Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 35080 ggr
[Angel88]
2009-07-28 01:14

Rengöring av stora sår...

hej körde om kull med moppen för några dagar sedan, var på akuten, inget brutet, bara ett jätte stort skrapsår på under sidan av arman vid armbågen, med ett hål i….

Dom skrubbade rent med rotborste och en pinsett…

nu är det infekterat… dom ville ej ge mig antibiotika…

kan man lägga om såret med alsålsprit om slag för att dra ur var och vätska???.. har ingen feber..

men det gör grrrr ont…. det är väl ca 10-13 cm långt och ca 3 cm brett minst, några millimeter djupt och ett litet djupt hål in  på ett ställe…

Annons:
Maria
2009-07-28 01:29
#1

Eftersom de ej ville ge dig antibiotika så är förmodligen såret inte så infekterat ändå. Ett skrapsår "geggar" ofta och ger ifrån sig vätska utan att det för den delen är så farligt.

Du kan med fördel lägga på vitt vaselin (med kompresser ovanpå) vaselinet gör att kompresserna inte fastnar när såret vätskar.

Det finns färdiga sådana kompresser på Apoteket. Minns inte namnet.

Tvätta dagligen och håll koll. Tvål och vatten funkar bra men kan svida förstås.

Lycka till…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
2009-07-28 09:15
#2

Njah, nu är det rötmånad och sår bör i möjligaste mån hållas öppna. Täck inte över det om du inte behöver skydda det till exempel under någon aktivitet, och behöver du lägga om det så gör inte ett slutet omslag, det blir lätt en bra grogrund för bakterier.

Du kan tvätta med vanlig tvål och vatten, se dock till att tvålen är ren och fräsh, det blir lätt en bakteriehärd i en vanlig tvål som får sprickor, eller pumptvål är det bästa. Klart du kan använda alsolsprit också, bara du inte täcker såret.

mongu
2009-07-28 09:21
#3

Du ska inte ta alsolsprit på. Det är inte alls bra att lägga på såret.

Precis som #1 skriver så brukar skrapsår gegga en hel del. Det är en del av läkningsprocessen.

Det bästa är om du tvättar med tvål och vatten, för ditt sår är inte ett rent sår.

Lufta gärna på dagarna. Alltså ha inget på och låt såret torka.

Självklart att du ska ha nåt på om du gör nåt särskilt. Men kanske kan du få till några stunder så du kan lufta det.

Ingen salva direkt i såret, däremot om du använder dessa kompresser som # 1 nämner. Dom är bra.

Ditt sår kommer att läka men det tar sin tid. Säkerligen kommer det att se "gult" ut men det är läkningen som är på gång.

Så sköt om ditt sår men låt det sen vara däremellan. Då är det bäst förutsättning att det läker bra.

Lycka till!

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tassy]
2009-07-28 12:28
#4

#3 Hur är det med att skölja med alsolsprit? Bör man undvika alsolen helt? om ja, varför?

mongu
2009-07-28 12:53
#5

#4 Det är att gå på med lite för starkt direkt. Alsol används med fördel om det är fula variga sår.

Det kan läggas som kompress mot variga sår men då måste huden runt om såret skyddas. Annars luckras den friska huden upp.

Så användning med alsol är en avvägning. Visst kan man tvätta men det räcker gott och väl med tvål och vatten när det är sår.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Salladshataren
2009-07-28 15:24
#6

#4 För att asolsprit torkar ut huden/såret? Tungan ute

 

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Annons:
mongu
2009-07-28 15:38
#7

# 6 Ja alsol ska ju rena och torka upp smetiga sår. Är det ett sår som inte är fult och smetigt mer än det vanliga sårsektretet som är vid en läkningsprocess så torkar alsolen ut för mycket.

Om man lägger alsolkompress på sår när det behövs ska man tänka på att skydda huden runt, alltså själva sårkanterna. Då lägger man ett tunt lager med zinkpasta runt såret. Då torkar inte alsolen ut eller om det ligger kompress över så kan huden luckras upp.

Dessutom är zink bra för sårläkning.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tassy]
2009-07-29 23:59
#8

Nu har jag lärt mig något nytt! Glad Tack för det Mongu

mongu
2009-07-30 00:13
#9

Varsågod jag bjuder på detSkrattande

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mammaru
2009-08-16 20:26
#10

Då undrar jag: Väteperoxid. Är inte det bra att göra ren smutsiga sår med? Jag har sett när de häller väteperoxid direkt i sår och fick veta att det inte gör ont, men däremot blir det en reaktion med lite "vit rökutveckling". Mycket häftigt.

Sen har jag själv använt honung på sår och fick för att tag sen lära mig att skälet till att honung fungerar så bra mot infektioner bl.a. är att det innehåller väteperoxid! Läs mer här!

Min pappa hade alltid Jukonsalva på sår. Jag har fortsatt med den vanan, kanske inte på öppna sår, men när det börjar läka ihop så gör Jukon att fukten bevaras och såret läker skönare utan att strama.

Men jag vet att sjukvården inte gillar att man har salva på, väl?

[GunillaR]
2009-08-16 20:31
#11

Håller med #2 och 3.

Alsolsprit är bra att skölja med omedelbart efter skadan för att rena såret. Har man dessutom katter hemma så ska man alltid ha alsolsprit i skåpet. Men detta är ingenting man ska lägga på något sår!

Anders 50
2009-08-16 20:43
#12

Vi har haft katter i "hundra år" men aldrig haft alsolsprit hemma.

Vad har katter och alsolsprit för samband?   Obestämd

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Mainebusters
2009-08-16 22:17
#13

#11  Klorhexidin har jag alltid hemma eftersom jag har katter, men det måste man väl kunna badda sår med hoppas jag? Såna där skrapsår kan ta tid att läka. Men det går.

Lite OT: har du någon olycksförsäkring eller liknande? För jag kan tänka mig att du får ett fint ärr, och det kan man få ersättning för.

Annons:
mongu
2009-08-16 22:19
#14

# 10 Jag har varit med om att "koka ur" sår med väteperoxid. Det var jättefula bensår som smetade och hade sig.

Då var det ordination för att vi skulle få använda det. Alltså inte nåt som vi avgjorde själva. (då jobbade jag som undersköterska i hemsjukvård)

Vad man gör hemma på eget ansvar är ju nåt helt annat. Men jag skulle ändå va försiktig med att gå på med väteperoxid.

Är det smutsiga sår så skulle jag absolut visa det för en distriktssköterska först. Om jag inte har kompetens inom vården själv.

Kan tänka mig att det är bra med alsol för att göra rent sår som man får av katterna. Det är ju ofta mycket bakterier hos en katt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RuiXue
2009-08-16 22:24
#15

Använd tvål och vatten för att tvätta såret. Gärna en väldigt mild tvål för känslig hud, typ lactacyd. Koksaltlösning är också ett dundermedel mot det mesta och finns färdigt på apoteket. Se till att få i dig ordentligt med vitamin C för det hjälper sårläkningen också. Sen en wild guess: Kanske prova Aloe Vera gel?

Jennie


Maria
2009-08-16 22:29
#16

Koksaltslösning kan man göra själv vilket är både praktiskt och billigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mongu
2009-08-16 22:39
#17

Men på sår så är helt vanligt vatten och tvål en bra rengöring.

Däremot ska man inte smörja på nån salva eller gel utan låt såret lufta och läka.

Självklart behöver man ha på nåt om men gör nåt särskilt. Eller om det finns risk för att det kan bli smutsigt osv.

Men tänk på att inte sätta för tätt förband i så fall. Ett bra tips är att man använder kompresser som man tejpar på två sidor. Då kan det ändå lufta på ett bra sätt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RuiXue
2009-08-17 00:07
#18

#16

Sant att man kan göra koksaltlösning själv, men det är inte många som orkar ställa sig och koka en massa saltvatten hela tiden och mäta och stå i och sen vänta på att eländet svalnar så man inte bränner sig. Själv har jag vart lat och köpt natriumklorid på jobbetSkäms

Jennie


[GunillaR]
2009-08-17 01:40
#19

# 12 - När man har katter hemma, och speciellt kattungar, så får man räkna med att bli riven och ibland biten. Då är alsolsprit mycket bra att tvätta med så att det inte blir någon infektion i "rivet".

Jag vet att TS har kattungar hemmaFlört

Mainebusters
2009-08-17 01:46
#20

Klorhexidin är också bra att ha hemma, det kan man ha till katterna med..

Annons:
[GunillaR]
2009-08-17 01:51
#21

# 20 - Ja det har du rätt i Glad

Mainebusters
2009-08-17 01:51
#22

Cool

mongu
2009-08-17 10:34
#23

# 20 Men inte till att göra rent sår med. Där är det tvål och vatten i första hand. Sen om det blir fult och smetigt så bör man visa det för antingen distriktssköterska eller läkare.

Då kan det va läge sen för nåt annat att rengöra och behandla med. Men inte nåt man ska mixtra med själv,

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mainebusters
2009-08-17 10:50
#24

#23  Jag använder det i alla fall till sårdesinfektion. Och gör det väldigt ont kan man ha xylocain-salva på. Det hindrar inte läkningen.

Jobbar du inom vården?

SaaraE
2009-08-17 13:06
#25

Sprit hämmar läkningen.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

mongu
2009-08-17 14:00
#26

# 24 Ja det gör jag och har gjort en tid.

Det stämmer att man kan ta bedövningssalva på när man ska rengöra.

Däremot ska man inte ha på andra salvor i själva såret.

Runt sårkanter kan man lägga zinksalva men det behövs oftast inte vid mindre sår. Men gäller det stora svårläkta sår kan det hjälpa till med sårläkning + att det skyddar sårkanterna.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mainebusters
2009-08-17 14:04
#27

#26  Okej, bara undrade efter som du verkar veta vad du talar om! Glad Bedövningssalva är toppen! Måste alltid ha sånt hemma.

Jag får ofta självsprickor så du funkar det fint! Lite OT..

Annons:
mongu
2009-08-17 15:05
#28

# 27 Ett tips för självsprickor är att dels använda Compeed det finns såna plåster som är för fingertoppar och det finns för hälar.

Sen kan man också använda ett plåster som finns som spray. Ta det först om sprickan är ond så bedövar den lite. Sen har jag satt det andra plåstret över och det hjälpte faktiskt.

Fick det rådet på Apoteket när jag var där.

Hoppas inte detta räknas som reklam nu.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

SaaraE
2009-08-17 15:09
#29

Alla sår blir det inflammation i som kan kan förknippa med en infektion. Det är en del av läkningen att det blir inflammerat.

Sara - Sajtvärd för Ätstörningar ifokus

 

Mainebusters
2009-08-17 15:52
#30

Det där med sprayplåster har vi testat, det svider som attan!!

mongu
2009-08-17 17:22
#31

Ja med en gång men sen så blir man lindrad i alla fall i självsprickan.

Kan va så att svedan gjorde att jag inte kände nåt, förstås.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Ylva_87
2009-08-18 13:33
#32

Ett öppet sår skulle jag inte tvätta med vanligt kranvatten och tvål, då skulle jag istället använda koksaltlösning. Det kan finnas bakterier i kranvattnet som förvärrar ett infekterat sår.

Tvätta såret en gång om dagen så du får bort kladd, men var försiktig när du tvättar så att du inte drar upp hud som börjat läka. Och lufta såret. När du lägger om såret kan du använda mepetel så att kompresserna inte fastnar i såret.

Hoppas att det läker snabbt :)

mongu
2009-08-18 13:44
#33

# 22 Det räcker att tvätta med vanligt vatten och tvål. Men sen såklart gör man som man vill.

Att passa på när man duschar t.ex. är bra. Sår är aldrig sterila utan det finns redan bakterier i det gäller att få undan död vävnad osv.

Sen är det viktigt att sår får lufta. Det betyder oerhört mycket för läkningen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Ylva_87
2009-08-18 14:05
#34

#33 Som jag skrev så är det inget jag personligen skulle välja i ett öppet sår.

Visst finns det bakterier i det, men för det är det inte positivt att få i mer bakterier. Tyvärt om så bör man väl sträva efter att ha ett så sterilt sår som möjligt.

Annons:
mongu
2009-08-18 15:19
#35

# 33 Ett sår kan aldrig bli sterilt. Det är alltid bakterier i såren.

Enda gången ett sår är rent men ändå inte sterilt är precis vid en operation.

Vi alla har en mängd med hudbakterier som vi ska ha och dom finns även i våra sår.

Men jag skrev också att man gör som man själv vill.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
2009-08-18 19:56
#36

#34 På många sjukhusavdelningar så används just vanligt vatten och tvål vid rengöring så det är absolut inget att vara rädd för. Mongu har alldeles rätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RuiXue
2009-08-18 20:37
#37

Som Mongu säger så är tvål och vatten oslagbart. Dock kan isotonisk koksaltlösning göra mindre ont att skölja med. Idag orkade jag dock med varkens det ena eller andra när jag rev mig på jobbetSkäms Tog en alcowipe med klorhexidin i och tvättade med… Kanske inte det bästa. Men det jag rev mig på var och andra sidan inte speciellt rent heller tror jag. Nu gäller det bara att undvika att få ett fult ärr på armen så här 2 månader innan jag gifter migOskyldig

Så när vi nu ändå är inne på sår… Och det kan vara av intresse för personen som startade tråden också:

Finns det nåt bra sätt att undvika eller i alla fall minska risken för ärr?Tungan ute

Jennie


Maria
2009-08-18 20:42
#38

Pilla inte loss några skorpor utan låt det lossa självFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RuiXue
2009-08-18 20:45
#39

#38

Jag brukar låta det vara för det mesta. Men ibland händer det ju att man råkar riva bort sårskorpor medans man jobbarSkrikandes Mitt rivsår är i ett område på armen där jag lätt får papercuts från papp ocksåRynkar på näsan

Jennie


Mainebusters
2009-08-18 20:49
#40

TS: Hur gick det med såret?

mongu
2009-08-18 22:04
#41

# 39 Kan du inte täcka över såret när du jobbar? Kanske sätta en kompress över? Eller bara ett skydd av tubgas?

Så får du ingen smuts i såret.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
RuiXue
2009-08-18 22:14
#42

#41

Jag hade ett plåster över idag. Men det är liksom på sidan av armen och diagonalt så det är svårt att få det att fästa bra. Men kanske tar en kompress och Mefix imorrn över det. Har både kompresser och Mefix tejp hemmaGlad Förbandslådan på jobbet är dock inte speciellt väl utrustad, trots att jag är på sjukvårdslager FULLT med förband av alla de slagTungan ute

Jennie


mongu
2009-08-18 22:29
#43

# 42 Tubgas eller en gasbinda eller liknande kan väl kanske funka.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Ylva_87
2009-08-19 00:00
#44

Som sagt var alla lär vi oss olika, av pappa som är läkare har ja fått lära mig att aldrig använda vanligt vatten till stora öppna sår. Då infektionsrisken är stor. För mig är det en liten åtgärd att istället använda koksalt för att undvika de bakterierna. Självklart är det beroende på hur stora såren är osv, men de gånger ja har hållt på att rengöra sår så var det bland annat när min bror fick amputera benet samt transplantera hud. Där var det väldigt viktigt att inte få in mer bakterier och därför användes koksalt. Samma sak när jag blev sparkad i huvudet av en häst och fick sy fast örat. Där av har jag tagit för vana att enbart använda koksalt för att inte riskera ngt.

Men alla gör som dom vill.

Mainebusters
2009-08-19 00:21
#45

#44  Oj! Du har varit med om en del..

mongu
2009-08-19 00:48
#46

# 44 Men där har du en annan typ av sår. Ett transplantat är extra viktigt när man lägger om.

Sen så är det ju upp till var och en vad man vill använda.

Men tvål och vatten räcker för sårrengöring. Just för att inga sår är utan bakterier osv. Sen får man ha koll på om det blir komplikationer men det kan ske även med koksaltsanvändning.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Ylva_87
2009-08-19 13:05
#47

#45 Ja tyvärr har vi varit lite olyckas drabbade sista åren.

#46 Absolut är transplantat en annan sorts sår, men även till de sår han hade på benet som inte var transplanerade användes enbart koksalt. Samt mitt öra, vilket också är extremt viktigt att det inte blir infektion i. Det är svårt att avgöra hur allvarligt TS sår är då man inte sett det, där av tipsar ja heldre om koksalt än tvål och vatten. För det finns inget negativt att använda koksaltet jämfört med tvål och vatten. Däremot tvål och vatten kan beroende på såret ge negativ effekt.

mongu
2009-08-19 19:47
#48

Är det ett skrubbsår som är kollat och rengjort som det beskrivs i första inlägget.

Där kan och bör det få läka luftat och rengöring med tvål och vatten är en bra metod.

Men känner man att man vill använda koksalt så är ju det upp till den som har såret.

Däremot så ska man inte gå på med starkare medel som alsolsprit eller annat.

Det är att gå på med för starka medel helt i onödan.

Naturligt är bra.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
Anders 50
2009-08-19 19:58
#49

När jag läser om era olika sårrengöringsmetoder och hur noga det är så är det ett mirakel att jag lever, med alla skador som jag lyckats tillfoga mig genom åren.  Förvånad  Såå noga tror jag inte att det är. Eller har jag bara haft tur?

Tvål och vatten räcker gott!  Har fått det rådet av flera läkare.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

mongu
2009-08-19 20:01
#50

# 49 Det är faktiskt så att det räcker med tvål och vatten. I de allra flesta fall.

Sen så klart om det blir feber och fult så får man ju söka läkare för det.

Men det handlar som alltid om egenansvar. Att man måste va uppmärksam på sin kropp.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
2009-08-19 20:02
#51

#49 Jag har också klarat både mig och familjen (inklusive alla djur) med tvål och vatten när det gäller sår.

När min mamma någon gång på 60-talet arbetade på barnsjukhuset i Göteborg (som det då hette) så använde man tvål, rotborstar och vatten för att rengöra stora skrapsår från sand, grus  m.m. Smärtsamt men effektivt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anders 50
2009-08-19 20:12
#52

#51 Jag vet vad skrapsår är. Skrikandes Sådana får man bl.a. när man cyklar omkull i full fart i en nedförsbacke på en grusväg, på grund av att de två hundarna som man rastar får se en hare rusa upp på vägen framför cykeln.

Där gick det åt tvål och vatten och borste!  Glad

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Mainebusters
2009-08-19 20:16
#53

#52  Stackare! Flört  Men jag skulle nog behöva lokalbedövning innan någon satte en borste i mitt sår!

Anders 50
2009-08-19 22:46
#54

#53 Här i Smålandsskogarna är vi hårda!  Cool         Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

RuiXue
2009-08-19 23:13
#55

Vill man verkligen prova på nåt som gör svinont så ska man prova att sprita av händerna när man har papercuts^^ Vet man inte om att man har papercuts så får man reda på det med spriten! Skatan på gatan vad det svider illa! Har allt för mycket erfarenhet av just sprit och papercuts då jag arbetar med att plocka ur eller packa ner saker i pappkartonger hela dagarna, och vi har obligatorisk handsprit i matsalen. Men det var lite OTTungan ute

Mitt rivsår från igår verkar må bra under omständigheterna efter att självklart ha stött emot allt och inget i 9.5 timma på jobbet idag. Tycker inte alls om att ha en stor ränna i armenSkrikandes Sårskorpan ser typ lite grönaktig ut och det är lite rött precis runt om men det är ett torrt sår i alla fall. Hoppas bara på att jag inte får nåt fult ärr! Kanske borde spraya på lite 99.nånting% aloe vera? Har hört att det kan hjälpaObestämd

Jennie


Annons:
mongu
2009-08-20 07:52
#56

# 55 Om det var mitt sår skulle jag inte spraya på nåt. Det är bra att låta det va ifred.

Sen det klart är ditt sår utsatt då du kommer emot det hela tiden.

Funkar det att ha nåt över när du jobbar?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[SvenA]
2009-08-20 18:08
#57

Små sår sköljer man bara under rinnande vatten och tar lite tape över det hat alltid fungerat

Det är likadant med de såt man får abv papper det är bara att ta lite tape över och låta det vara så så läker det snyggt och bra

Anders 50
2009-08-20 21:18
#58

 Vanlig vit maskeringstape är suveränt till småsår.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[SvenA]
2009-08-21 09:52
#59

Även vanlig eltape är det

Eva13
2009-08-21 13:19
#60

Köp en Aloe Vera växt skär av en bit blad dela det och smeta bladsaften på såret det är kanonbra

RuiXue
2009-08-21 18:37
#61

#56

Vanliga plåster vägrar sitta bra just där på armen. Så köpte sånna där Apodan plåster med hydrogel på jobbet igår, och de sitter perfekt i och med att det är större yta som fäster mot huden. Plus att gelen blir som en kudde och håller såret fuktigt så nu känns det och ser ut som om det läker primaSkrattande

Jennie


mongu
2009-08-21 20:36
#62

# 61 Va bra. Nej jag förstår att vanliga plåster inte sitter bra på armen

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
bluemary
2009-08-24 10:54
#63

HALLÅ ! Ursäkta, men den som frågade måste ju bli fullständigt vimsig av dessa olika svar. 62 olika diskussioner……..:)

Maria
2009-08-24 10:57
#64

Har du läst tråden från topp så ser du att det finns ett sammanhang.

Ställer man en fråga så får man förmodligen inte 62 likadana svar eftersom alla har olika erfarenhet.

Här har det däremot framkommit en hel del bra tips och råd vad det gäller sårrengöring och ärr.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mainebusters
2009-08-24 10:58
#65

Denne har inte hört av sig trots förfrågningar? Och sedan är det ju så med trådar, det blir diskussioner..

Maria
2009-08-24 11:03
#66

Tycker du inte det är bra då?

För egen del tar jag gärna till mig av andras tips och det som inte passar mig bryr jag mig inte om.

Det här med sår drabbar ju oss alla ibland. Inte bara trådskaparen därav kanske de många svaren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mainebusters
2009-08-24 11:06
#67

#66  Jag? Jag tycker att det är bra med diskussioner och tips! Glad

Maria
2009-08-24 11:10
#68

#67 Så bra. Då missuppfattade jag dig för jag trodde det var du som skrivit inlägget #63 ocksåSkäms.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mainebusters
2009-08-24 11:11
#69

Flört

Annons:
[Angel88]
2009-08-26 18:37
#70

Hej alle sammans! glömde att ja startade denna tråden.. såret var infekterat, rikligt med var strömmade ut när ja bytte kompress och bandage varige dag.. liktade som en död råtta.. och det var gul, grönt grynit inte alla som sår vetska..

var tvungen att ha det ombundet då ja har 5 katter, 1 hund, 2 kaniner och en häst jam ja tar handom och gosar med hela dagarna..

det ja tog på såret tillslut när ja va sur efter 2,5 vecka utan att kunna böja armen då det började rinna var, var min häst jodopaxgel, tog 3 dagar och nu är det bara ett rött ärr, och ömt i mitten där hålet va där är det bara knöligt nu..

men alsolen drog ut varet efter det la ja på joddopaxgelen, den blev som en röd/brun hinna över som en sår skorpa, pillade man bort den var det mjukt och geggit under, efter 3 dagar vart det såpas tort at ja va utan babdage och kompress 5 dag va det helt läkt.. svider som f*n när man lägger på det dock, med man får tåla det lite..

fick ingen hjälp av sjukvården..

Maria
2009-08-26 18:49
#71

#70 Det verkar som du löste det bra på eget sätt.

Ibland är det bra att vara sin egen doktorGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: