Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 10268 ggr
awkward
2/16/10, 3:03 AM

Ekonomisk ersättnig vid hudsjukdom?

Någon här som fått eller har ekonomisk ersättning från sitt försäkringsbolag för en kronisk hudsjukdom?

I så fall vilken hudsukdom och hur mycket ersättning?

Jag själv har kroniska atopska eksem och ska få hemskickat blanketter att fylla i om ansökan om ersättning, efter att ha haft samtal med mitt försäkringsbolag.

Så nu får vi väl se vart det tar hän och om man kan få något beviljat, hålla tummarna.

Därför vore det jättebra om ni kunde dela med er av era ev ekonomiska ersättningar ni får eller har fått.

Tacksam för svar!

Annons:
Mainebusters
2/16/10, 9:26 AM
#1

Har faktiskt aldrig hört om någon som fått ersättning för eksem. Är det så, så blir det dyrt för försäkringsbolagen då det är en massa människor som har detta. Kronisk låter hemskt, men jag tycker inte att det är så illa, man vänjer sig vid att alltid smörja sig efter vattenkontakt.

Men det kan hållas i schack med mjukgörande, ev kortisonsalvor, kanske även solande och att man får försöka undvika det som ger klåda. Har själv haft det i typ hundra år.. Glad

Berätta gärna hur det går! Det är nog många fler än jag som är intresserade..

awkward
2/16/10, 12:38 PM
#2

Det kanske beror på vilket sorts försäkring man har, jag har en barnförsäkring ännu och hon sa att den täcker det mesta.

Jadu, om det bara vore eksemen hade man haft det helt okej, men jag har mer än så.

EvelinaS-L
3/22/15, 10:40 PM
#3

Såg att detta va en sjukt gammal tråd men jag är bara tvungen att inflika. #1: nu vet jag inte vad ts har sina eksem besvär, men jag fick atopisk eksem.när.jag va 8månader, nu är jag 18. När jag va mindre hade jag eksem på hela kroppeN. Nu har jag mest på händer och fötter men är otroligt torr överallt. Jag får sprickor på fingrarna och det gör ständigt ont pga utslag. Kan knappt hålla i saker, diska, tvätta osv då det gör så ont att använda händerna. Jag tror inte att nån som inte lever med sånhär eksem kan förstå hur jpbbigt det faktist är.. Det är skillnad på att ha eksem i knäveck osv och att ha på.händerna och fötterna som ständigt används och enligt mig dessutom är väldigt fult. Att inte prata om hur mobbad jag blev när jag var liten pga folk tyckte det va äckligt (förstår dem.) samt att de trodde att det smittade.. Har i åratals täckt mig med tjocka kläder för att försöka dölja mina eksem.. Nu bryr jag mig inte längre då jag lärt mig att leva med det och accepterat att min vardag är.såhär. Samt ärren jag har på händer och fötterna pga torrhet och sprickor.. Inte kul att ens händer och fötter ser ut att tillhöra en 80årings när man bara är 18år.. Kan tilläga att jag alltid smörjer in mig morgon och kväll samt efter kontakt med vatten. Har provat iprincip alla salvor som finns under mina 18år, men inget funkar perfekt och är aldrig symptom fri.. Har även solat osv. Sååå, ville bara svara på ditt 'jag tycker inte det låter så.illa' :) Kram

_Kram Evelina
_

Jazmin1e
3/22/15, 11:10 PM
#4

#3 Eller hur! Det kan vara riktigt jobbigt med eksem.  Jag har haft eksem sen jag var barn och det har varit ett helvete och är fortfarande. 

Mina eksem blir värre på grund av allergier. Fått kvalsterskydd betalat av min försäkring.

[Devya]
3/23/15, 10:15 AM
#5

#3 Min kollega är i en liknande samma situation som dig och jag tycker verkligen synd om er som har det på det viset. Ibland kan hon inte ens böja på fingrarna. Då hon diskar måste hon använda handskar, men tror ni att det hjälper? Nej, hennes hud klarar inte av hetta eller kyla så hennes händer skadas fast hon använder tjocka diskhandskar. 

Hon kan inte använda vilka sorts trosor som helst för den delen och ibland kan hon inte ens använda byxor. Vissa dagar är bättre än andra men de värsta dagarna så gör det ont där sömmarna går och lämnar otroliga sår, de sömmar som finns i trosor, mjukisbyxor osv… Helt otroligt egentligen och hemskt. =/

Hon har fått kämpa med att hitta krämer som hon kan faktiskt använda men efter en tid brukar huden säga stopp och mittiallt kan hon inte längre använda den kräm som hon har använt i något år. Nu har hon hittat en bra olja för hennes händer men som resten av hennes kropp inte alls tål. =P Så hon får vara försiktig så hon inte rör andra delar av sin kropp då hon sätter oljan på händerna.

EvelinaS-L
3/23/15, 11:38 AM
#6

#3: det är så hemskt :( samma här, diskvantar på vid städning o disknin, men är svårt då det blir varmt och vid svett kliar det och blir utslag.. Förstår henne precis. Usch. Om du vill kan du tipsa henne om effamol (här kan du läsa mer om dethttp://www.naturbiblioteket.se/Efamol.htm) min eksem blev otroligt fint av det i ca en månad, sen kom det 'tillbaka' men mycket lindrigare. Tipsar verkligen!

_Kram Evelina
_

Annons:
Upp till toppen
Annons: