Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 2303 ggr
Maja2
9/16/09, 9:05 AM

Meniéres sjukdom

Någon fler som har meniéres?

Annons:
[SvenA]
9/16/09, 10:20 AM
#1

Vad är det för sjukdom och hur yttrar sig den berätta för oss som inte vet

Maria
9/16/09, 10:58 AM
#2

#1 Det är en sjukdom i innerörat där trycket av någon anledning kommit i obalans.

Oftast får man besvär av yrselattacker som kan ge både illamående och kräkningar. En del får tinnitus och även nedsatt hörsel. Säkert kan besvären variera från person till person.

Vanligast uppträder denna sjukdom efter 40 års åldern om jag inte har fel. Jag tror heller inte det är någon skillnad bland kön.

Sjukdomen brukar komma anfallsvis eller i skov som man kallar det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maja2
9/16/09, 12:00 PM
#3

Man får fruktansvärda yrselattacker, en jävulsk tinnitus, nedsatt hörsel. Jag har fått hörapparat för ett halvår sen ungefär.  Mellan yrselattackerna kan man ha långa skov där man är väldigt ostadig, är överkänslig mot ljud… måste äta åksjuketabletter för att kunna vara uppe och gå. Det är jättejobbigt.

Jag ska nu iväg och spruta in "gift" i örat för att döda balansnerven…. 

hoppas någon fler meniérare finns här.

Maria
9/16/09, 12:04 PM
#4

#3 Jag har själv inte sjukdomen men har träffat många som har stora besvär och jag förstår att du har det inte lätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SvenA]
9/16/09, 1:17 PM
#5

Jag tror att det är större möjligheter att få träffa andra är att gå till Hörselskadade i fokus

Där alla typer av hörselskador tas upp

Lycka till med behandlingen

emiya
9/16/09, 11:01 PM
#6

Jag har också Meniéres, men inte alls så svårt som Maja2 beskriver. Nu är det flera månader sedan jag hade någon yrselattack. Det som jag tycker är jobbigt är att min hörsel fluktuerar, dvs ena dagen kan den vara ganska bra, nästa dag hör jag väldigt dåligt eller så sätter tinnitusen igång. Detta gör att jag inte kan ha hörapparat utan får ha andra hörhjälpmedel.

Annons:
Maja2
9/16/09, 11:07 PM
#7

ja det är jobbigt medans man är på den "nivån" åxå….

bluemary
9/18/09, 5:30 AM
#8

Min man har denna vedervärdiga sjukdom.

Upp till toppen
Annons: