Motion och Rörelse

<u>Träning - Vader och lår</u>

2007-09-24 09:49 #0 av: Tina-A

Vill du hålla dig i form men du orkar inte eller vill inte gå till gymmet? Ingen fara! Du kan träna och hålla formen i ditt eget sovrum!

Innan du börjar träna så byt om till träningskläder. Det ska vara mjuka kläder som är lätta att röra sig i. Många tränar bäst med bra musik i bakgrunden.


Här kommer jag att nämna tre olika träningsmetoder som tränar vaderna och låren.

"Utfall" är en övning som ofta rekommenderas, och det kommer även jag att göra. Det är en bra träning för låren.

Ställ dig någonstans där du har utrymme framför dig och stå med fötterna stadigt i golvet och stå rak i ryggen. Ta ett överdrivet stort kliv fram med ena benet och gå så djupt ner du kan. Skjut dig själv upp med hjälp av benkraften och ställ dig rakt igen. Ta ett överdrivet stort steg fram med andra benet och gör samma sak.



En annan övning som tränar låren är en slags ben-böj. Ställ dig med benen brett isär med fötterna pekandes lätt utåt. Böj på benen och sjunk så långt ner du kan, håll ryggen rak hela tiden. Det är viktigt att inte knäna faller in så pressa ut dom så mycket du kan.

Räta ut benen och stå upp igen. Gå upp och ner i ungefär tre olika hastigheter. Gör först långsamt kanske tio stycken, snabbare femton stycken och sedan snabbt tjugo stycken. Upprepa och fortsätt tills det blir väldigt jobbigt och tungt för benen, det är då träningen fungerar och du blir starkare.



För att träna vaderna finns flera sätt men jag nämner ett. Det är ett väldigt lätt men effektivt sätt.

Stå rakt upp, rak i ryggen och fötterna stadigt i golvet. Gå upp på "tå", och då menar jag att du ska ställa dig på trampdynan. Sänk ner igen och placera hälarna i golvet. Gå upp på "tå" igen och sänk. Upprepa.

Ställ dig nu på ett ben och gå upp på "tå". Hela din kroppsvikt bärs nu av ditt ena ben och vaden jobbar när du sänker ner och går upp på "tå" på nytt. Höj och sänk några gånger på ena benet och byt sedan till det andra. Växla mellan att stå på höger, vänster och båda benen samtidigt.



Jag rekommenderar att du gör minst tio stycken på varje sida, varje ställe, innan du byter ben eller position. Detta gäller för alla övningar. Tio stycken utfall med ena benet, tio ben-böj i en hastighet (för att sen växla till femton eller tjugo om man vill) och tio "upp på tå" i varje läge.

Byt sen till nästa position, hastighet eller ben. Upprepa detta flera gånger på varje sida, varje dag.

.: Dance like there is no tomorrow :.

 

Läs min blogg - www.hejtina.blogg.se

Anmäl
2007-09-24 11:58 #1 av: Martin

Bra övningar! Det man skall tänka på med utfallet, är att man inte tar ett för litet steg. Då blir knäets vinkel rent för liten och man riskerar skador. Undvik att ha mindre än 90 graders böjning på knäet.

mvh Martin
Medarbetare på Djurfoto.IFokus.se

Anmäl
2007-09-24 13:55 #2 av: Tina-A

#1: Mycket sant!

Samma sak gäller när man stretchar (kommer artiklar om det senare) :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

 

Läs min blogg - www.hejtina.blogg.se

Anmäl
2007-09-24 18:59 #3 av: [Quellii]

Jättebra Tina! :) Funderar starkt på att börja med alla övningarna :)

Anmäl
2007-09-24 19:34 #4 av: Tina-A

#3: Absolut! :D Avsätt 30 minuter om dagen och träna lite. Supernyttigt.

Eller varför inte köra samtidigt som du tittar på något bra på tv? Då får du två saker gjorda samtidigt, om man nu känner att man har lite tid :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

 

Läs min blogg - www.hejtina.blogg.se

Anmäl
2007-09-24 22:53 #5 av: [Quellii]

#4 Aa ^^ Det gäller bara att komma igång, få lite insperation så att säga ^^ :)

Anmäl
2008-02-11 20:52 #6 av: [Quellii]
Puttar lite :)

Känner att jag bör göra dessa övningar igen faktiskt ^^
Anmäl
2008-02-23 21:57 #7 av: MarHai

Jättebra tips! Tyvärr klarar jag inte av att göra dessa, pga höfterna :/

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin & Japansk kanin

Anmäl
2008-03-01 20:05 #8 av: Lizzan

Intressant :) ska pröva...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.