Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 12124 ggr
Petter
1/15/09, 8:31 PM

Nackspärr

Hej allihop. Har nu lidit av nackspärr i en vecka och har fortfarande lika ont. Tyckte att det kändes mycket bättre i går men idag är det sämsta dagen. Var till en sjukgymnast som masserade och gjorde vad han kunde. Har fortfarande jätteont. Alvedon hjälper inte.

Någon som har några tips?

Annons:
[SvenA]
1/16/09, 7:16 AM
#1

Det som eventuekkt kan hjälpa är värme prova med en värmedyna eller en vetekudde som värms upp för det gäller at

få en genomströning

annars är det vila som kan hjälpa

mongu
1/16/09, 8:51 AM
#2

Alvedon är väl inte riktigt det rätta för dig. Bättre att ta Ipren o liknande som är antiinflammatoriskt.

Du kan också ta både Alvedon o Ipren för att uppnå bra effekt.

Kolla med Apotekspersonalen vad dom rek.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Sara
1/16/09, 5:09 PM
#3

Vid en ordentlig nackspärr behövs starkare värktabletter samt muskelavslappnade.

Värme och rörelse (hu!) hjälper.

Får själv hysteriska nackspärrar ibland efter en bilolycka så jag vet hur hemskt ont det gör. Men försök att röra på huvudet så mkt du kan och orkar.

Sara

Petter
1/16/09, 5:19 PM
#4

Hej alla. Jag börjat förstå att det gäller att vara tålmodig vid nackspärr. Den enda fördelen med att vara med om detta är att man nu fått en förståelse hur hemskt detta är. Jag frågade sjukgymnasten om värkmed. men han ville inte svara så jag frågade på apoteket och de tipsade om två alvedon tillsammans med en ipren. Provade det i natt men det hjälpte inte. Var som att äta godis.

Hur länge ska man vänta innan man besöker en vanlig läkare? Hur länge sitter det i för er?

Lill-Kisse
1/16/09, 7:02 PM
#5

Hej Petter!

Var det något särskilt som orsakade din nackspärr? Kom den plötsligt eller har den kommit efter en lång tids ansträngning av något slag?

Petter
1/16/09, 8:23 PM
#6

#5

Jag kände mig lite stel i nacken i ca två dagar (ej ont) och på tredje dagen kom jag inte ur sängen själv. Vet inte att jag gjort någon speciellt.

Annons:
Sara
1/16/09, 8:33 PM
#7

En vecka står det på vårdguiden. Jag hade nog inte stått ut i en vecka med sådan nackspärr.

Sara

Lill-Kisse
1/16/09, 8:47 PM
#8

#6  OK, jag förstår. Då tror jag att ett par saker kan hjälpa. Det ena är att mjuka upp muskulatur och senor med värme, som föreslagits tidigare. Sedan gäller det att massera och stretcha försiktigt.

Massera kan du göra själv genom att dra med händerna tvärs över de breda musklerna du har på var sida om nacken ut mot axlarna. Känn hur det kittlar där. Massera dig själv på huvudet. Känns det särskilt spänt någonstans, så får du massera mera just där.

Stretcha kan du göra genom att luta huvudet åt sidorna upprepade gånger, sträck armarna bakåt och håll ihop händerna bakom ryggen en stund. Försök samtidigt att vrida huvudet åt sidorna lite lätt. Upprepa, men försiktigt.

Beträffande tabletter mot det onda, bör du ta en sort som samtidigt är inflammationshämmande, eftersom du kanske fått en inflammation först och därefter stelnat.

Hoppas du får någon nytta av tipsen och blir bra snart.

Henrik70
1/17/09, 10:09 AM
#9

Jag hade nog gått till en kiropraktor, naprapat eller osteopat. Sen jag bytte till en ergonomisk kudde har jag aldrig fått nackspärr, men den är ju bara förebyggande.

Upp till toppen
Annons: