Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 6466 ggr
emma86a
7/31/09, 8:14 PM

Få tandställning efter man fyllt 20

Jag undrar om någon annan här har haft tandställning-räls efter man fyllt 20

Annons:
promenixan
8/1/09, 12:18 AM
#1

Nej, men jag önskar att jag hade haft, har förfärligt sneda tänder Rynkar på näsan

 Sajtvärd för mitt eget liv

HannaM
8/1/09, 12:39 AM
#2

Jag hade när jag var yngre, är det någon skillnad när man blir äldre? Bortsett fårn att det är ovanligare?

RuiXue
8/1/09, 1:24 AM
#3

DYRT om man är över 20Förvånad Jag hade räls i gymnasiet men tog bort den precis innan studenten och sen togs de där små ståltrådarna man får efteråt bort när jag va över 19, och det tog bara 5 minuter men kostade över 600krFoten i munnen Så go figure… Bästa är om man har räls och blir av med eländet innan man fyller 19Oskyldig

Jennie


Branneli
8/3/09, 12:38 AM
#4

En jobbarkompis betalade själv, när hon var över 30 år.

Kaninisen
8/4/09, 5:29 PM
#5

Jag tjatar som en galning på att få tandställning (är 15). Min tandläkare tycker jag borde få det då jag har ett felbett som gör att jag omedvetet sitter och försöker "rätta till" bettet vilket leder till trötta käkmuskler som dessutom trycker på något med mitt öra som gör att jag får ont i öronen. Inte kul.
Men tydligen var andra tänderna, på andra sidan, så fina så att mitt bettfel är tydligen något man bara ska blunda för.

Ca 20 000:- kostar det om man vill ha tandställning, ca 30 000:- om de måste dra ut någon tand.

Blanksteg
9/8/12, 10:55 AM
#6

Hur mycket kostar det med både tandställning och käkoperation?

Jag har ett ganska stort överbett (som dock inte syns med stängd mun), samt glugg och lite glesa tänder.

Ångrar såå att jag inte fixade det när jag var under 20.

Annons:
Maria
9/8/12, 12:25 PM
#7

#6 Jättesvårt att svara på. Det känns som om det är två olika problem. Käkoperationen som mer handlar om estetisk kirurgi medans glugg och glesa tänder är mer en odontologisk fråga men jag kan ha felObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blanksteg
9/8/12, 1:17 PM
#8

#7: Jag läste någonstans nu att man betalar 900 kr/år (hur många år då…) för käkoperationen. Men det kanske bara är om man verkligen måste operera på grund av ett stort fel. Kanske är dyrare om man bara gör operationen av estetisk orsak…

Jag har dock läst att överbett kan orsaka sömnapné. Vilket ökar min ångest ännu mer. Tycker att tandläkaren kunde, när jag var under 20, ha berättat det.

Maria
9/8/12, 1:25 PM
#9

Har du inga besvär mer än utseendemässigt av ditt överbett så antar jag att det blir att vända sig till en privat kirurg och då handlar det om många tusenlappar 20-30 000, bara en gissning.

Med 900 kronor per år så avses nog högkostnadsskyddet. Det vill säga att du får operationen godkänd av den vanliga vården och man betalar aldrig mer än 900 kronor totalt på ett år. Har man kommit upp i den summan så har man frikort. Man lägger ihop summan av sina besök.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blanksteg
9/8/12, 1:47 PM
#10

ok, nej har ju inte ont av överbettet.
20-30 000 kan jag absolut betala för det när jag får jobb, jag är en ganska så sparsam person.  Var mer rädd att det skulle kosta över 50 000.

Maria
9/8/12, 1:56 PM
#11

Det är möjligt att det kostar över 50 000. Jag bara gissade.

Det bästa är väl om du kontaktar en kirurg och får ett kostnadsförslag och en genomgång om hur man gör och om det går att korrigera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blanksteg
4/27/13, 3:01 PM
#12

Någon som vet hur mycket en undersökning kostar hos tandläkaren för att se hur mycket en tandställning skulle kosta?

Upp till toppen
Annons: