Annons:
Etikettallergier
Läst 52724 ggr
signemo
3/14/09, 1:12 AM

klåda i händerna

Hej nån enstaka gång så händer det att jag vaknar av en väldig klåda ihandflatorna. . (det är bara där det kliar. Sen behöver jag gå på toa för det nästan rinner ur mig. Dertt varar allt från 5 min till en halvtimma, timma. Sen går det över.  Funderar ju på om det är nått jag inte tål i matväg. men förstår inte vad isåfall.

Visst verkar det vara allergiskt?. Mår inte illa, det är bara klåda och diarre.

Var rädda om varandra

Annons:
siberlina
3/14/09, 6:57 AM
#1

pröva  att  äta mycket grönsaker och frukt  , det  rensar  liksom ut  gifter i kroppen

[SvenA]
3/14/09, 7:19 AM
#2

Det låter ju som om du är allergisk mot något

när du får det så skriv upp vad du ätit så kanske du hittar vad det är för något som du får det av

signemo
3/14/09, 8:18 AM
#3

TAck för era svar. Jag funderar på vad jag kan ha ätit vid de tillfällen det händer. Men jag hittar ingen koppling. Allt jag åt i går tex äter jag annars också.

Var rädda om varandra

[SvenA]
3/14/09, 8:47 AM
#4

Det kan vara en enskild krydda som orsakar det så det gäller att tänka till ordentligt

siberlina
3/14/09, 9:56 AM
#5

det kanske  har  med  klimakteriet  att göra, man kan  få  olika  symptom    tror  jag , har  jag hört  någonstans

Maria
3/14/09, 10:07 AM
#6

Det är inte så att du har druckit alkohol kvällen innan vid dessa tillfällen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
signemo
3/14/09, 12:12 PM
#7

# 6 nej :-) jag drack inte alkohol kvällen innan. Men jag har faktiskt haft fundering vid ett tillfälle om det kunde ha varit någon substans i ett rött vin , som vi drack till maten vid ett tidigare tillfälle.

Var rädda om varandra

Lill-Kisse
3/15/09, 9:08 PM
#8

När det gäller klåda i handflatorna, tänker jag på kontaktallergier som t ex nickelallergi. Det kan ge klåda efter hantering av pengar. Fundera på om du rört vid någon speciell metall innan du fått klåda.

attvaraellerintevara
3/15/09, 10:28 PM
#9

Hej! GladNågra goda råd till dig!   Och!

Klimakteriebesvär brukar ej ge  klåda i händerna.    Det verkar som om det är någon slags allergi som Sven säger.Flört   Du,jag tycker du ska beställa tid hos hud,för test. Börja gärna att plocka bort smycken såsom ringar och klockarmband som innehåller nickel.Om du arbetar med pengar,använd bomullsvantar. Vad använder du för handtvål,någon speciell handsalva? Har du psoriasis i släkten, fråga,detta kan sätta sig i händerna. Du kanske behöver äta mer med A och D vitamin i, är du speciellt " nersliten2,detta kan också sätta sina spår!

 Klimakteriet  kan ge besvär såsom svullnad i kroppen,irritation,oro,svårigheter att sova ,humörväxlingar…på grund av hormonförändringar i kroppen.Flört Hälsningar Astrid

mommo
3/16/09, 7:58 PM
#10

Jag utgår ifrån att du inte är gravid, men jag berättar ändåFlört

När jag var gravid med mitt första barn drabbades jag av graviditets hepatogestos. Alltså förhöjda levervärden pga att levern inte av någon orsak klarar av graviditetshormonerna.

Det gav en så enorm klåda i handflatorna och under fötterna. Aaahh!!

Efter förlossningen, när moderkakan var borta och allt hade stabiliserat sig försvann klådan, och levervärdena normaliserades.

Kan klimakteriet möjligtvis ge liknande symptom, jag menar hormonellt som hormonelltObestämd

Det kan ju aldrig skada att kolla upp levervärdena iallafallGlad

signemo
3/16/09, 8:06 PM
#11

Fniss. Nej gravid är jag inteGlad.Mamma har lätt psoriasis, kanske kan vara en ännu lättare släng jag har. Vi har mycket på jobbet nu på våren.så visst kan jag känna mig sliten.

Får väl börja föra en liten klåda dagbok. Fast det är ju inte så ofta, men när det är är det lite jobbigt, och onödigt om jag kan göra nått åt det.

Var rädda om varandra

Chutney
3/19/09, 4:43 AM
#12

Har hört att överskott (eller underskott, minns inte) av salter i kroppen kan ge sådan klåda? Kanske du kan ta ett natriumprov m.m?

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

signemo
3/26/09, 5:20 AM
#13

Ja då sitter man här igen. Vaknade av att det kliar som sjutton i handflatorna och nu i fotsulorna också. Det  vanliga toabeöket och så sitter man och funderar på vad man ätit o druckit. Igår kväll var det bara våfflor. drack kaffe med mjölk till. Vad jag förstår vanliga ingred. för mig. Blir galen, nu vill jag sova.

Var rädda om varandra

Annons:
attvaraellerintevara
4/28/09, 8:19 PM
#14

Psoriasis ger klåda,går ofta i arv.. och visar sig när immunförsvaret är nedsatt,tex. vid stress,oro  och bekymmer,sjukdom ex.allergi ger klåda,graviditets Hepatogestos,skabb ger klåda..sätter sig på varma fuktiga ställen,såsom mellan fingrar och tår,hudsvamp ger klåda o.s.v.

Börja med att skriva upp vad du ätit och druckit den dagen,kvällen… du får klådan.

OCH sök Hudmottagningen för att få en test..eller träffa en doktor. Hälsningar Astrid

piri-piri
4/28/09, 8:39 PM
#15

Klåda på huden utan utslag kan bero på leverbelastning.

Prova att avlasta levern med t.ex Mariatistel eller maskros.

signemo
4/28/09, 8:50 PM
#16

Har också läst om det. Men hur kollar man levern?  Är det något i te eller tableet väg med tistel och maskros. Hur går jag tillväga isåfall.

Var rädda om varandra

[SvenA]
4/28/09, 9:34 PM
#17

Även vätskebrist kan ge klåda

piri-piri
4/29/09, 8:31 PM
#18

Gå in på en hälsokostbutik sä hjälper dom dig.

Mariatistel finns i kapslar och i droppform.

Maskros finns i tabletter och i te.

Du kan göra en kur utan att kolla levern, det behöver inte vara något fel på den bara lite belastad. Äter du någon medicin?

ewa3883
3/6/12, 8:43 AM
#19

Gammal fråga. Men jag har haft liknande klåda i händerna. Inga synliga utslag utan det har kliat på insidan.  Sätter det i samband med ett tandläkarbesök. Någon slags metall allergi. En tand gick helt sönder efter en rotfyllning. Jag hade även plast över en tand i väldigt lång tid. Har fortfarande problem med tandköttet och tänderna efter denna tandläkar behandling. Jag var även till tandhygenisten som gjorde något konstigt, hon mätte tandfickor och sen spolade hon rent dem. Mycket blod och annat skit blev det att spotta ut. I åtta månader har jag även problem med slem i halsen. För det mesta genomskinligt, ibland kan det vara en aning vitt eller ljusgult. Det kan även lukta illa ur munnen, troligen kommer det från näsan eller halsen. Äckligt är det iallafall.

I somras fick jag en väldigt kraftig värk i ena benet. Det började i bakhuvudet och gick ner i högra benet. Det gjorde skit ont och jag hade problem med att röra mig för smärtan. Efter det så drog jag då på mig en tandköttsinflamation som gjorde halva ansiktet snett. Jag har haft lite karies bakom ett par tänder, men efter mitt tandläkarbesök, tandhygenistbesök så finns nu kariesen i hela munnen med stor risk för tandlossning. Så var det inte tidigare. Nu sist så fick jag en kraftig näsinfektion, mycket var och blod och då speciellt ur en näsborre. Samma sida som jag hade värken i benet.

Allt detta på en tid av ca 8 månader.

Till saken hör att jag har allergi sedan tidigare mot vissa saker. Jag nämde det till min tandläkare men han tyckte inte det var intressant. Han skakade bort det. Tog även upp det här med min husläkare om att koppla ihop mina sjukdomssymtom med tandläkaren, men det var helt ointressant för honom. Man får en massa medicin för symtomen, men ingen har tydligen lust att ta reda på orsaken till symtomen. Den bakomliggande orsaken.

Jag hade även svininfluensan 2009. Jag ringde vårdcentralen vid det tillfället, jag var ordentligt sjuk. Men jag fick inte komma dit. Det kan ju kanske vara så att det kan finnas ett samband med det också. Jag kom till växeln, tror inte ens det finns nerskrivet i min journaler hos min husläkare. Min husläkare som har slutat nu. Så jag står utan läkare. Har provat ett par andra. 5 minuter får man, sen var det klart. Den första skakade av sig problemet till dagen efter, till en annan läkare. Den läkaren hade tydligen inte heller lust, för han kränkte mig istället för att bota mig. Men det är ju ett bra sätt att bli av med sina patienter. Betala och stick är tydligen det som gäller. Finns någon som känner till en riktig läkare. En läkare som är seriös.

piri-piri
3/6/12, 8:58 AM
#20

#19 Det finns läkare som som även jobbar med alternativmedicin och ser helheten hos människan. Nu beror det ju var du bor men i Järna, Stockholm finns Antroposoferna. De jobbar både med skolmedicin och naturmedicin

Annons:
mongu
3/6/12, 9:32 AM
#21

# 19 Att tandhygienisten mätte tandfickor och spolade rent tycker inte jag är nåt konstigt alls. Det hör till. Mätningen görs för att se så man inte har en begynnande tandlossning.

Då det spolades rent hade du förmodligen djupa tandfickor.

När jag är till tandhygienist så mäter hon alltid tandfickorna, men då jag inte har några djupa så spolar hon aldrig.

Har svårt att tro att dina problem hör ihop med tandläkare och tandhygienistbesöket.

Ibland så kommer det ju många saker på en gång utan att de har nåt direkt samband.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
3/6/12, 1:13 PM
#22

Karies (hål i tänderna) och Gingivit (tandköttsinflammation) och Parodontit (tandlossning) är olika saker men jobbigt och smärtsamt.

Jag har också svårt att se sambandet mellan dina munhålebesvär och din värk i benet.

Vad är det för medicin du äter för dina symtom?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: