Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 8070 ggr
dreamoutloud
2010-04-18 00:35

Mensvärk utan mens?

Har ofta haft mensvärk de senaste månaderna utan att få någon mens, jag kan dock omöjligen vara gravid eftersom jag är oskuld. 
Har vart utan mens så länge att jag inte ens minns längre när jag senast hade det. Men får som sagt ändå mensvärk och ibland oftare än en gång i månaden.

Jag lider av depressioner och möjligtvis aspergers (skall påbörja utredning), går dock inte på någon slags medicin. Har dock hört att stress och nedstämdhet kan skjuta upp mensen. Är detta möjligt under så lång tid?

Annons:
RuiXue
2010-04-18 15:56
#1

Om du inte haft mens speciellt länge så kan det bara vara så att din mens fortfarande är oregelbunden. Innan jag alls fick mens så hade jag mensvärk av och till i säkert 2-3 år!

Jennie


[Eleya]
2010-04-18 21:51
#2

Stress kan ha jätetstor del av orsaken till att din mens blir utegiven och mensvärken blir kraftigare. När en person är deprimerad ställer deras kropp automatiskt in sig på mycket svåra tider och drar in på sådant som annars kräver mycket av kroppen, som kan skjutas fram, därav utebliven mens.
Men din kan också vara oregelbunden, det är verkligen jättesvårt och säga.

Jag fick en gång pga av enorm stress en avbruten menstruation, där den kom tillbaka så fort allt lugnat ner sig.

Tycker inte du ska oroa dig för just det utan att istället försöka komma ur din depreession.

Branneli
2010-04-18 22:24
#3

Kan det bero på hur du mår??

Min mens skjut upp när jag äter mycket bröd, pasta, godis,popcorn.alltså mycket socker och mjöl.

dreamoutloud
2010-04-19 00:28
#4

Fick min första mens i 14-15 årsåldern och är nu nitton. Har dock aldrig haft en regelbunden mens men ändå fått det en gång varje månad under åren förutom nu det senaste året då det antingen vart väldigt lite mens eller som sagt var ingen alls.

Men om depressioner kan vara anledningen till utebliven mens under lång tid så vet jag i alla fall. Skall ta tag i utredning för både depressioner och aspergers men velat veta om detta är något annat jag också borde oroa mig för eller om det kommer återgå till det normala i efterhand.

Kan nämnas att jag även är mycket smal, dock inte anorektiker.

yoanna
2010-04-21 17:33
#5

Jag är också jättesmal men inte heller anorektiker, så det har inte med det att göra. Är du inte anorektiker så får du troligen i dig allt en kropp behöver för att fungera, så det är nog "bara" att du har deprission/stress som orsakar det.

Cindy
2010-04-22 18:36
#6

Dags att söka upp en gynekolog! Det finns många olika orsaker till att mensen uteblir och att man har värk ändå. Visst kan det vara så att du helt enkelt inte är regelbunden än, men dumt att chansa.

Boka en tid hos ungdomsmottagningen tycker jag!

Och under tiden tycker jag att du ska se till att äta ordentligt så att kroppen får byggstenar till hormonerna. Utan fett kan kroppen inte bilda östrogen.

Finns en artikel inne på Kvinna iFokus i ämnet. (Ursäkta reklamen!)

Vänliga hälsningar
Cindy

Annons:
Upp till toppen
Annons: