Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 6266 ggr
ElinH
2008-02-27 15:43

Dålig hy

Min hy är så dålig och har varit det i ca. 2-3 års tid nu..
Inga allvarliga finnar, alltså inga djupa eller stora, utan bara vanliga (dålig på att förklara) de finns överallt i ansiktet, särskilt i pannan, tinningarna, näsan, under ögonen och kring ögonbrynen.
Jag har även en hel del pormaskar.. och porarna på näsan, under ögonen, mellan ögonbrynen och strax ovanför ögonbrynen är väldigt stora. På de här ställerna är jag ständigt glansig, det spelar ingen roll om jag har på puder eller liknande, jag glänser som en nypolerad bil..

Jag får panik snart, jag gör allt för att få bort dem, tvättar morgon och kväll med ett jättebra medel, smörjer in med en mild ansiktscreme på natten (är ganska torr i huden) och peelar någon gång i veckan. Men de försvinner endå inte.. snart vet jag inte vad jag ska ta mig till,. finns det någon som kan ge mig ett bra tips? Det skulle vara guld värt!


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
Åsa S
2008-02-27 17:34
#1

Kanske testa att ändra i kosten. Jag har alltid fått finnar oavsett vad jag kladdat på men nu när jag testade att gå över lite mera åt GI-kosten (ingen extrem GI-kost) har problemen minskat märkbart, jag plockade mest bort sånt som innehåller vitt mjöl och socker + potatismos som jag åt alltför ofta. Samt jag har försökt öka på intaget av grönsaker som innehåller nyttigheter typ avokado och bönor/linser av olika slag, ser till så jag får i mig Omega 3 från fisk och skaldjur några gånger i veckan etc.. +Jag har blivit mera noga att kolla vad maten egentligen innehåller och försöker laga så mycket egen mat som möjligt, tror inte alla tillsatser är bra för hälsan i längden och mår insidan dåligt brukar man se det på utsidan med.

plang
2008-02-27 18:39
#2

Hmmm, dålig hy i tonåren har mycket med hormoner att göra men:

  • Jag säger som #1, försök ändra maten och se vad som händer. Det kan faktiskt ofta göra stor skillnad.
  • Se till att du inte dricker för lite.
  • Prata med någon på Apoteket; de kanske kan tipsa om någon produkt som är ännu bättre än de du använder nu. Det finns massor att välja på!

Lycka till!

Honestyisdead
2008-02-27 19:44
#3

Med tanke på din ålder tror jag det är hormon relaterat, och då finns det inte mycket mer att göra än vad du redan gör. Tvätta med bra medel och smörja in med bra medel.

Om du inte redan varit på apoteket kan du be om råd där, de har produkter utformade för finnig hy.

Jag led själv av väldigt mycket finnar under tonåren och fick äta Diane. Dom hjälpte på mig. Men när jag slutade kom dom tillbaka igen, och jag har det ännu. Äter tetralysal för tillfället.

ElinH
2008-02-27 23:26
#4

Tack för svaren! Ska prova att att mer nyttigt, äter väldigt mycket godis och chips och liknande.. .
Omega 3.. vad är det och vad gör de?

Har funderat på zinktabletter, har hört att de ska hjälpa till med läkningen.. vad tror ni om de?

#3 Jag har så pass lite finnar att jag inte kan äta någon medicin.. :S


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Honestyisdead
2008-02-27 23:49
#5

#4 Diane fingerar som P-piller också. Så om du inte redan äter det så kan du be om att få dem på ungdomsmottagningen och förklara att det är för finnarnas skull och för att skydda dig från att bli gravid.

zinktabletter har jag också hört talas om. Dock aldrig testat själv.

Här är lite om omega 3; http://sv.wikipedia.org/wiki/Omega_3-fettsyra

ElinH
2008-02-28 01:28
#6

#5 Tackar :) Fungerade Diane mot de "små finnarna"?

Någon som har något tips mot "glansigheten" ?


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
Honestyisdead
2008-02-28 09:25
#7

#6 Diane fungerade mot alla mina finnar. Men  det tog kanske ett år innan jag såg resultat,

Frida
2008-02-28 14:59
#8

Jag har precis samma problem som dig men har övergivit alla konstiga krämer etc. Använder numera en ansiktsolja från Dermanord och helt vanlig mild anisktsrengöring. Mitt tips, utöver det de andra redan har sagt, är motion och mycket frisk luft. Jag märkte med en gång hur det blommade upp i ansiktet när jag kom hem från en veckas semester med mycket motion och utevistelse och bara satt inne.
Mot glansigheten vet jag inte vad du kan göra eftersom det för mig fungerar med bara puder efter att ha smört in sig med oljan. Du kan ju pröva foundation men det är inte att rekomendera eftersom många av dem "stänger av" lufttillförseln till huden och förvärrar acnen.

Sen är det dessvärre så att har man anlag för acne så har man, inte mycket att göra åt det tyvärr.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Honestyisdead
2008-02-28 16:31
#9

Det ska finnas en kräm till T zonen, som gör att man inte är så blank.

Incognita
2008-02-28 22:33
#10

ja precis #9! Tycker att det finns ganska många (jag o namn.. *suck*) fuktcremer nu som menar på att de ska ge både fukt och ger huden ett matt resultat. Du anske ska testa en sådan? Tycker själv att foundations lätt blir glansiga också om man har den klassiska T-zonen.

Frida
2008-03-01 11:36
#11

Om du använder smink så som puder mm är ett tips att göra rent kuddar, penslar etc en gång i veckan med vanlig mild tvål och vatten. Sådan utrustning samlar på sig väldigt mycket bakterier och huden mår mycket bättre om du gör rent dem ofta.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Tina-A
2008-03-01 16:33
#12

Beställ den där krämen från tvshop. Ska tydligen vara ett mirakelmedel!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ElinH
2008-03-01 18:15
#13

#12 TV-shop? Är du säker? :p


/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Annons:
[Quellii]
2008-03-01 18:19
#14

#13 Tror att det kan vara Proactiv som Tina menar :)

Upp till toppen
Annons: