Annons:
Etiketthuskurer-egenvård
Läst 86233 ggr
Kaninisen
2009-10-10 00:50

Finnar på rumpan

Min vän har haft lite problem på sistonde, hon frågade om jag inte kunde kopiera hennes inlägg från ett annat forum då hon, lat som hon är, inte orkade göra en användare:

Jag har ett problem. Eller många problem. Jag har röda finnliknande saker på rumpan! De går inte bort! Det kommer inget om jag klämmer, det börjar bara blöda lite. Jag skrubbar och smörjer in med lotion men inte försvinner det! Kan inte vara tvättmedlet för jag har inte finnar/prickar någon annanstans! Vet någon vad det kan vara och vad man kan göra åt det? Eller något tips på vad jag kan testa?

Annons:
[Tassy]
2009-10-10 02:41
#1

Det kan visst vara tvättmedlet/sköljmedlet. Jag får själv endast allergiutslag på ovansidan låren, jag är allergisk emot parfymerat sköljmedel.

Annars kanske det kan vara irriterade hårsäckar?

Kaninisen
2009-10-10 11:23
#2

#1 Ska berätta för henne! Vad kan man göra mot irriterande hårsäckar då? Jag tror själv jag haft det någongång, att det är lite rött och svullet nere vid hårsäcken? För som jag uppfattat det är det stora prickar, men det kanske också kan vara det?

Mitralis
2009-10-11 11:38
#3

Kan det vara mollusker?



Kaninisen
2009-10-11 15:18
#4

#3 Jag har haft det en gång i knävecket, jag beskrev hur de såg ut men hon sa att de såg typ precis som finnar men inte såndär vit prick på toppen, de är röda. Dt std också att det smittar via direktkontakt, jag fick det av min kusin, men min kompis har inte haft någon direktkontakt mot någon me rumpan. (A) tihi

Men vi ska inte utesluta det helt,  ska kolla lite til! :)

mongu
2009-10-11 17:23
#5

Mollusker orsakas av virus och nån är väl ofta den första att få utan att det behöver va direktkontakt.

Vet att dom kan va besvärliga att få bort.

Sen kan det väl va känslighet mot tvättmedel eller nåt liknande. Att det blommar ut pga att det blir varmt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RuiXue
2009-10-12 01:00
#6

Kan mycket väl vara någon typ av tvättmedels allergi. Själv kan jag inte hänga tvätt ute alls för kombinationen av tvättmedel och pollen under vår och sommar ger mig utslag. Vissa tvättmedel tål jag inte alls, och jag har pollenallergi. Måste alltid hänga tvätten inne, eller allra helst torktumla för att undvika allergiska problem.

Jennie


Annons:
mongu
2009-10-12 11:14
#7

Vet inte men kan inte reaktion på tvättmedel bli mera på ställen som har mycket närkontakt med plaggen?

Själv tycker jag det låter rimligt men jag vet inte.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Kaninisen
2009-10-12 20:51
#8

#7 Låter inte helt omöjligt :P

Lill-Kisse
2009-10-12 21:31
#9

#0 Varför utslag bara på stjärten? Sitter din kompis på rumpan mest hela tiden? Sitter hon på plast- eller läderklädd sits? Det kan bli för lite luftcirkulation, för varmt och ge utslag - har jag för mig.

RuiXue
2009-10-12 21:39
#10

När jag har allergibesvär med tvättmedel så får jag oftast utslag på benen eller så kliar det bara kopiöst typ vid fotknölarna. På övriga kroppen märker jag inte så mycket. Så att det bara blir allergiska besvär på ett eller få ställen är inte omöjligt.

Jennie


Kaninisen
2009-10-13 18:57
#11

Hej kaninisens kompis här! Först och främst tack för alla svar!

#9 Det är mycket sitta i skolan och sitta vid datorn. I skolan har vi trästolar, hemma hos mig har jag en tygstol vid skrivbordet.

#10 Ska kolla med mamma, hon har ändå ngt "astma och allergi" tvättmedel men det kanske itne funkar för min älskade lilla rumpa ändå?? ;)

Maria
2009-10-14 11:10
#12

Här kommer en länk till en artikel om otvättade jeans som kan leda till bölder i rumpan.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5948357.ab

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kaninisen
2009-10-14 18:40
#13

#12 Jag tror precis du kan ha löst problemet!
Tvättar inte jeans speciellt ofta just för att alla säger att man inte ska göra det mer än en gång i halvåret! Tack!

Annons:
Lill-Kisse
2009-10-14 20:50
#14

#12  Det var det värsta! Inte trodde man väl att ungdomar, som duschar flera gånger om dagen, tar på sig smutsiga kläder efteråt. Inte konstigt att folk får eksem och allergier, tänker jag då. Det är också känt att nya kläder, lakan m m ofta behandlas med giftiga ämnen, t ex mot mögel under frakten. Därför bör man tvätta nya kläder innan man använder dem.

Vill man ha slitna jeans, ska man naturligtvis tvätta dem hårt och ofta, för det sliter. Skrubbning med rotborste på önskade ställen sliter också. / Gratis tips. Var så goda!

Mitralis
2009-10-17 01:48
#15

Nu har ni ju redan löst det här, men jag såg idag på 4 fakta att man kan få molusker om man badar i pool.



Upp till toppen
Annons: