att begripa det själva.

Be att bli undersökt ordentligt hela vägen och inte bara bli tittad in i näsan.

[Agilityvovven]
2012-02-09 20:41
#12

#11 De har gått ner med kamera i näsan tre gånger. I somras var jag även med om två olyckor och fick då göra skallröntgen, och då såg man att jag hade bihåleinflammation, men läkarna tyckte inte att man behövde göra något åt det förrän jag fick problem av det.

Lill-Kisse
2012-02-09 20:56
#13

#12 Det var det värsta jag hört på bra länge! Skrikandes
Var där personen läkare? Du har ju problem. Gick det inte fram eller vad? Bihåleinflammation ska behandlas ögonaböj!

Har läkarna svårt att fatta, så gå till hälsokostbutiken och be om det bästa de har för närvarande när det gäller att få ut allt du har i bihålorna. Tyvärr får de inte sälja Silicea längre, men Sinova finns förhoppningsvis kvar. Sedan bör du få en penicillinkur mot inflammationen.

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2012-02-12 10:35
#14

För några år sedan gjorde jag en sådan näsoperation. Var förkyld länge och överanvände vanlig nässpray så hela näsan svullnade inuti. Då upptäckte läkaren att mina näsgångar var väldigt trånga, dels är jag väldigt smal över näsroten och dels har det genom åren bildats brosk i näsan (nåt som är vanligt).

De som det gjorde var att dels ta bort brosk, mjukdelar (delar av det som värmer upp inandningsluften vet ej vad den delen heter) men även lite ben för att öka utrymmet i näsgångarna. Genom att de bryter ner mellanväggen i näsan så tar de även ner slemhinnorna.

Var i några år lite överkänslig sen på vintern, då vädret svängde och då nös jag mycket.  Fick mycket bättre andning efter det, rekommenderar dock att om du ska göra den se till att bli sövd. Tyvärr blev jag bara lokalbedövad och ben kan man inte bedöva så det var inte roligt när de tog ”stämjärnet” och mejsla bort benbitar i näsan och bara krasljudet  inuti skallen var jobbigt tyckte jag.

Trots detta ångrar jag inte operationen då som sagt var andningen blev mycket bättre.

Upp till toppen
Annons: