Annons
Stress och Utbrändhet Läst 9180 ggr

Hjärtklappning

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Hej på er.

Jag har nyligen börjat ett nytt jobb och allting känns ju väldigt förvirrande och kaotiskt på jobbet innan man börjat komma in i rutinerna och lära sig allting.

Jag är som person ganska nervös och orolig av mig och vill alltid göra 110% och visa att jag kan. Jag blir tyvärr fort stressad och många gånger blir jag stressad på mig själv om jag inte lär mig tillräckligt snabbt. Så man kan ju kort säga att jag har höga krav på mig själv.

På senare tid har jag börjat få hjärtklappning, jag märker det speciellt när jag går och lägger mig och ska försöka sova. Det dunkar så hårt och det känns väldigt obehagligt. Känns som att hjärtat slår i otakt och jag får svårt att andas lugnt.

Kan månne hjärtklappning ha något att göra med koffein-intag att göra? Jag dricker normalt inte kaffe men på jobbet dricker jag nu två kaffekoppar om dagen (eftersom alla andra gör det, haha...). Kan detta månne ha något med hjärtklappningen att göra eller är det pga stress?

Visst kan koffein ge hjärtklappning men två koppar om dagen är tämligen lite och dricker du inget på kvällen innan du lägger dig så bör det inte påverka alls.

Det låter snarare som stress.

Hjärtklappning och att hjärtat slår dubbelslag är oftast ofarligt men mycket obehagligt.

Har du provat avslappningsövningar? Försöka skingra dina tankar är ju lättare sagt än gjort men värt ett försök.

Är pulsen mycket högre än normalt när du vilar? För ibland kan man känna hjärtats slag tydligare men att ändå pulsen är normal takt.

Börja med att försöka stressa av och hjälper inte det så ska du givetvis söka vård. Du kan säker få hjälp med både din stress och din hjärtklappning som säkerligen hänger ihop.

/Maria

Nja, jag tror nog inte att två koppar kaffe om dagen skulle ge dig hjärtklappning när du ska sova.

Min amatördiagnos blir nog stressen istället, eller kanske mer att du börjar drabbas av panikångest på grund av dina krav på dig själv och den nya situation du befinner dig i.

Ingen, inte heller du själv (!), kan begära att du ska kunna allt på jobbet från början.
Du måste ge dig tid att komma in i arbetet och framförallt minska kraven på dig själv, annars är risken stor att du slutar som många av oss andra med att köra huvudet rätt in i väggen i full fart.
Sen tar det tid att komma tillbaka.

Ta vara på kroppens varningssignaler, det finns en anledning till att du känner av dem.

/Niclas

Tack för era svar.

Jag har varit nästan 3 veckor på nya jobbet nu. De veckorna har jag i princip suttit bredvid damen som har skolat upp mig och sett på när hon jobbat. Och det var först i torsdags som jag började jobba självständigt med mina uppgifter, och jag kan säga att jag fick knappt någonting gjort!! Jag yrade på som en höna och nu har jag en hög med saker jag måste ta itu med efter påsken, som jag inte hann med innan. Är flera saker jag måste fråga av flera olika personer och det känns som att eftersom jag varit där i 3 veckor redan så tycker de andra "jamen hon borde ju börja kunna det nu...". Jag ogillar att lämna saker och ting på hälft, som jag var tvungen att göra nu innan påskhelgen. Jag vill helst ha gjort saker och ting meddetsamma.

Jag gillar jobbet, det är intressant och internationellt. Men jag längtar bara till den dagen när jag känner att jag börjar ha kontroll över mina arbetsuppgifter och inte behöver störa andra hela tiden med frågor.

Jag har inte direkt provat avslappningsövningar, brukar försöka andas in djupt ibland när jag känner att hjärtat börjar rusa iväg. Nu minns jag inte exakt vad en normalpuls går på i minuten, men när jag har testat så känns det ganska snabb på kvällarna.

Önskar bara jag kunde bli mindre stressad över allting och kunna ta saker och ting med ro..

Jag tror också att det mesta av det är stressen. Att du känner det mer när du går och lägger dej beror på att du inte fokuserar på någonting annat då och blir mer medveten om den egna kroppen. I det närmaste alla har extraslag och det är mer normalt än onormalt. Oftast så tänker man inte på det om man i övrigt är i mental och fysisk balans.

Jag som är hjärtsjuk bör helst inte dricka kaffe, te, energidrycker eller alkohol då detta rubbar hjärtrytmen. Länk till tabell för att se innehållet av koffein i olika produkter.
Dagens kaffekoppar är oftast mycket större än de 1,5 dl som är normal "dos", och om man dubblar mängden koffein som blir om du dricker 3 dl så blir det 240 mg. Om du inte är van att dricka kaffe så tror jag säkert att du kan känna av det om du dessutom kombinerar det med oro. Om man har druckit kaffe i några år så antar jag att man ökat acceptansen och inte känner av det.

Drick vatten och försök slappna av. Om några veckor så har du kommit in i arbetet och då ska du se att hjärtat lugnar ner sig Glad
Om det inte lugnar ner sig så kan det vara skönt att få en läkare att lyssna på det så att du får höra att det är okej och kan släppa den biten i alla fall.

Vänliga hälsningar Mitralis

Att komma till ett nytt jobb..alla vill vi ju ha full kontroll över våra arbetsuppgifter. Det blir ju så mycket roligare då..men alla är vi ju barn i början. Se tiden an..det kommer säkert att gå jättebra! Glad

Angående din hjärtklappning..jag vet ju inte hur gammal du är, men tror att detta är ett ganska vanligt problem hos kvinnor, som närmar sej klimakteriet. Jag känner så väl igen det du beskriver. Tycker du ska söka hjälp..dels för att kolla hjärtat, och dels för att det också finns bra läkemedel mot ofarlig hjärtklappning.

Lycka till! Glad

Elisabeth

Medarbetare på Livskvalitet

" Gör som havet..våga "

#4, tack för dina ord, det värmer. Jag känner mig lite taggad att gå till jobbet imorgon och ta itu med allt som jag inte hann med förra veckan, men å andra sidan har jag en ångest över det också. Men jag försöker intala mig själv att ta det lugnt, och göra en sak åt gången :) Och jag skippar kaffedrickandet denna vecka!

#5, Jag är lite av ett kontrollfreak och vill gärna ha koll över minsta lilla detalj, men som du sa, alla är vi barn i början. Det känns alltid som att jag stör när jag frågar andra om hjälp, men de borde väl förstå att jag är ny..

Jag är 25 och borde ju inte iofs ha hjärtproblem vid min ålder. Jag tror nog det beror på stressen och just därför vill jag försöka lugna ner mig, men om jag känner mig rätt så stressar jag iväg för minsta lilla. Jag gillar att ha mycket att göra, men när det vänds till en negativ stress som det har gjort nu så stannar min hjärna av och jag mår inte bra av det. Längtar till den dagen när jag känner att jag har kontroll över saker och ting på jobbet!

Hur är det med dej nu? Glad

#7, tack för att du frågar hur jag mår :)

Jag känner nog mig lugnare nu! För tillfället jobbar jag med ett annat projekt som är mindre stressigt. Men när det är över kommer jag att återgå till mina vanliga arbetsuppgifter och hoppeligen stressar jag mindre då!

Jag har fortfarande hjärtklappning ibland, men inte lika mycket som jag hade innan, och nu känner jag att jag kan kontrollera det lite mera. Jag försöker motionera så ofta jag bara kan, dricker mycket vatten och tar djupa andetag när jag känner att hjärtat börja rusa iväg. Jag känner mig definitivt lugnare i kroppen, men jag har fortfarande en bit kvar att gå :)

Så skönt att det går åt rätt hållGlad

/Maria

#7 Säger som bumbleboo, skönt att det går åt rätt håll Glad
Misstänkte att det skulle lugna ner sig med tiden. Bra att du känner att du har bättre kontroll över det hela nu. Kanske du ska belöna dej med en lugnande massage på någon trevlig salong? Glad

Nu har det ju gått ytterligare en tid och med risk att jag råkar påminna om något som du lagt bakom dej och glömt så är jag lite nyfiken och frågar igen hur det är med dej.

Hej!

Det är lite med en klump i magen när jag läser mitt originella inlägg. Jag mår bättre nu, det kan jag säga. Men å andra sidan har jag lite mindre ansvarsfulla uppgifter på jobbet för tillfället vilket antagligen har bidragit till att jag kan ta det lilla lugna. Då och då kan jag känna av svag hjärtklappning innan jag ska sova, men jag sover för det mesta rätt bra ändå. Jag motionerar så ofta jag kan (och orkar), och jag har slutat med att dricka kaffe på jobbet :)

Jag har haft rätt stressiga dagar emellanåt, och jag tar jobbet med mig hem ibland just såna dagar, men för övrigt tycker jag att jag är rätt bra på att stänga av jobbet när jag kommer hem.

Inte vågar jag påstå att jag är helt återställd, jag vet att det kan komma tillbaka när som helst, det har gått i vågor de senaste åren. Jag är tyvärr rätt mottaglig för stress och funderar lite för mycket :) Men såsom det är nu är det en klar förbättring till när jag skrev originainlägget!

#12 Vad skönt att det blir bättre och bättre Glad 
Det är bra att du är medveten om att du ibland måste ta det lite lugnare för att inte göra saken värre. Många kör ofta på tills det blir riktigt illa för man är för dålig på att vilja känna efter sådana där saker. Det är ju skillnad om man exempelvis brytit ett ben, då är det ju som det är. Men sådana här saker är lite mer subtila och därför svårare att parera.
Ha det gott!
/Mitralis

Hej hörni, tror jag behöver lite hjälp nu....

Jag har varit lite av ett allt-i-allo på jobbet sedan jag började. I mitten på september blev jag flyttad till en annan avdelning för att vikariera en som skulle på sjukledigt för resten av året. Jag hade bara sporadiskt varit på den avdelningen någon vecka då och då, hoppat in när han varit sjuk etc. Innan han for på ledigt hade jag ca 2 veckors "skolning".

Nu är det så att efter att han åkt på sjukledigt kom allt på en gång och lite till. Gör ju inte saken lättare att vi gick över till ett helt nytt datasystem i början på oktober och som den enda på denna avdelning så har jag ansvar för att få saker och ting att fungera i systemet, plus att jag ska hinna göra vanliga jobbet också. Jobbade 10 timmars dagar för att få ordning på systemet på min avdelning innan vi hade "go live", och någon dag satt jag 12 timmar och jobbade. Jobbar fortfarande på det men jag måste ju förstå och främst få gjort vanliga jobbet. Jag har sjukt många bollar i luften samtidigt och när man fått gjort en sak så är det direkt att gå över till den andra. Jag är ny och ensam på denna avdelning vilket gör att jag känner stor stress. Jag vill ju göra saker o ting rätt och blir arg på mig själv om något går fel. Jag är väl (tyvärr) en sån person som vill visa att jag kan själv, hur barnsligt det nu än låter.

Jag är i en position där jag hamnar att ta en hel del viktiga beslut och tänka väldigt logiskt och "långt fram". Detta är sjukt svårt när man är helt ny inom området och inte ännu riktigt förstår hur allt fungerar och hänger ihop. Jag har en konstant oro i kroppen över att göra fel och jag är väldigt trött på dagarna också. Den senaste tiden har jag börjat känna att jag kanske inte är tillräckligt smart för denna uppgift, jag har inte tillräckligt med erfarenhet osv osv. Det skulle vara mycket lättare ifall man hade någon att bolla tankarna med, någon som förstår hur man ska och borde göra. Ibland vet jag knappt vad jag håller på med, utan jag bara gör något och går över till nästa sak på listan. Visst kan jag fundera med mina kollegor och klart de kommer med tips och förslag, men de har ändå inte samma insikt inom detta område.

Jag ser saker o ting på jobbet som en utmaning, och inte ett problem, vilket jag antar är bra. Mina kollegor har sagt åt mig att jag ska säga till ifall det blir för mycket, och jag har sagt åt dem att det är mycket nu "men jag tar en sak i taget". Jag vet att jag måste sluta att oroa mig och grubbla över saker o ting, men hur?! Känns som att min självkänsla har gått i botten och jag är väldigt osäker på mig själv. Hur får jag dendär "jävlar anamma" som jag behöver? Jag vill kunna börja lita på mig själv igen, få tillbaka självförtroendet. Att kunna säga ifrån, att stå på mig själv, hur får jag tillbaka detta?!

Jag har ofta en smäll huvudvärk på dagarna och jag är rätt utmattad när jag kommer hem. Jag försöker fara ut på promenader på kvällarna men den senaste tiden har jag inte haft någon ork överhuvudtaget. Jag orkar knappt träffa vänner, utan stannar helst hemma. Jag har knappt rört min kamera på en månad (fotografering som jag normalt brinner för....), känns som att all ork och motivation har försvunnit.

Sorry för långt inlägg, men... hjälp :(

Precis som du beskriver så har du en ohållbar situation i längden. Man klarar det en period men inte för länge.

Jag fastnade för dina ord : Jag är väl (tyvärr) en sån person som vill visa att jag kan själv,

Det är inte så att du kan delegera uppgifter till dina arbetskamrater? Man är oftast inte så oumbärlig som man vill troFlört

Kan ni dela upp arbetsuppgifterna i teamet så kanske det kan gå lite lättare.

/Maria

Grejen är den att just nu är jag den enda som håller på med det jag gör i firman, så det är lite svårt att säga åt någon annan att komma o göra mitt jobb. Klart man kan lära upp någon, men just nu har allihopa fullt upp med sitt med tanke på nya systemet som även innebär nya arbetsrutiner. Givetvis är ingen oumbärlig, och kanske jag borde lista upp de saker som någon annan faktiskt skulle kunna göra. Mina kollegor ställer nog upp och hjälper till så gott de kan ifall jag behöver hjälp.

Jag känner också lite press från andra att göra ett bra jobb och göra rätt. Eller kanske jag bara förstorar upp saker o ting? Borde verkligen lära mig att sluta överanalysera saker och ting!

Det verkar som du har alldeles för mycket du måste sätta stopp nu innan allt rasar för dig, För tyvärr är det stor risk att det gör det om du kör på så här.

Hojta till att det här inte håller och att du måste få hjälp.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Magnesiumbrist påverkar oxå hjärtat, dricker man kaffe så minskar även magnesiumet i kroppen. Om du lätt blir nervös skulle jag råda dig att äta magnesium det är muskelavslappnande (hjärtat är ju oxå en muskel). Om du inte får i dig kalcium kan du ta även det (bra i kombination). Själv äter jag Great Earths cal/mag (de är bra i upptag) varje kväll och sover så mycket bättre.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294405

Om du köper kosttillskott så se till att upptaget är bra. Gärna citratform, vissa former tas upp bättre än andra. Akta dig för dolmitkalk då det kan innehålla bly och är dåligt i upptag.

Tycker snarare det verkar handla om stress och ångestsymptom...brukar dessutom vara extra jobbigt vid sänggåendet, då inget upptar tankarna och fokuserandet...

Försök prata med ngn om det, läs om ångest så du förstår vad det handlar om och kanske lär dig avslappningsövningar om det går:)

Ta ngt avslappandet på kvällen som tex kosttillskottet Melissa och drick kamomillte i massor (mkt avslappande o lugnande;)

Det löser sig;)

Morgonhälsningar

... men den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus. Det är gratis och tar bara en minut.

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 200 sajter.

Mer i: Stress och Utbrändhet

• Stress

Återkommer till ett ämne som är i högsta grad aktuellt för många. Känner ni er stressade? Har ni förmågan att koppla av? Eller vad har ni för andra funderingar kr...

» Till diskussionen
  • En framgång mot cancer

Nya intressanta forskningsrön om botemedel mot cancer

» Till diskussionen
  • USch migrän tillslag...

Nu sitter jag hemma efter en stressig vecka på jobbet ( började till och med grubbla över saker hemma) och har sovit normalt osv. Men så nu ...

» Till diskussionen
  • Tappar mängder med hår!

Håret bara faller av mig just nu känns det som. Kan det bero på stress? Vad finns det för anledningar till att man tappar hår i mä...

» Till diskussionen
  • Hjärtklappning

Hej på er. Jag har nyligen börjat ett nytt jobb och allting känns ju väldigt förvirrande och kaotiskt på jobbet innan man börjat komma in i rutinerna och lära sig...

» Till diskussionen