Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 8544 ggr
ArleMonster
5/20/10, 10:38 PM

Utslag & Klåda

Hej..
Jag är en kille, som har haft det här problemet ett tag, jag har inga "finnar" eller andra utslag just i ansiktet , men i hårbottnen, de kliar och är väldigt irriterande.

Sen har jag även utslag på benen, på låren, ser ut som små hårsäcksinflamationer.

Vad är det för skit jag har, och hur råder man bot på sådant?

Annons:
Zynell
5/20/10, 11:02 PM
#1

#0 Vad använder du för produkter till din hud? Och vad tvättar du håret med? Dessa saker kan vara avgörande. Fel kräm för fel hud kan innebära finnar. Rakar du benen?

ArleMonster
5/20/10, 11:51 PM
#2

Jag använder inga produkter till min hud, jag tvättar håret en gång i veckan, då använder jag head and shoulder.
Raka benen gör jag inte..

Börjar fundera om man kanske kan vara allergisk mot något..

Zynell
5/21/10, 12:05 AM
#3

#2 Börja med att prova ett annat märke till håret. Head and shoulders är inget att rekommendera. Om du nu ska ha ett märke från de billigare kategorierna så kör med Loreal eller Gliss. Absolut INTE fructis eller VO5.

Tänk också på hur du klär dig. Använder du tighta kläder så att luft har svårt att komma åt osv, så kan det vara en anledning till utslagen. Dvs pga svettning osv. Vad använder du för att tvätta kroppen med? Byt handdukar som du torkar dig med varje dag. Gamla bakterier stannar kvar på dem och för varje gång du använder en handduk så kan du råka överföra smittan till huden igen.

Jag är utbildad paramedicinsk hudterapeut så jag ska försöka hjälpa dig så långt jag kan. Glad Inte det lättaste över nätet dock.

Om inget hjälper så bör du prata med en hudläkare. Fast man bör räkna med att det tar tid att behandla hudproblem.

ArleMonster
5/21/10, 12:19 PM
#4

Hur ofta ska man tvätta håret då?

Jag använder inga tighta kläder, men jag kan tänka mig att de kläder jag "oftast" har på mig inte andas så bra, går oftast runder och är jobbeklädd, och det är ju av typen blåkläder, troligen någon blandning av nylon och bomull..

Men utslagen på benen är inget som irriterar, det ser mest hemskt ut, det värsta är utslagen i skalpen..

Jättebra om du kan hjälpa mig, har gått med det här problemet alldeles för länge nu.. Sen är det ju som du säger kanske inte helt enkelt över nätet.. Men jag tackar för alla tips jag kan få..

Zynell
5/21/10, 1:13 PM
#5

#4 Det kan variera, beroende på hur fett/torrt hår man har. Min sambo till exempel måste tvätta håret dagligen för om han inte gör det ser det ut som om han har hällt olja i håret på bara två dagar. Rekommendationen brukar nog vara varannan eller var tredje dag till normalt/fett hår och var tredje eller var fjärde dag för normalt/torrt hår. Du får ju känna efter lite vad som passar dig bäst, men att tvätta 1 ggr/v låter i mina öron lite för sällan. Det hinner samla på sig en hel del smuts, svett och annat under den tiden. På beskrivningen av dina arbetskläder låter det också som om du arbetar i byggbranschen eller liknande, eller? I varje fall på ett arbete som du är mycket fysiskt aktiv, rätta mig om jag har fel. Skrattande 

Ja om det är arbetskläder är det ju lite svårt att föreslå att du borde pröva andra kläder som andas lite mer. Kliar utslagen?

Som jag sa tidigare så pröva med att byta handdukar VARJE dag. Så fort du har tvättat kroppen och torkat dig så släng handduken i tvättkorgen och ta fram en ny. Kanske det kan hjälpa dina ben. Samt byt schampoo. Pröva så i 2-3 veckor.

ArleMonster
5/23/10, 8:35 PM
#6

Men är Gliss och Loreal de "bästa" shampona? Tänkte bara på de som finns på Apoteket, vet inte om de är bättre..

Utslagen kliar inte, och det är ju som du säger lite svårt att ha andra kläder i den branschen.

Jag ska prova och se hur det går, tack för hjälpen..

Annons:
Zynell
5/23/10, 8:49 PM
#7

Apoteket brukar jag inte rekommendera. Enligt mig bör de hålla sig till medicin och inte hudvård. Många av deras produkter där är ingen höjdare. Absolut bästa produkterna är naturprodukter. En hudvårdsserie jag kan rekommendera är Rosenserien och en bra hudvårdskedja är LUSH (en affär finns på t-centralen). De innehåller ingredienser som huden tycker om. Medan många andra märken (ex nivea, dove osv) gör oftast bara problemet värre.

Allt beror ju lite på din ekonomi. Har du inte råd med de dyrare sakerna så håll dig till loreal/gliss, såvida de inte gör problemet värre. Vill du ha dyrare märken så måste du gå till en frisör eller hudterapeut.

Själv tillverkar jag mina egna produkter. Allt från schampo till kräm. Många i min familj och bekantskapskrets har kämpat med krämer från apoteket och andra ställen utan resultat. Sedan fick de pröva mina krämer och vips var problemet borta. Till exempel väldigt torr hud med hudsprickor osv som många lider av, eller besvärande klåda.

Hoppas det löser sig för dig.

Maria
5/23/10, 8:59 PM
#8

Min man har blivit av med sin klåda i hårbottnen genom att använda en tjärchampotvål från Luch.

Den är helt underbar och jag använder den själv. Dryg och luktar gottGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zynell
5/23/10, 9:12 PM
#9

#8 Ja LUSH är bra grejer! Skrattande De har dock några fåtal ingredienser som jag inte uppskattar, men de är bara att undvika. Har man känslig hud man kan reagera på det, vilket jag gör.

De har också helt underbara schampokakor som jag bara älskar! Det skulle du kunna pröva Arlemonster! Skrattande De finns längst ned i länken.

Maria
5/23/10, 9:14 PM
#10

#9 Jo, det var en sådan champokaka jag menade (fast jag kallade den tvålSkäms)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zynell
5/23/10, 9:23 PM
#11

#10 Lätt hänt. Skrattande Antar att det var schampokakan Soak and float din man prövade? Tittar på ingredienserna i den kakan och jag har inget negativt att komma med. Den är tillverkad för problem med hårbotten.

Maria
5/23/10, 9:26 PM
#12

#11 Jepp, det är den och den doftar av tjära vilket jag älskar. Jag har även använt några av de andra men denna gillar jag bäst och som sagt min man har ingen klåda längre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Tassy]
5/24/10, 2:39 PM
#13

Bort med hårt parfymerade produkter är steg ett. head n shoulers är ett sabla gissel!

Prova till exempel neutrals tvål och schampoo ett tag och se om det blir bättre. Jag hade samma problem länge.

Även sköljmedel kan ställa till det om du använder det när du tvättar. Även det kan bytas till parfymfritt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: