Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 36415 ggr
Maja
12/26/10, 10:51 PM

"Kula" i fingret

För ett par veckor sedan så upptäckte jag en halvhård "kula" i vänster pekfinger. Den sitter precis där fingret börjar från handen, på insidan (alltså i "vecket". Just nu är den kanske 3 mm i diameter och går inte att flytta (vicka går, inte flytta runt).

Den gör inte ont, men det känns lite obehagligt. När jag trycker undan huden som finns vid sidan av så sticker kulan ut. Inga problem med att böja fingret eller använda det.

Har haft funderingar på att det är brosk, men hur tusan kommer det till där? Och kan det bara komma så helt plötsligt? För den här kulan går inte att missa när man känner och jag borde ju faktiskt ha känt den innan… Sedan vet jag inte om jag inbillar mig, men det känns som om att den växer.

Problemet är att vårdcentralen inte tar emot mig. Jag bor och är skriven i en stad, men befinner mig nu i en annan stad över jul och nyår. Har ringt till vårdcentralen tidigare och de vill inte ta emot mig på grund av ekonomiska skäl och tidsbrist.

Några idéer på vad det är?

Annons:
[Thiah]
12/26/10, 10:58 PM
#1

Kan det vara en sticka eller liknande som kroppen kapslat in? (funderar högt)

Maja
12/26/10, 11:02 PM
#2

Det var ju en smart idé! Så kan det ju vara!

Men borde det inte ömma då?

[Thiah]
12/26/10, 11:04 PM
#3

Det behöver inte ömma, kan ju vara en jätteliten sak som kroppen kapslat in eftersom "såret" efter det läkt.

Maja
12/26/10, 11:07 PM
#4

Usch, det lät otäckt! Ska man peta in en liten nål och se om det kommer ut var eller något?

Vad kapslar kroppen in det med förresten? Var eller något annat?

[Thiah]
12/26/10, 11:11 PM
#5

Jag minns inte exakt vad men det är inte var och det är inget farligt. Jag hade ett stygn som kapslades in efter en operation och det var ofarligt men störigt. Jag tog en nål och fick ett hål och sen kunde jag trycka ut stygnet, men detta kan jag ju inte rekomendera då det säkert inte är bra att göra hemma.

mongu
12/26/10, 11:37 PM
#6

Är det inne i handen? Det jag tänker på direkt är att det är en sena som du känner.

Kan ibland bli så att senan till fingrarna inne i handen kan bli lite "korta" det gör att den känns som en kula först.

Senare kan den göra att fingret vill stanna kvar i ett läge där det inte går att räta ut ordentligt.

Avråder från att börja sticka hål osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
mongu
12/26/10, 11:41 PM
#7

Om det vore en sticka så borde det ömma i alla fall när du trycker på kulan.

Att det kommer så här tror jag beror på en inflammation i den senan.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maja
12/27/10, 12:49 AM
#8

#6 - Nej, den sitter inte i handen, utan precis ovanför vecket som sitter mellan fingret och handen om du förstår? Ömmar inte alls eller gör ont. Visst, lite obehagligt är det när jag petar och trycker, men det kan ju vara psykiskt.

Hm, okej, men kan det uppstå "bara sådär"? För jag har inte gjort någonting speciellt på det området vad jag kan minnas…

Liz85
12/27/10, 1:37 AM
#9

Finns det ingen vårdcentral med jour eller typ akutvårdcentral? Har sett att Göteborg har en sån ganska nära där jag brukar bo, i närheten av Liseberg.

Fast det kanske kostar lite extra då om man inte är skriven i staden?

Maja
12/27/10, 1:44 AM
#10

#9 - Jag får kolla upp det!

Vet dock att jag sökte hjälp för ett annat problem för drygt ett halvår sedan men fick snällt vänta tills jag kom tillbaka till staden som jag är bokförd i igen…

Maria
12/27/10, 9:44 AM
#11

Jag har en kula på precis samma ställe som du beskriver fast på långfingret.

Märkte den också plötsligt en dag men den gör inte ont och går heller inte att rubba. Känns som en knut på senan.

Jag har fått för mig att det beror på att jag hela sommar, vår och höst kört moped och det är handen jag gasar med.Glad

Jag tycker kulan är lite mindre nu när det inte går att köra moppe.

Kanske du bär mycket med den handen eller gör något som du inte tänker på?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
12/27/10, 10:38 AM
#12

#9 Jag skulle nog tycka det är onödigt att belasta  akutbården med en sådant här problem. Dom har nog att göra under julen som det är med större akutfall.

Maja
12/27/10, 12:01 PM
#13

#11 - Hm, jag brukar försöka belasta lika mycket på höger och vänster, men visst gör jag ofta tunga lyft. Kan ju bero på det ändå! Glad

Annons:
Liz85
12/28/10, 8:30 PM
#14

Jag bara tipsade av vad jag sett. Inget sagt om att jag själv skulle gå till nån hälsocentral för något som inte var akut eller långvarigt typ. :)

Maja
1/26/11, 3:25 PM
#15

Ska träffa läkare i morgon, på telefon tyckte han att det lät som en ganglion. Förmodligen kommer de att skicka vidare mig till en handkirurg som får göra ett snitt och ta bort kulan. Uuh…

Maja
1/27/11, 10:57 PM
#16

Satt och väntade i 30 minuter på ett svar som löd:

"Eh, nej, vi vet inte vad det kan vara som du har. Hm, ganglioner brukar vara mjukare och större. Din är hård. Hm, du får nog vänta. Försvinner den så är det bra. Om den växer så får du höra av dig igen."

ObestämdTungan ute

Saandy
11/22/11, 11:10 PM
#17

Hej! Nu var det visserligen ett tag sedan du skrev detta inlägg men jag har exakt samma grej som du beskriver i mitt högra ringfinger och tänkte bara höra ifall du har fått reda på vad det var? Hur är det nu? Vore tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Sandra

Elshira
12/1/11, 4:10 AM
#18

#16 Jag tror nog ändå det skulle kunna vara en sådan, förutsatt att den inte sitter helt "löst" i huden, och det verkade den ju inte göra?

Jag vet i.af att på hästarna som kan få det på benen t.ex, så brukar de kunna vara någon halv cm stora och helt hårda. Det stod ju dessutom på länken att den kan vara bårde hård och mjuk…

Vill du inte leva med den föreslår jag att du går till en annan läkare/kirurg bara :)

Hakuna matata!

Maja
12/1/11, 9:16 PM
#19

Nu är den borta! Minskade och försvann helt av sig själv efter några veckor :)

anndree
10/17/16, 5:37 PM
#20

Gammal tråd ser jag, men ifall någon besöker denna kan jag kanske ge ett litet svar. Har haft exakt samma sak vid mitt ringfinger, precis mellan finger och handflata. Den har växt och minskat under ett par års tid. Dock så har jag inte lidit utav den, så har inte sökt någon hjälp. Jobbar som snickare och ärender händerna mycket om dagarna. Jag brukade trycka på den ibland och då ömmade det lite grann. Men en dag när jag höll på att trycka på den så försvann den. Precis som vätska som sjunk undan. Detta gjorde att jag googlade runt och hittade någonting bra. Detta kan säkert hjälpa andra som har detta besvär. http://www.akademiska.se/sv/Verksamheter/Handkirurgi/Handkirurgiska-diagnoser/Ganglion/

Annons:
Maria
10/17/16, 5:47 PM
#21

Ja det var en gammal tråd. Ser att jag svarat i den och min kula är numera helt försvunnen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Melbun]
10/17/16, 11:13 PM
#22

Det var väl såna man skulle slå på hårt som *** med en bok så försvann dem 😃 Känns inte särskilt smart dock 😃

Upp till toppen
Annons: