Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 12415 ggr
RuiXue
2009-10-24 16:16

B12 brist.

Så i onsdags vart jag iväg till läkaren. Igår ringde han och hans misstankar vart bekräftade. Jag har B12 brist. Säkert det som ligger bakom all huvudvärk, yrsel och extrem trötthet jag haft de senaste månaderna. Det förklarar dock inte varför mina ögon har lite svårt att fokusera från gång till gång, men min läkare har skickat en remiss till ögonläkare så det ska nog bli klarhet i det också så småningom. Skönt att ha fått svar på något nu i alla fall! Borde egentligen pallra mig iväg till apoteket idag och hämta ut mina recept jag fick av läkaren. Men känner mig bara allt för krasslig just nu. Kanske orkar senare idag.

Lite underligt bara att man kan gå och få B12 brist bara så här. Jag äter allsidigt, den enda mat kategorin jag skippar är fisk, men annars äter jag det mesta, inklusive lever!

Jennie


Annons:
[SvenA]
2009-10-24 23:13
#1

B12 brist kan man få som diabetiker och en del annat det är även ganska vanligt bland folk som dricker för mycket alkohol

Så det finns en mängd orsaker som kan ligga bakom

RuiXue
2009-10-25 01:49
#2

Jag är nykterist och har aldrig varit full i hela mitt liv. Rör inget som är starkare än 2.25% såvida det inte är för att desinficera händer eller ytor.

Jag har ingen direkt orsak till varför jag helt plötsligt går och får brist på B12. Fram till alldeles nyligen tog jag dagligen två Mitt Val Kvinna, och redan då började jag känna mig ur form.

Utöver det så har jag ätit lever inte mindre en tre gånger den senaste månaden och det innehåller ju mycket B12.

Verkar som om min kropp inte kan absorbera B12 längre.

Tror jag ska ringa till min läkare igen på måndag. Var riktigt flummig i huvudet igår när han ringde. Men ser jag tillbaka några månader nu så verkar det som om jag blev dålig redan när jag tog vitamin tillskott. Så jag funderar på att diskutera med läkaren om att ta B12 injektioner istället för tabletter, hellre än att ta tabletter som tar upp till 8 veckor innan jag märker effekt, plus att det kanske inte fungerar om det nu är så att min kropp inte tar upp B12 den vanliga vägen.

Jennie


[SvenA]
2009-10-25 06:45
#3

Man behöver ite vara alkolist för att få denna brist det var inte det jag sa jag sade att det är vanligt bland dessa

Det handlar om en ämnäsomsättningssjukdom

Det är alltså en störning i ämnesomsättningen det handlar om

Jag vet flera som tar injektioner och har gjort det hela livet mer eller mindre just för denna brist och de är inte alkolister utan helnykterister

RuiXue
2009-10-25 13:07
#4

Jag ska nog ringa till min läkare imorgon igen. Har inte orkat ta mig till något apotek än ändå så kanske lika så bra att prata med läkaren innan jag hämtar ut tabletter som kanske inte fungerar.

Jennie


Maria
2009-10-25 13:49
#5

Här kommer en länk med lite läsvärt om B12

B12

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lill-Kisse
2009-10-25 13:54
#6

#3 Du ska väl inte börja med att ifrågasätta behandlingen innan du ens hämtat ut vitaminerna? Den allmänna typen av vitamintablett, som du tog innehöll troligen inte någon B12 vitamin. Nu har läkaren funnit att du liter brist på B12. Det verkar vara är en viktig vitamin av vad man kan läsa om den, så pallra dig iväg till apoteket snarast möjligt.

Annons:
RuiXue
2009-10-25 14:40
#7

Faktum är att de vitaminerna jag har hemma innehåller 100% av det rekommenderade dagliga intaget av B12 om man tar 2 tabletter om dagen vilken jag gjort fram till alldeles alldeles nyligen. Plus att jag äter B12 rik kost. Jag äter mycket kött, lever, ägg och dricker mycket mjölk.

Jag har nog vad man skulle kunna kalla ett överintag av B12, ändå har jag B12 brist. Så tänker prata med läkaren innan jag pallrar mig iväg och köper tabletter som min kropp kanske inte kan dra någon som helst nytta av. Har jag IF brist i magen så kan jag ta en hel burk B12 tabletter om dagen utan att det gör någon som helst skillnad.

Jennie


Maria
2009-10-25 16:43
#8

B-vitaminer är vattenlösliga. Alltså lagrar inte kroppen dessa som med de fettlösliga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ceciliaolucifer
2009-10-26 16:01
#9

Jag har haft B12 brist under många år men jag tålde tyvärr inte B12 i rent format utan fick utslag över hela kroppen likt nässelutslag. Men läkaren la inte mer energi på det och inget annat har gjorts.

RuiXue
2009-10-28 20:42
#10

Lite uppdatering: Fick pratat med läkaren idag igen. Han höll med om att B12 injektioner nog är det bästa, och han brukar faktiskt rekommendera det men vågade väl inte säga det rakt ut i fredags över telefon för han visste ju inte hur jag skulle reagera på ett sånt besked.

Sagt och gjort. Nu har jag vart och hämtat mina ampuller på apoteket, men läkaren missade det essentiella: Han glömde skriva ut sprutor och kanylerSkrattande Eftersom jag inte är det minsta spruträdd och dessutom utbildad lantbrukare så kom vi överens om att jag skulle ta sprutorna själv. Något apotekaren inte hade hört talas om uppenbarligen. Jag tycker det är minst lika självklart att ta det själv om man vill och vågar, som det är att ta vilken annan vanlig medicin som helst själv hemma.

Ska ta B12 två gånger i veckan nu i fem veckor, och sen en gång i månaden framöver. Något jag kan göra på ca. en halv minut själv hemma, jämfört med den långa resan till vårdcentralen och behöva ta ledigt ifrån jobbet för att kunna gå till vårdcentralen. Sparar både min tid, min arbetsgivares tid och sköterskornas tid om jag gör det själv. Vinn vinn situation helt enkelt. Så nu ska jag ringa till läkaren imorgon igen tihi

Alkohol swabs och riskavfalls burkar kan jag lätt köpa på jobbetGlad

Jennie


[Daisy-Moa-Elsa]
2009-10-29 00:13
#11

Du bör kunna få på apoteket en burk där du samlar nålarna i och som man sen lämnar in till apoteket igen.

mongu
2009-10-29 08:50
#12

# 11 Tyvärr tror jag inte man får en burk för riskavfall på Apoteket. Man får köpa dom.

Jag kollade när jag skulle ta sprutor i samband med att jag opererade knät och det skulle kosta en slant.

Då valde jag att ta med mig de använda sprutorna när jag hälsade på min arbetsplats.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Daisy-Moa-Elsa]
2009-10-29 10:20
#13

Okej, konstigt för i september tog jag sprutor just efter en operation och jag fick då den burken Obestämd Kanske glömde hon ta betalt för den.

Annons:
RuiXue
2009-10-29 12:00
#14

Jag kan köpa dom superbilligt på jobbet eftersom jag jobbar på ett företag som lagerför just sjukvårdsutrustningGlad

Jennie


Upp till toppen
Annons: