Annons:
Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 6203 ggr
Chutney
3/25/09, 10:31 AM

Ni med sömn-apné - lite frågor?

Ni som har erfarenhet av och diagnosticerad sömn-apné, jag har några frågor om ni vill dela med er?

OM man har sömn-apné, har man inte det hela tiden då? Alltså varje natt? Eller kan det vara så att man har vissa nätter då man inte har det?

Ibland kan jag vakna med en jättejobbig andning. Den brukar hålla i sig ca en timme efter att jag tagit mina hjärtmediciner. Igår förmiddag dock, höll det i  sig i ca 3 timmar. Det känns som panikångest, med häftig andning. (har haft (har emellanåt) PÅ så jag vet ju inte om det är det eller nåt annat?) Är det något ni känner igen?

Vad har ni haft för symptom under vaken tid efter sömn? Och även hur ni sover på natten.

Jag ska ju på en sömnutredning om ca 3 månader kanske. Misstanke om sömn-apné föreligger, men själv är jag inte så säker på det?

Jag har gått ner ca 15 kg på ca 1 år (mkt vätska på grund av hjärtsvikt) och då när jag vägde 15 kg mer så kunde jag vakna av att det kändes som om jag inte fick luft. Eller ibland som om jag svalde tungan. Men idag känner jag inget sådant? Jag sover väldigt dåligt i normala fall. Kanske 2-4 timmar per natt, men aldrig i en följd utan max 2 timmar på en gång. Sen kan jag somna om ett par timmar senare för ytterligare max 2 timmar. Har jag haft tur, så har jag kommit upp i 6 timmar, med 2-timmarsintervaller, men det är sällan.

Jag snarkade något enormt då jag vägde mer. Idag snarkar jag ibland.

Men inatt, så somnade jag ca 23.00 och vaknade halv 6, var upp och kissade och sen somnade om till 8 ungefär. (är förvånad själv) Därav frågan om man inte får sömn-apné varje natt?

Berätta gärna era erfarenheter tack Glad

Med vänliga hälsningar
Chutney

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

Annons:
Ylva-Li
3/26/09, 12:50 PM
#1

Jag har inte fått det diagnoserat än, men är på utredning.
Så vitt jag vet så hör apné mycket ihop med vikt. Dvs det är "lättare" att få det om du är överviktig. Har du alltså gått ner i vikt är det stor chans att din apné också är bättre idag.

Jag mår tyvärr inte alls som du. Jag sover i mängder.. Sover lätt en 14 timmar per dygn och vaknar bara 2-3 gånger för att kissa och då är jag så borta att jag ibland formligen går in i väggen.
Jag snarkar dock så fort jag somnar, enligt min sambo, och han har även hört att jag har andningsuppehåll.
Även om jag sovit 14 timmar så är jag fortfarande helt slut om dagarna, orkar ingenting.. Vilket tydligen är ett typiskt symptom. Kroppen får ju inte tillräckligt med syre iom apnén.
Jag bråkade så jag fick en tid snabbt, då det är ohållbart för mig.. Jag kan inte ens söka jobb (är arbetslös) när jag sover såhär, finns liksom inte många timmar som jag kan jobba på.. Att försöka att gå upp tidigare fungerar helt enkelt inte. Då har jag oftast ont i magen, är yr, nästan svimfärdig och så trött i kroppen att det gör ont..

Jag är också grovt överviktig, väger 125kg idag. Dock måste jag först rätta till min apné för att ha ork att gå ner i vikt.

Jag ska tillbaka till en läkare den 2/4, så då kommer jag förhoppningsvis veta om det är apné. Men det vore konstigt nästan om det inte vore det. =/

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Chutney
3/26/09, 12:55 PM
#2

Okej, tack för ditt svar :) Ja, det skiljer ju sig en del kan man ju lugnt påstå. Jag är inte ens säker på att jag har apné, men det visar sig väl vid utredningen hoppas jag. Har du varit på sömnlabb? Hur gör dom? Jag vete sjutton om jag ens kommer att somna, och ifall dom ger en nåt att sova på, blir det en naturlig sömn då?

Hoppas det löser sig för dig!

Kram

________________________________________________________

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Albert Einstein

 

Ylva-Li
3/26/09, 1:01 PM
#3

Alla sömnlabb gör nog olika. Jag fick komma till Uppsala och fick med mig en maskin hem. Man fick också stanna där och sova, om man inte hade möjlighet att ta med sig maskinen, men då skulle väntetiden bli längre.. Så jag tog givetvis maskinen.
Den hade jag på mig under natten, med en rem runt bröstkorgen som mätte hur mycket jag andades och hur jag låg, på sidan eller rygg osv. Jag hade också en sak man satte på valfritt finger som med rött ljus mätte syrehalten i blodet bland annat. Sen hade jag också en "mask", med de klassiska syrerören i näsan. Den mätte hur mycket jag andades osv.
Själva natten gick jättebra för mig. Gick och lade mig redan kl 19 då jag var helt slut.. som vanligt. Sov till 08 följande dag och då hade maskinen redan stängt av sig. Troligtvis mäter den enbart ett visst antal timmar, och de verkar iaf ha fått det de behöver. Annars skulle jag fått göra om.
Själva maskinen lät ingenting, så det var bara lite ovant med alla saker på kroppen, men även det gick bra.
Du kan ju alltid ringa dem och fråga om de kan skynda på ditt ärende, ta en avbokad tid eller så. Jag gjorde så och fick komma dagen efter! Själva mötet där tar inte mer än 15-20 minuter, då de bara talar om hur du sköter maskinen och sen får du gå hem igen.

Lycka till!

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

[per50]
12/19/09, 3:54 PM
#4

Snarkning är en av våra stora folksjukdomar. Minst 15 procent av de svenska medelålders männen lider av tung snarkning. Även kvinnor snarkar, men då oftast efter klimakteriet.

Övervikt, rökning och hög alkoholkonsumtion är tre vanliga anledningar till snarkning.

Det är viktigt att man tar sin snarkning på allvar. Det finns en överdödlighet bland snarkare och en ökad risk för hjärt-kärlsjukdomar. Snarkaren löper tre gånger större risk att drabbas av stroke, särskilt om man är rökare

mongu
12/20/09, 10:17 PM
#5

Vet att man har sett en koppling mellan hjärtinfarkter och snarkningar/sömnapné.

Min man fick va med i en studie efter sin hjärtinfarkt. Min svåger fick en CPAP-maskin efter sin infarkt då han var högriskpatient.

Så det är viktigt att ta tag i detta med sin snarkning och de faktorer som gör att man snarkar.

Som första steg är för många, inte alla, viktminskning. Det kan man komma väldigt långt med.

Sen beror inte all snarkning på vikten givetvis. Men många överviktiga har problem med snarkningar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Jenny7744
12/21/09, 3:08 PM
#6

Min sambo har sömnapne o har ca 40 andningsuppehåll i timmen o måste sova med CPAP-maskinen varje natt. Om han inte gör det blir han otroligt trött o grinig! Det är varning för depression o hjärtproblem mm. Kroppen får inget syre under andinguppehållen… o får jobba hårdare. Han snarkar mycket utan maskin. Vet att överviktiga har lättare att få andningsuppehåll.

Annons:
[Tassy]
12/22/09, 11:58 AM
#7

jag är inte heller diagnosticerad, men vet att jag har apnéer i perioder (folk har berättat för mig som har hört mig sova) och jag har samma symptom som dig. Eftersom jag ibland sover normalt får jag inte denna kroniska trötthet till exempel.

Jag vaknar av att jag drar efter luft och har världens hjärtklappning, känner mig halvkvävd och har panik. Adrenalinet rusar runt i kroppen. Jag hade mer problem då jag hade 20 kg övervikt, nu sen jag gått ner har jag inte haft något mer anfall då jag vaknat utav det.

De nätter jag vaknar på grund av detta är jag som en zombie dagen efter. Därimellan har jag insomnia, vilket tydligen ska vara en omöjlighet att ha bägge samtidigt. Men så ligger det till. De är ju inte aktiva samtidigt.

Upp till toppen
Annons: